icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین تفاوت کراس اوور Cross Over و شاسی بلند SUVدر چیست.

تفاوت کراس اوور Cross Over و شاسی بلند SUVدر چیست.

comments 6 1396/6/13

 

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

 

پردیس خودرو: در مقالات مربوط خودرو تاکنون بارها اصطلاحات شاسی بلند (SUV)و کرراس اوور(Cross Over ) را شنیده اید.اکثر خریدران و مشتاقان خودرو این دو مدل را یکی می دانند و در تعریف آن به خودروهایی که ارتفاع بیشتری از زمین داشته باشد،می گویند. اما در واقعیت چنین نیست و خودروهای کراس اوور و شاسی بلند دارای دو سگمنت جداگانه می باشند.

 

کراس اوور لکسوس

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

 

اصطلاح کرراس اوور چندی سالی است که رواج پیدا کرده است .کراس اوور به خودروهایی گقته می شو که فضا و بدنه یک شاسی بلند رادر اخیتار دارد در صورتی که از پلت فرم سواری سود می برد.حال این سئوال پیش می آید که چرا طراحان و خودروسازان به فکر این افتاده که برای خوردوی شاسی بلند (SUV)از یک پلت فرم سواری استفاده کنند.جواب سئوال در امکاناتی است که پلت فرم سواری به این نوع از خودروها می دهد.

 

کراس اوور هیوندای

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

 

با محبوبیت ماشین‌های بیابانی و محدودیت‌هایی که این ماشین‌ها از نظر ابعاد و مصرف در شهرها داشتند، خودروسازان ماشین‌هایی به بازار عرضه کردند که بر روی پلت‌فرم ماشین سواری ساخته می‌شد و خصوصیت‌های ماشین‌های بیابانی را داشت .بدنه و فضای شاسی بلند باعث می گردد که ارتفاع صندلیها نسبت به یک سواری بلند تر و تسلط راننده به جاده بیشتر گردد که در نتیجه باعث راحتی و ایمنی در رانندگی می گردد.همچنین بدنه بزرگتر شاسی بلند باعث می گردد که فضای داخلی سرنشنیان بزرگتر و فضای حمل بار بیشتری در اختیار صاحبان خودرو قرار گیرد.

 

شاسی بلند GM آمریکایی

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

 

از دیگر فوائد خودروهای کراس اوور فرمان پذیری بهتر نسبت به شاسی بلند ها می باشد که بلاطبع باعث رانندگی آرام تر و راحتر می گردد بطوریکه به راننده احساس رانندگی با یک سواری دست خواهد داد.از دیگر موارد می توان به سیستم تعلیق این دو مدل می توان اشاره کرد.سیستم تعلیق شاسی بلند ها بدلیل خاصیت آفرود آن محکم و خشن تر می باشد در نتیجه در مسیر های غیر آفرود کمی خشک می باشد. ولی کرراس اوور ها از سیستم تعلیق نرم تری بهره می برند که باعث می گردد سواری نرم در اختیار سرنشینان قرار دهد.

استفاده از پلت فرم سواری باعث می گردد که وزن کراس اوور ها کمتر از شاسی بلند ها گردد درنتیجه مصرف سوخت کراس اوور به شدت کمتر از شاسی بلند ها می باشد.همچنین سنگینی وزن در شاسی بلند ها در عملکرد ترمز ها نقش منفی دارد که این نقیصه در کراس اوور ها کمتر می باشد.

 

شاسی بلند فورد

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

 

قابل ذکر است که شاسی بلند ها از پلت فرمی شبیه به کامیونت ها بهره می برد.دلیل این امر مشخص می باشد چرا که شاسی بلند های بیشتر برای مصارف خارج از جاده ای ساخته شده و باید از نظر فیزیکی قوی و بلند باشد تا بتوان در مسیر های صعب العبور براحتی ادامه مسیر دهند.

 در پایان اشاره می کنیم که خودروهای کراس اوور برای کسانی که بدنبال مزایا یک شاسی بلند می باشند و همچنین بدنبال یک سواری نرم برای سفرهای درون شهری می باشند بسیار مناسب می باشد .اما کسانی که بدنبال خودرویی برای مصارف خارج از جاده ای بوده و از رانندگی خشن لذت می برند باید بسراغ شاسی بلند ها بروند.

امروز خودورهای کراس اوور محبوبیت خاصی در بین خریدارن پیدا کرده بطوریکه روزبروز بر فروش این خودرو های افزوده می گردد و خودرو سازها تمایل فراوانی به تولید این خودرو ها دارند.

در ویدئو ذیل شما می توانید بصورت عملی تفاوت یک کراس اور با یک شاسی بلند را مشاهده نمایید.همچنین برای مشاهده کامل این ویدئو اینجا کلیک کنید.

user-img

نویسنده :

comments 6 1396/6/13
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

محمد 1398/12/14
10:36:44

با سلام، علی رغم عدم اعتماد مردم به خودروهای چینی که قضاوت در برخی برندها و مارک ها واقعاً درسته، خودرو اس یو وی فوتون ساوانا که در سال 97 خریدم راضی هستم و در حال حاضر که بیش از 15 هزار هم کار کرده و بیشتر توی جاده و مسافرت باهاش بودم عملکردش خیلی جالب و راضی هستم و رانندگی لذت بخشی داره.

احسان احمدی 1398/10/3
16:42:16

خودروهای چینی بدرد لای جرز میخوردن و من بشدت پشیمون شدم و کلا منصرف شدم از خرید خودروی چینی و بخاطر نبود بودجه مالی برگشتم سمت خودروی مزخرف داخلی . بالاجبار ! اما در خودروهای خارجی برند کره ای بشدت ضعیف عمل کرده و اگر از ساکنین کیش سوال کنید بهتون میگن که بشدت در هوای شرجی کولر ماشین میشه سونا ! و با اینکه در ابتدا شهروندان کیش فکر میکردند بدلیل مشابهت اب و هوایی کیش و کره میتونن به ماشین های کره ای اعتماد کنند ولی این اعتماد تا سال 90 ادامه داشت و بعد از اون کسی که تجربه کرده بود سمت خودروی کره ای نمی رفت . این تجربه من بدلیل زندگی در سالهای 89 تا سال 95 در جزیره کیش بدست اومد .

اسد 1397/3/21
8:19:12

ببخشيد نظرتان در مورد سانگ يانگ چيست آيا كيفيت كره اي را دارد يا مثل چينيها است

دارستانی 1396/9/14
16:25:59

به نظرم در پاراگراف دوم اشتباه صورت گرفته است. و جمله صحیح این است " چرا طراحان به این فکر افتاده اند که برای خودرو های کراس اور از پلت فرم سواری استفاده کنند"

علی رضا 1396/9/8
11:40:23

با سلام با تشکر از آقا مجید که مشکل خودروهای چینی رو خیلی خلاصه و ساده بیان کردند

مجید 1396/5/23
18:44:2

برای خرید خودرو شاسی بلند یا کراس اوور با برند معتبر و معروف به پول نسبتا زیادی احتیاج است.ولی با کمتر از یکصد میلیون تومان می توان یک کراس اوور چینی خریداری کرد که البته امکانات نسبتا خوبی هم دارند.ولی این رده از خودروها چه سدان باشند و چه کراس اوور فقط در ابتدا به راننده لذت رانندگی می دهند و با گذشت اندک زمانی معایب و مشکلات این خودروها یکی یکی نمایان میشود و کام خریداران را تلخ میکند.از جمله کسانی که بعد از مدتی شیرین کامی لذت رانندگی برایش به تلخ کامی مبدل گشت بنده هستم.چون توانایی خرید خودروی ژاپنی و یا کره ای را نداشتم،ترجیحا کراس اوور جک اس 5 را خریداری نمودم و بعد از گذشت تقریبا یک سال و نیم معایب و خرابی های مکرر این خودرو نمایان شد و به جرات میتوان گفت که تقریبا تمام بخشهای این خودرو شامل عیب های اساسی است که واقعا برای من و بعضی دیگر از دارندگان خسته کننده شده است.والسلام

مطالب مرتبط