icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین فیات در برابر محصولات تکراری ایران خودرو !

فیات در برابر محصولات تکراری ایران خودرو !

comments 0 1394/7/21

قلم پردیس خودرو : در سال جاری خبرهای زیادی مبنی بر مذاکرات متعدد ایران خودرو با کمپانی های بزرگ ، به منظور آغاز یک همکاری قدرتمند و چالش برانگیز را شاهد بودیم ، که اکثر آنها به نتیجه ی مثبتی ختم نشد . یکی از این مذاکرات که احتمال توافق طرفین در آن به 60 تا 70 درصد می رسد ، بین ایران خودرو و شرکت های زیر دست فیات کرایسلر می باشد . از بین خودروسازانی که در این گروه قرار دارند ، فیات ، لانچا و آلفا رومئو گزینه های مناسبی برای همکاری با ایران خودرو به نظر می رسند ، چرا که تنها این سه کمپانی ، دست به تولید خودروهایی در سطح و کلاس ارزان و متوسط می زنند . همانطور که مطلع اید ، فیات که یکی از خودروسازان بزرگ ایتالیا به شمار می رود و سابقه ی درخشانی را به نام خود ثبت کرده است ، در دوران پیش از انقلاب نیز در صنعت خودروسازی ایران حضور داشته و طعم تولید محصول در کشورمان را چشیده است . به همین علت ، ایران خودرو نگاه مثبتی به این مذاکره داشته و امید دارد تا بتواند همکاری مفیدی را با این کمپانی در کشور آغاز کند . در این بین ، سه خودروی لانچیا اپسیلون ، فیات 500 و فیات پاندا ، گزینه های رومیز ایران خودرو و فیات کرایسلر برای مذاکره محسوب می شوند . آنطور که ایران خودرو اظهار دارد ، این سه خودرو در بازه ی قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان به فروش خواهند رسید ، و در این زمینه ، با خودروهایی نظیر پراید ، تیبا و رانا به رقابت خواهند پرداخت .

 

در این میان ، خودروی فیات پاندا از همه ساده تر و ارزان تر به نظر می رسد و با در نظر گرفتن درصد داخلی سازی قابل قبولی برای آن ، می توان قیمتی به ارزش 25 تا 30 میلیون تومان برای این مدل انتظار داشت . پراید ، جدی ترین رقیب پاندا به شمار می آید که از نظر اندازه ، هر دو در یک سطح می باشند ، و همین امر سیل خریداران خودروهای متوسط را به سمت فیات می کشاند . پلت فرم مناسب این مدل نیز ، ایران خودرو را ترغیب می کند تا محصول جدیدی را در کلاسی ارزان تر از خودروی رانا و با نشان شرکت خود به مرحله ی تولید برساند . این مدل هم اکنون از چندین موتور بنزینی و دیزلی بهره می برد ، که به احتمال زیاد ، نمونه ی بنزینی 1.2 لیتری آن در داخل کشور استفاده خواهد شد . این پیشرانه ی کم حجم ، توانایی تولید 100 اسب بخار را در خود جای داده است . عرضه ی این محصول در دو نمونه ی دو دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو ، فکر هوشمندانه ای بوده است تا هر خریداری با توجه به شهری که در آن زندگی خود را سپری می کند ، فیات خود را سفارش دهد . برای مثال ،‌ اگر اهل تبریز هستید و یا در مناطق غرب کشور سکونت دارید ، نمونه ی دو دیفرانسیل ، گزینه ی مناسبی برای شما محسوب می شود . از لحاظ ایمنی و از نظر فنی ،‌این خودرو بسیار جلوتر از رقیب احتمالی خود ، تیبا ، پنداشته می شود و 4 ستاره ی ایمنی را نیز به دست آورده است .

 

 خودروی دیگری که جزو محصولات احتمالی ایران خودرو در آینده به شمار می رود  ، فیات 500 است که معروف ترین خودروی ایتالیایی و همتای فولکس واگن قورباغه ای در آلمان محسوب می شود . این مدل احیا شده ، ظاهر جذاب تری نسبت به پاندا دارد و در نظر تحلیل گران ، به عنوان زیباترین خودروی کوجک در اروپا شناخته می شود . یکی از قابلیت های این خودرو ، توانایی تولید در چندین اندازه ی متفاوت است ، که بازه هایی بین خودرو های کلاس a تا c را پوشش می دهد . از نظر فنی نیز ، نقاط مشترک زیادی بین پاندا و این مدل به چشم می خورد .

 

 لانچیا ، کمپانی دیگری است که در گروه فیات کرایسلر به فعالیت می پردازد و اکثرا ، محصولات آن کمی گران تر از خودروهای فیات به فروش می رسند . اگر توافق بین ایران خودرو و لانچیا ، به سرانجامی مثبت منتهی شود ، رقیبی نزدیک برای پژو 206 به بازار خواهد آمد . اپسیلون که در اندازه و سایز ، شباهت زیادی به پژو 206 دارد ، پیش بینی می شود با قیمتی نزدیک به 30 میلیون تومان به فروش برسد . این خودرو از موتور بسیار پیشرفته ای بهره می گیرد که با حجم ۹۰۰ سی سی و با اتکا به سیستم پرخوران موتور ، می تواند ۸۵ اسب بخار قدرت تولید کند . مصرف این موتور بسیار پایین است و در صورت ورود به بازار ایران ، می تواند کم مصرف ترین خودرو برای این بازار به شمار رود . شایعات زیادی مبنی بر توافق قطعی این دو شرکت به گوش می رسد که هنوز به صورت رسمی این خبر اعلام نشده است . اما ایران خودرو اظهار داشته که به زودی خبرهای بزرگ و جنجال برانگیزی برای ما خواهد آورد .

user-img

نویسنده :

comments 0 1394/7/21
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط