icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین بنزین مناسب خودروی شما کدام است؛هر آنچه درباره بنزین مصرفی باید بدانید

بنزین مناسب خودروی شما کدام است؛هر آنچه درباره بنزین مصرفی باید بدانید

comments 12 1396/8/19

یکی از باورهای مرسوم در بین رانندگان و مالکان خودرو استفاده از بنزین سوپر بجای بنزین معمولی به منظور کارایی بهتر موتور و حفظ سلامت طولانی مدت موتور است.در این بین برخی هم هستند که فقط به این دلیل که در مطبوعات و رسانه ها شنیده و یا خوانده اند که بنزین های معمولی بی کیفیت هستند بدون توجه به نوع خودرو خود به استفاده از بنزین های سوپر روی آورده اند . اما سئوال این است که در دو راهی بنزین سوپر و بنزین معمولی کدام یک را باید انتخاب کرد تا موتوری سالم و با کارایی بالا داشته باشیم. برای جواب این سئوال بهتر است اول با نحوه کار موتور بطور مختصر آشنا شویم.

نحوه عملکرد موتور

نحوه عملکرد موتور

در اصطلاح فنی موتور تمامی خودروهای بنزینی امروزی را موتور چهار زمانه می نامند چرا که  موتور خودرو به منظور به حرکت در آوردن میل لنگ و بالطبع چرخهای ،چهار مرحله  مختلف را به صورت پی در پی تکرار می کند. در مرحله اول پیستون با پایین آمدن درون سیلندر یا همان محفظه احتراق خلایی موقت ایجاد نموده تا ترکیب هوا و بنزین از طرق سوپاپ ها بدرون سیلندر مکش شود، در مرحله دوم پیستون به منظور متراکم کردن این ترکیب به بالا حرکت کرده تا در نهایت پیستون در بالاترین حالت خود با انفجار ناشی از جرقه شمع مرحله سوم یا همان "احتراق "را تشکیل دهد و سیلندر بدلیل ضربه ناشی از این انفجار دوباره به پایین حرکت کرده و این انرژی بصورت حرکتی خطی ایجاد شده توسط شاتون ها به میل لنگ منتقل شده و میل لنگ آن را به حرکت دورانی تبدیل نموده و در نهایت به چرخها منتقل می گردد. در مرحله چهارم هم پیستون با بالا آمدن باعث خروج گاز های ناشی از احتراق می گردد ومرحله چهارم یا همان"تخلیه" را موجب می گردد.مهمترین مرحله برای انتخاب نوع بنزین مصرفی مرحله دوم و سوم یا همان تراکم و انفجار می باشد .برای درک بهتر این مراحل باید بدانید که هر چه میزان تراکم بنزین و هوا بیشتر شود احتراق به نحو بهتر و کامل تری صورت می پذیرد و درنتیجه میزان ضربه ایجاد شده به پیستون برای پایین رفتن بیشتر می گردد و در نهایت این امر موجب به تولید قدرت بیشتر خواهد شد. البته احتراق بهتر علاوه تولید قدرت بیشتر ،میزان آلایندگی کمتری هم در پی خواهد داشت چرا که از خام سوزی بنزین جلوگیری کرده و میزان گازهای تولیدی به حداقل می رسد.حالا بهتر است برای متوجه شدن این موضوع در خصوص عوامل مرتبط با تراکم بیشتر بدانیم.

تراکم

میزان تراکم بیشتر به دو عامل طراحی موتور و نوع بنزین مصرفی مربوط می گردد. امروزه تلاش مهندسان این است که موتور هایی را طراحی نمایند که بتوانند میزان تراکم را به حداکثر برسانند تا علاوه بر قدرت بیشتر بتوانند میزان بازه حرکتی پیستون را بیشتر نمایند. اما محدودیت های مختلفی در این خصوص وجود دارد که از بحث ما خارج است . اما همیشه تراکم بیشتر باعث قدرت بیشتر نمی گردد که چرا که در هنگام تراکم مشکل بزرگی بنام خودسوزی  وجود دارد که تبعات سختی را در پی دارد.همانطور که توضیح داده شد احتراق در زمانی باید رخ دهد که پیستون به بالاتری حالت خود رسیده و تراکم در حداکثر خود قرار داشته باشد . در این هنگام احتراق توسط جرقه شمع ها شروع شده و به آرامی به تمامی نقاط محفظه احتراق گسترش می یابد.اما همیشه این اتفاق نخواهد افتاد .چرا که در مرحله احتراق گاهی اوقات بدلیل دمای بالای هوا و نوع بنزین مصرفی، قبل از اینکه پیستون به بالاترین حالت خود برسد،احتراق ترکیب هوا و بنزین بدون دخالت شمع خودرو رخ می دهد. این عملیات را خودسوزی می گویند . خودسوزی باعث بوجد آمدن ضربه ای با نام "ناک" یا همان "کوبش " می گردد که  به مرور زمان صدمات جبران ناپذیری رابه موتور خواهد زد چرا که در زمانی که پیستون در حال بالا آمدن می باشد ضربه ناشی از احتراق آن را پایین فشار می دهد . این فشار در جهت مخالف حرکت باعث ضربه زدن به پیستون،شاتون و میل لنگ خواهد شد.اما سئوال این است که چرا عملیات خود سوزی رخ می دهد .برای دلیل این توضیح باید بدانیم محفظه احراق به خودی خود از دمای بالایی برخودار است . همچنین حرارت هوای ورودی و بنزین هم بدلیل گذشتن از مسیر های منتهی به پیستون به خودی خود بالا می رود. در نتیجه ترکیب هوا و بنزین پس از ورود به سیلندر از درجه حرارت بالایی برخودار بود و این حرارت با تراکم بیشتر ناشی از فشار پیستون بالاتر خواهد رفت . در نتیجه هر آن امکان دارد بنزین به درجه اشتعال برسد و عملیات احتراق بدون دخالت شمع رخ دهد و پدیده خودسوزی اتفاق بیافتد. پدیده خودسوزی دقیقا مطلبی است که به نوع بنزین مصرفی برای موتور هر خودرویی ربط مستقیم پیدا می کند چرا که بنزین ها مختلف با  عددی به نام "اکتان" از یکدیگر تکفیک داده می شوند.

اکتان چیست

اکتان چیست

اکتان مقیاسی برای سنجش میزان مقاومت بنزین  در مقابل حرارت ،فشار و شروع عملیات خود سوزی است . هر چه اکتان بنزین مصرفی بالاتر باشد میزان مقاومت آن در برابر حرارت بیشتر بوده و در نتیجه عملیات خودسوزی به تعویق خواهد افتاد .بنزین موجود در بازار ایران به دو دسته معمولی و سوپر تقسیم بندی شده اند . بنزین معمولی داری اکتان 87 درصد و بنزین سوپر از اکتان 95 بهره می برد. البته بنزین های دیگر با اکتان های 95 و 100 در بازار های جهانی موجود می باشد  و حتی بنزین با اکتان بالای 100 هم وجود دارد که در خودورهای مسابقه مورد استفاده قرار می گیرد.

البته موارد خارجی زیادی در اکتان بنزین هم تاثیر گذار خواهد بود که به ماهیت بنزین مربوط نمی باشد. برای مثال در هوای سرد بدلیل پاین آمدن حرارت هوای و بنزین ورودی به محفظه احتراق ،اکتان بنزین  بالا رفته و یا میزان فشار هوا در مناطقی که از سطح دریا ارتفاع کمتری دارد بر اکتان بنزین تاثیر منفی خواهد گذاشت . بد کار کردن موتور در مناطق شمالی کشور  همین دلیل می باشد.

کدام نوع بنزین برای خودروی شما مناسب است

برای انتخاب نوع بنزین مصرفی باید به مواردی چون نوع موتور خودرو ،دستورالعمل کارخانه سازنده و منطقه ای که زندگی می کنید دقت کنید.

1-در خودروهای امروزی مدرن و لوکس  که میزان تراکم در سیلندر بیشتر بوده بنزین با اکتان بالا باعث خواهد شد که مرحله احتراق درست در زمان به حداکثر رسیدن تراکم رخ دهد واز بوجود آمدن عملیات خود سوزی جلوگیری خواهد نمود. اما در خودروهای معمولی و قدیمی که تراکم پیستون خیلی زیاد نیست بنزین معموای جوابگو است چرا که ترکیب سوخت و هوا به دلیل تراکم کم به مرحله خودسوزی نخواهد رسید  عملا بنزین سوپر تاثیر چندانی بر عملکرد موتور نخواهد داشت.

2-برای انتخاب نوع بنزین مصرفی در ابتدا باید به دستورالعمل کارخانه سازنده رجوع کرد چرا که سازنده با توجه به طراحی موتور و میزان تراکم محفظه احتراق نوع بنزین مصرفی را معرفی می کند . اگر در دستور العمل تاکید شده که از بنزین سوپر استفاده کنید خساست را کنار گذاشته و کمی بیشتر هزینه کنید و بنزین سوپر استفاده نمایید چرا که در غیر این صورت در طولانی مدت مجبور خواهید شد موتور خودروی خود را تعمییر اساسی کنید.اما اگر سازنده خودرو بنزین معمولی را بهتر داشته بدون دلیل هزینه بیشتر نکنید و بنزین سوپر را کنار بگذارید چرا که بنزین سوپر هیچ تاثیری بر عملکرد موتور نداشته و بعضا کاهش قدرت موتور بدلیل عدم احتراق در زمان مناسب را در پی خواهد داشت.

3-اگر خودرویی با موتور توربو دارید بدون شک از بنزین سوپر استفاده نمایید چرا که حرارت هوای ورودی به سیلندر بدلیل گذشتن از مکانیزم توربو بسیار فراتر از حالت نرمال خواهد بود و در صورتی که از بنزین با اکتان پایین استفاده کنید رخ دادن پدیده خودسوزی بدلیل حرارت بیشتر اجتناب ناپذیر است.

4-اگر در مناطق مرکزی و جنوبی ایران زندگی می کنید که هوا گرم در بیشتر فصول سال حاکم می باشد پیشنهاد می گردد بنزین سوپر را جایگزین بنزین معمولی نمایید .

آلودگی هوا و بنزین های بی کیفیت

به یاد داشته باشید که بنزین بی کیفیت یا با کیفیت که این روزها در رسانه زیاد تکرار می گردد دقیقا به میزان اکتان بنزین های موجود در بازار مرتبط است. به عبارتی بنزین بی کیفیت بنزینی است که اکتان آن از میزان استاندارد اعلام شده پایین تر بوده و در نتیجه عملیات احتراق به خوبی انجام نشده و و گازهای تولید ناشی از احتراق بدلیل خام سوزی بنزین بیشتر می گردد که نهایتا به آلودگی بیشتر هوا منجر خواهد شد .، پدید ه ای که این روزها دامن گیر شهر های بزرگ ما شده است. البته دلیل دیگراین آلودگی قدیمی بودن تکنولوژی موتور های خودروهای تولیدی داخل کشورمی باشد چرا که میزان تراکم موتور های قدیمی بسیار کمتر از خودروهای مدرن بوده ودر نتیجه عملیات احتراق به بهترین شکل رخ نخواهد داد و علاوه بر راندمان پایین موتور باعث ایجاد آلایندگی های ناشی از خام سوزی بنزین خواهد شد.

در صورتی  که ازمطلب  فوق  که به زبان ساده و بدور از لغات فنی و پیچیده به رشته تحریر در آمده ، برای شما مفید واقع شده است ما را با نظرات خود خوشحال نمایید.

user-img

نویسنده :

هومن زمانی

comments 12 1396/8/19
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

عباس فرجادفر 1399/2/4
23:22:35

اطلاعات داده مفید بود ممنون

بردیا 1398/10/8
10:42:1

سلام کسی میدونه بنزین مناسب برای نیسان پاترول چیه؟

شهرام علیزاده 1398/6/21
21:53:17

سلام من mvm530مدل۹۱ دارم هروقت بنزین معمولی میزنم و مخصوصا کولر میگیرم ماشین صدای قرقر میده درحالت ساکن هم موتور ماشین میلرزونه ولی وقتی بنزین سوپر میزنم اکثر این موارد ازبین می ره سوالم اینه زدن مداوم بنزین سوپر ضرر نداره ممنون میشم اگه جواب منو بدید

محمدارمیا 1398/1/6
8:51:2

من چری اریزو 5 توربو میخوام بگیرم اما شما میگید در ماشین توربو حتما باید سوپر استفاده شه. متاسفانه حدود 3ماهی هست که بنزین سوپری توی مازندران ندیدم

بهروز 1397/12/19
17:19:8

عالی بود...و قابل استفاده...تشکر ویژه

حیدری 1397/10/18
10:57:51

سلام بسیار مفید و قابل تامل بود. ممنون

پژمان ترابی 1397/6/19
15:31:3

عالی بود کاملا آگاه شدم تشکر بابت آموزش خوبتون

سعید اقاپور 1397/3/8
16:50:28

2سال رشته تحصیلیم این بود ولی الان 2زاریم افتاد.عالی بود استاد زمانی

مصطفی 1397/3/2
12:35:57

سلام واقعا توضیحات و نکات مثبت و مفید بود .من سانتافه ۲۰۱۸ با موتور توربو شارژ و همیشه از بنزین سوپر استفاده میکنم ولی بازم بدلیل شرایط جوی هوای شمال موتور تقریبا بد کار میکنه

امیر 1396/12/22
9:58:10

از اینکه با نثر ساده و روان توصیحات فنی را بیان نمودید سپاسگذارم من خوروی دنا با موتور ای اف سون دارم که بنا به توصیه کارخانه می بایست از بنزین با اکتان 95 استفاده کنم و به مدت سه سال هم من فقط بنزین سوپر می زدم که متآسفانه مصرف 8/5 لیتر در 100 کیلومتر را داشتم ولی مدتی است که بنزین معمولی میزنم صدای موتور نرمتر شده و مصرف بنزین هم 7 لیتر بر 100 کیلومتر شده آیا توضیحی در این رابطه هست ؟

بهنام 1396/11/12
18:39:0

بسیار مفید بود ممنون بابت مطلب

حجت 1396/9/15
18:26:40

عالی بود. ممنون از مطالب مفیدتون.

مطالب مرتبط