icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین دامای X7:مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه که باید بدانید

دامای X7:مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه که باید بدانید

comments 7 1397/2/25

کمپانی زوتی در ایران یک برند شناخته شده است چرا که این شرکت چینی پیش از این با عرضه زوتی S300 که بعدها توسط سایپا به آریو 300 تغییر نام یافت ،شکست سنگینی را در بازار ایران تجربه کرد.اما ماجرای این برند تمامی ندارد چرا که چندی پیش شرکتی با نام ریگان موتور از زیر مجموعه های گروه خودرو سازی کرمان محصول دیگر از این برند با نام کوپا T210 را در بازار ایران رونمایی و عرضه آن را آغاز کرده است. اما چند پارگی عرضه محصولات این برند چینی به همین جا ختم نشده و حالا شرکت جدیدی دیگری با نام یاران خودرو قرار است یک کراس اور نسبتا بزرگ و جذاب با نام دامای X7 رابه بازار ایران روانه کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دامای X7 پیش از ورود به بازار بپردازیم تا دریابیم که آیا این چینی جدید ارزش خرید دارد یا خیر؟

تاریخچه

زوتی یکی از خودروسازان نسبتا جوان چینی محسوب می گردد که تولید خودرو را از سال 2005 آغاز کرد.این شرکت از همان ابتدا علاقه فراوانی به کپی کردن محصولات متنوع اروپایی و ژاپنی داشت و تا به امروز این عادت را حفظ کرده است. اما دامای یا همان Domy یکی از زیر برند های این کمپانی محسوب می گردد که در تولید محصولات کراس اور فعالیت دارد .دامای X7 دومین محصول این برند می باشد که پس از دامای X5 در اواخر سال 2016 رونمایی شد.

طراحی دامای X7

طراحی دامای X7
طراحی دامای X7

همانطور که در ابتدای این نوشتار ذکر شد ،یکی از هنرهای این چینی نوظهور کپی کردن از محصولات مطرح دنیاست ،پس خیلی عجیب نیست که دامای هم بعنوان زیر مجموعه زوتی این رویه را ادامه دهد .اما دامای پای را فراته گذشته و این بار یک خودروی مفهومی را بعنوان هدف خود برگزیده است تا زودتر از  آنکه خودروی مفهومی توسط برند اصلی به بازار بیاید این دامای باشد که پیش دستی کند و جلوی هر گونه گله وشکایت را بگیرد.فولکس واگن در سالهای قبل از رونمایی این خودرو ،مفهومی زیبا و جسوری را با نام Cross Coupe GT رونمایی کرد و هیچگاه این خودرو به عرصه تجاری سازی وارد نکرد. در این خصوص دامای پیش دستی کرد و بدون تعارفی ،زحمت تجاری سازی این خودرو را برعهده گرفت تا شاید باری از دوش بزرگترین خودروسازان جهان برداشته باشد.

با توجه به این کپی کاری ناشیانه باید انتظار داشت که دامای X7 از ظاهری جذاب برخوردار باشد چرا که اصلیت آن را باید در محصولات فولکس واگن دنبال کرد.

در نمای جلوی خودرو ، با نوار نقره ای رنگی مواجه هستیم که در سرتاسر پیشانی خودرو امتداد یافته و ورودی هوا و چراغهای را به دو قسمت مجزا تفکیک کرده است. به منظور جذابیت بیشتر طراحان دامای X7 از شبکه سیاه رنگ مشبک در ورودی های هوا استفاده نموده اند . همچنین گرافیک داخلی چراغهای جلو دارای اشکال پنج ظلعی خواهد بود که چهره جسور این خودرو را جذابتر می کند. اما سپر حجیم جلو نیز دارای دو ورودی هوای دیگر است که چراغهای مه شکن بصورت LED در بالای آن تعبیه شده است.

در نمای جانبی خودرو هم سعی شده با حجم داده شده به گلگیر عقب و جلو ،هیبت یک خودرو شاسی بلند قوی هیکل حفظ گردد. از دیگر جذابیت های بصری نمای جانبی باید به خظ شانه ای که در روی درب دستیگر ها امتداد دارد و همچنین زه نقره ای رنگ پایین درب های اشاره کرد.

در نمای عقب خودرو هم شاهد چراغهای عقب L مانند هستیم که  دقیقا کپی  شده از خودروی مفهومی فولکس واگن می باشد. در زیر چراغهای و همچنین سپر  هم نوار نقره ای رنگ دیگر مشاهده می شود که منظور هماهنگی با دیگر نقاط خودرو طراحی شده است. اما نکته جالب قرار گرفتن شب رنگ هایی در چند ضلعی روی سپر عقب است چرا که در نسخه فولکس واگن اصلی در این قسمت خروجی های اگزوز به طور ماهرانه ای جانمایی شده است اما در این فولکس واگن تقلبی شاهد استقاده از شب رنگ هستیم.

در پایان باید گفت که در نگاه اول طراحی و هیبت دامای X7 شما را مجذوب خواهد کرد اما با کمی دقت متوجه خواهید شد این خودرو یک کپی سخیف از نسخه اصلی فولکس واگن است که به طرز بسیار ناشیانه طراحی شده است . زوتی هنوز در نیافته است که زمان کپی کاری محصولات معتبر به اتمام رسیده است و اکنون بسیاری از برند های چینی معتبر و غیر متعبر سعی می کنند برای خود زبان طراحی مخصوص داشته باشند .از آن بدتر این است یک شرکت ایرانی به سراغ این محصول فیک و تقلبی رفته و قرار است دامای X7 را برای مردم با هوش ایران عرضه نماید.

طراحی کابین دامای X7

طراحی کابین دامای X7
طراحی کابین دامای X7

 با ورود به کابین دامای X7 هم به سرعت مجذوب طراحی داخلی خواهیم شد اما باید بدانیم که طراحان زوتی به داخل خودروی مفهومی فولکس واگن هم رحم نکرده و بدون کوچکترین تغییراتی و البته بصورت ناشینانه نمای داخلی این خودرو را رقم زده اند. فرمان D کات با غربیک بیرون زده که دقیقا شبیه به فولکس واگن طراحی شده در کنار پشت آمپر دیجیتالی نمای جذاب به دامای بخشیده است.قلم اینجناب بعنوان نگارنده این نوشتار در کپی برداری این خودرو واقعا قاصر است چرا که حتی ورودی های هوای دوگانه  باریک روی داشبورد هم به تقلید از نسخه اصلی طراحی شده است.

در پایان باید گفت کابین این خودرو نمایی لوکس و مدرنی دارد که نبود اهرم تعویض دنده در کنسول میانی و کیفیت متریال داخلی هم به این مسئله کمک شایانی کرده است ،اما حیف و صد حیف که هیچگاه نمیتوان با تقلید و تقلب دل خریداران را بدست آورد.

ابعاد بدنه دامای X7

ابعاد بدنه دامای X7
ابعاد بدنه دامای X7

ابعاد این خودرو با توجه به جدول ذیل کاملا مناسب با یک کراس اور میان ساز است از همین رو می توان انتظار داشت که فضای داخلی و فضای بار مناسبی دررا اختیار سرنشینان قرار دهد.ارتفاع دامای X7 هم آن اطمینان را خواهد داد که در مسیر های ناهموار مشکلی با گیر کردن کف خودرو با زمین نخواهید داشت.

 

نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

فاصله دو محور

لوکسژن U5

4738

1665

1928

2850

مشخصات فنی دامای X7

مشخصات فنی دامای X7

دامای در بازار های مختلف با پیشرانه های گوناگونی عرضه شده است . اما طبق کاتالوگ ارائه شده از سوی یاران خودرو نماینده رسمی دامای ،این خودرو با دوپیشرانه 1.8 لیتری توربو 2.0 لیتری توربو عرضه خواهد شد. نسخه 2.0 لیتری با سود جستن از سیستم پرخوران یا همان توربو،توانی برابر با 174 اسب بخار و گشتاوری معادل 250 نیوتن بر متر را تولید خواهد کرد. مصرف سوخت ترکیبی دامایX7 بواسطه این موتور برابر با 9.3 اعلام شده است. همچنین این برند چینی ادعا کرده است موتور این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 می باشد.

اما موتور 1.8 لیتری توربو نیز دارای حداکثر توانی برابر با 167 اسب بخار و گشتاوری معادل 245 نیوتن متر خواهد بود. این پیشرانه هم مانند نسخه قویتر از استاندارد آلایندگی یور 5 بهره می برد.

وظیفه انتقال قدرت در هر دو مدل بعهده جعبه دنده 6 سرعته دستی ویا 6 سرعته CVT سپرده شده است که فقط به چرخ های جلو منتقل شده و از سیستم چهار چرخ متحرک در این چنینی فیک خبری نیست.

ایمنی

ایمنی

دامای X7 تاکنون در هیچ یک از تست های تصادف بین الملی و چینی شرکت نکرده است و وضعیت ایمنی این خودرو مشخص نیست اما تجهیزات ایمنی کامل  شامل 6 کیسه هوا ، سیتم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، سیستم TCS، سیستم‌های کمک ترمز همچون EBA و BAS، سیستم کمک حرکتی اتومبیل در سرازیری ، سربالایی و غیره  نوید بخش خودروی ایمن را خواهد بود هر چند که تجهیزات فقط بخش کوچکی از تست های تصادف در یک خودرو محسوب می گردد.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی

از لیست تجهیزات ایمنی دامای X7 مشخص است که امکانات رفاهی این خودرو نیز در حد و اندازه یک کراس اور لوکس خواهد بود. کروز کنترل، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، سانروف پانوراما الکترونیکی همراه با سایه کننده الکترونیکی، سیستم وکیوم درب‌ها، چراغ جلو لیزری، درب صندوق اتوماتیک و ریموت، دوربین دید عقب ،مموری صندلی دوربین دید عقب و غیره از جمله تجهیزات این کراس اور چینی محسوب می گردد.

قیمت و زمان عرضه دامای X7

قیمت و زمان عرضه دامای X7

یاران خودرو در زمان تنظیم این مقاله به تازگی از دامای X7 رونمایی کرده و قرار است نسخه اولیه این خودرو به منظور انجام مراحل شماره گذاری وارد کشور شود. طبق اعلام این شرکت باید در اواسط سال 97 منتظر حضور رسمی دامای X7در بازار ایران باشیم.همچنین این شرکت در خصوص X7 احضار نظری نکرده است اما با توجه به رقبایی نظیر تیگو 7  باید انتظار قیمتی فراتر از 160 میلیون را برای این خودرو داشت.

خبر تکمیلی :97/02/08 شرکت یاران خودرو قیمت دامای X7 را برابر با 198 میلیون اعلام و پیش فروش این خودرو را اغاز کرد.

کلام پایانی

در بازار ایران تاکنون برند های  چینی فراوانی عرضه شده است که هر کدام به سبک وسیاق خاص در حال فروش محصولات خود هستند. اما این تقریبا برای بار اول است که خودروی چینی کپی شده محض به ایران آمده است و مشخص نیست  خریداران ایرانی به این مسئله چه واکنشی نشان خواهند داد. اما اگر مسئله تقلید و کپی کاری را کنار بگذاریم ،دامای X7 خودرویی خوش ظاهر و لوکس به نظر می رسد که دارای جذابیت های بصری بسیاری است. همچنین مشخصات فنی ،امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این خودرو می تواند نقش موثری در موفقیتش در بازار ایران محسوب گردد. در نهایت نباید از نقش تعیین کننده قیمت برای حضوری موفق غافل شد.

user-img

نویسنده :

هومن زمانی

comments 7 1397/2/25
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

مهران د 1398/7/13
13:35:2

مگه ما با این خودروهای چینی قراره بریم سفر زمینی به اروپا که از کپی بودنش خجالت بکشیم؟ یا ایران پره از توریستهای جوان و خودروشناس اروپایی که ببینن خودروی کپی سوار میشیم؟ امروز ۱۳ مهر ۹۸ قیمت این خودرو ۵۵۰ میلیونه و همینم کمتر کسی میتونه بخره. اگه کسی خودروی بزرگ و جادار لازم داشته باشه چی بخره؟ لندکروز یک تا سه میلیارد تومنی؟ کی اهمیت میده ماشینش کپی از یه خودروی دیگه هستش؟ کامنت گزارای کم سن و سال تو اینستاگرام که دربه‌در خریدن یه هوندا ۱۲۵ ایرانی هستن که شده ۱۲ میلیون و پول همونم ندارن؟

علیرضا 1398/6/7
12:39:13

با توجه به یکطرفه بودن صنعت خودرو کشور،متأسفانه هر روزه باید شاهدامضاء ورود خودروهایی فیک وکپی شده از سوی دست‌اندرکاران زیربط باشیم وهمه روزه دغدغه اینرا داشته باشیم ،پس کی نوبت نشان‌دادن هوش وزکاوت جوانان کشور خودمان که هم در طراحی بدنه ،هم موتور ودیگر اجزا خودرو حرفی برای گفتن دارند،میرسد،با اطلاعات مختصر ولی دقیقی که همه مردم ایران دارن، استعدادهای نوظهوروبسیار تراز اول در جهت تولید خودرو در داخل کشور وجود داره،البته اگر دلواپسان عرصه تولیدخودرو داخلی دست از چپاول جیب مردم بواسطه خودروسازان داخلی وشرکتهای وارد کننده بردارند واز خیر پولهای نجومی برای تخصیص دادن به دفاتروارگانها و.....بگذرند.در اینصورت میتوان کاهش قیمت خودرو را از طرف خودروسازان و وارد کنندگان شاهد بود...آب از سرچشمه گل‌آلوده و حرف حق تلخ...با آرزوی روشنی

حمید 1397/4/29
15:4:4

نویسنده محترم، بیشتر به نظر میاد در جهت تخریب نوشتی، هرچند نتونستی از زیبایی و امکانات خودرو حرفی بزنی!!! کوی کرده!؟ خب بذار ولکس واگن رفلکس نشون بده بعدش ای کاش وطنی ها هم میتونستن کپی کنن انتظار داریم فنی تر صحبت کنی، حالا شاید اینو تست درایو بذارن هیشکی پسند نکنه

امیر رحیم 1397/3/14
12:51:55

این مقاله کاملا در جهت تاثیر منفی گذاشتن بر خواننده هست و این خلاف اصول اطلاع رسانی هست . اینکه یک برند چینی کپی از محصول اینده یک برند معتبر انجام دهد نشان از هوش و توانایی روز اون خودروساز دارد و این خیلی بهتر از خریدن و اوردن تکنولوژی قدیمی خودروسازان دیگر است . من این ماشین رو کاملا از نزدیک دیدم طراحیش و امکاناتش عالیه و اصلا با یک خودرو مثل تیگو x7قابل قیاس نیست فقط امید وارم باند معافیایی خودرویی کشور این محصول رو در نطفه خفه نکرده و بگذارند این محصول بدست مردم برسه و حتی در ایران تولید بشه . هرچند از همین مقاله مشخصه باند بازی شروع شده

ادمین 1397/3/14
15:4:0

با سلام خدمت شما همراه گرامی اینکه خودروسازان چینی در سالهای اخیر توانسته پیشرفت بسیاری داشته باشند شکی نیستند اما در هیچ کجای جهان و در هیچ صنعتی کپی کاری موردو قبول نیست و این عمل به نوعی دزدی صنعتی محسوب می گردد که و همه کارشناسان جهان به چشم منفی به این قضیه نگاه می کنند.اما کمپانی های مشهور چینی نظیر چری ،ام جی وغیره سعی کده اند ا ز هوش و ذکاوت خود در جهت درست استفاده نمایند نه کپی کاری ،خیلی بهتر بود دامای هم به همین منظور از طراحان برجسته جهان دنیا جهت شکل دادن به محصولات خود بهره می برند .این مقاله کاما بی طرف و بر اساس واقعت نوشته شده و مافیایی که شما از آن صحبت می کنید در هچ جای پردیس خودرو نفوذی ندارد. از انجا که این خودرو هنوز در بازار حضور ندارد و مشاهده آن کار هر کسی نیست ظاهرا شما یکی از عوامل شرکت عرضه کننده و یا مرتبط با آن هستید که به منظور حمایت از آن این متن را نوشته اید .چه بهتر بود جهت حمایت از الفاظی نظیر مافیا خودرو و یا "کپی کردن کار خوبی است "استفاده نمی کردید

مهدی شیرازی 1397/2/23
10:26:18

باتوجه به اینکه این خودرو در آزمون تست ایمنی شرکت نکرده اول باید در این آزمون شرکت کند اگر نمره قابل قبولی کسب کرد آنگاه به قیمت حدود100میایون قابل قبول است.

رسول بصیری 1397/1/21
14:38:14

سلام به نظر که خیلی جذاب میاد . ولی در عمل باید استفاده کرد تا عیوب به چشم دیده بشود . دوم اینکه تا قیمت قطعی چند باشه .

مطالب مرتبط