icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین رانا سال ،محصولی جدید از ایران خودرو رونمایی شد

رانا سال ،محصولی جدید از ایران خودرو رونمایی شد

comments 0 1398/11/17

ایران خودرو سالها پیش رانا را بعنوان دومین محصول ملی خود و نسخه ارزان قیمت پژو 206 صندوقدار معرفی کرد تا قشر بیشتری از مردم جامعه توانایی خرید این خودرو را داشته باشند .از آن زمان هیچ تغییری را در این محصول نه چندان موفق را نداده تا کمک کم رانا به حاشیه رانده شود.اما روز گذشته ایران خودرو نسخه ارتقاء یافته این سدان ملی را با نام رانا سال رونمایی کرد تا هم جایگزینی مناسب برای 206 صندوقداری باشد که این روزها تولیدش با مشکل مواجه شده است.

این خودرو در بخش طراحی ظاهری دستخوش تغییراتی شده که از بارزترین آن‌ها می‌توان به گرافیک جدید کاسه چراغ‌های جلو، جلوپنجره جدید، آینه‌های جانبی جدید با چراغ راهنما، زه و دستگیره های هم رنگ بدنه، قالپاق جدید و ... اشاره کرد. طبق اعلام قبلی ایران‌خودرو، رانا سال در کنار ارتقای طراحی ظاهری، با بهبود کیفی و دقت مونتاژی بالاتری همراه شده است که این موضوع باعث می‌شود پارامترهای رقابتی آن در بازار با رشد همراه شود که در پی آن تعداد مشتریان این سدان ملی اقتصادی را نسبت به گذشته افزایش دهد.

از دیگر تغییرات حاصل شده در پروژه رانا سال، باید به دگرگونی کیفی کابین اشاره کرد. این موضوع در نگاه نخست به متریال مصرفی درون کابین نیز به خوبی قابل مشاهده است. صندلی‌های جدید جلو، صندلی‌های جدید عقب با پشت سری و امکان تاشوندگی، تریم داخلی جدید، رودری‌های پارچه‌ای، کنسول میانی داشبورد با طرح فیبرکربن، غربیلک فرمان جدید (طرح مشابه به پژو ۲۰۷i)، دسته دنده جدید (دسته دنده مشابه به رنو تندر ۹۰ پلاس دنده‌ای)، دکمه‌های جدید شیشه بالابر و تنظیم آینه، تغییر گرافیک جلو آمپر، اضافه شدن دکمه تنظیمات سیستم صوتی روی فرمان و... از جمله ویژگی‌های رانا سال نسبت به نمونه فعلی به حساب می‌آید.

گروه صنعتی ایران‌خودرو سال 1394 در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو کشور با به نمایش درآوردن برخی از قطعات مرتبط با سیستم الکتریکی کنترل پایداری و هرزگردی رانا، نوید تجهیز این سدان ملی به سیستم‌های نوین ایمنی را به علاقه‌مندان داده بود. بر این اساس تیزرهای ویدئویی نیز درخصوص آزمایش‌های انجام شده نسخه مجهز به سیستم‌های ESP و TCS را در غرفه خود به نمایش در آورده بود. حال با معرفی رسمی این محصول انتظار می‌رود که از این پس شاهد نصب چنین سیستم‌های ایمنی بر روی این سدان ملی در کشور باشیم.

لازم به ذکر است که علاوه‌بر تغییرات ایجاد شده در رانا سال نسبت به نسخه قبلی، مهم‌ترین تغییر صورت گرفته در این خودرو، اضافه شدن سیستم فرمان کمکی برقی یا به اختصار EPS است که در پی آن شاهد حذف پمپ و مخزن هیدرولیک از مجموعه فنی آن خواهیم بود. این اتفاق یکی از بزرگ‌ترین تغییرات صورت گرفته در این خودرو است که می‌تواند ارزش خرید رانا سال را دوچندان کند. زیرا وجود چنین آپشنی در رانا سال باعث می‌شود تا رفاه و آسایش بیشتری برای راننده حاصل شود.
شایان ذکر است که رانا سال از لحاظ فنی تفاوتی با نسخه فعلی نداشته و با همان پیشرانه TU5 به بازار عرضه خواهد شد. اما از آن‌جایی که از چندی پیش گروه صنعتی ایران‌خودرو توانسته استاندارد الایندگی پیشرانه‌های TU5 خود را ارتقا بخشد، از این پس دومین خودرو ملی ایران‌خودرو نیز مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 با استاندارد الایندگی یورو 5 به بازار عرضه خواهد شد و تا حدی تغییرات فنی جزئی نسبت به گذشته روی آن اعمال شده است. بر این اساس رانا سال قادر خواهد بود نیرویی معادل 105 اسب‌بخار و 142 نیوتون متر گشتاور را تولید کند. جعبه‌دنده 5 سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور را به چرخ‌های جلو برعهده دارد.

 

برچسب ها:

رانا سال
user-img

نویسنده :

میلاد حسینی

comments 0 1398/11/17
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط