icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین رندر K125 ،نخستین شاسی بلند بومی ایران خودرو منتشر شد+ویدئو

رندر K125 ،نخستین شاسی بلند بومی ایران خودرو منتشر شد+ویدئو

comments 1 1399/1/5

به تازگی ایران خودرو در شکبه اجتماعی های ویدئویی را از دستاوردهای جدید خود منتشر نموده که در آن به محصولات آتی و جدید این خودروسازی اشاره شده که از بارزترین آنها مشاهده رندر هایی از نخستین شاسی بلند ایران خودرو موسوم به K125 است.

ایران خودرو در اواخر سال گذشته در مراسمی حاشیه جلسه هیت دولت از سدان ملی جدید خود با نام K132 رونمایی کرد . این سدان با ظاهری نسبتا جذاب و مدرن از جدیدترین دستاورد های ایران خودرو است که بنا بر اطلاعات موجود بر روی پلت فرم PF1 توسعه یافته است.این  پلت فرم در حقیقت یکی از مگا پلت فرم های گروه PSA است که محصولاتی نظیر پژو 301 و پژو 2008  بر روی آن توسعه یافته اند. ایران خودرو بعد از برجام توانست با عقد قرار دادی استفاده از این پلت فرم برای محصولات آتی خود را بدست آورد و همین امر سبب گردید که  پس از خروج فرانسوی ها بدلیل خروج آمریکا از برجام ،ایران خودرو خود دست بکار شده و محصولاتی را بر این سازه طراحی نماید چرا که قانون حق استفاده از این پلت فرم را دارا است.

K132 که بر روی سازه PF1 توسعه یافته از بسیاری جهات از قبیل طراحی داخلی و طراحی کابین  شبیه به پژو 301 است .حالا ایران خودرو قرار است نخستین شاسی بلند خود را که نیز بر روی همین پلت فرم توسعه یافته در آینده نزدیک رونمایی کند. این کراس اوور ایران خودرو فعلا با کد K125 نام گذاری شده تا پس از انجام کلیه مراحل و آماده شدن نسخه تجاری نامی را برای آن برگزیند.

 

 

 

 

تاکنون هیچ اطلاعاتی از کراس اوور K125 در دست نبود اما ایران خودرو در شبکه های اجتماعی خود ویدئویی را از دستاورد ها و فعالیت های پیش رو خود منتشر کرده که در آن رند رهایی از این کراس اوور را می توانیم مشاهده نماییم.در ابتدای این ویدئو نمایی از عقب خودرو و نمای جانبی به وضوح قابل مشاهده است .هر چند که این تصاویر رندر های K125 است اما تا حدود زیادی می توان به طراحی کلی دست یافت.در نمای عقب بیش از هر چیز چراغ های به هم پیوسته جلب توجه می کند چرا که در دیگر محصول جدید ایران خودرو یعنی سدان K132 هم نیز این چراغ های به هم پیوسته مشاهده می گردد بنابراین می توان نتیجه گرفت ایران خودرو در پی یکسان سازی محصولات خود است و سعی می کند از زبان طراحی واحدی برای محصولات جدید خود استفاده نماید که اگر چنین باشد باید در دماغه خودرو هم نیز شاهد شباهتی های بین این دو محصول جدید ایران خودرو باشیم.

اما نکته قابل توجه دیگر در این رندرها نزدیکی طراحی جانبی و ابعاد خودرو به پژو 2008 محبوب است.خطوط روی پنل های جانبی و خط سیر سقف از شباهت های K125 و پژو 2008 است. در رندر نمای کابین  منتشر شده در این ویدئو نیز شباهت های کلی داشبورد با پژو 2008 به وضوح مشخص است.  همچنین پنل تنظیمات سیستم تهویه نیز بر اساس برخی خودروهای PSA که روی پلتفرم PF1 توسعه یافته اند، برای ایران خودرو K125 طراحی شده است. نمایشگر دیجیتال سیستم تهویه و دکمه های آن کاملا با قطعه مشابه در سیتروئن C3-XR و پژو ۳۰۱ برابری دارد.

در خصوص پیشرانه این دو محصول جدید ایران خودرو باید به سخنان مدیران بخش توسعه ایران خودرو اشاره کرد که چندی پیش از دو پیشرانه اصلی برای K132 و K125 نام برده بودند.نخستین پیشرانه که احتمالا هر دو خودروی فوق در ابتدا با آن عرضه خواهند شد همان EC5 خواهد بود که موتوری 1.6 لیتری با بیشنه قدرت 110 تا 113 اسب بخاری می باشد. این پیشرانه 150 نیوتن متری به احتمال زیاد قدرت خود را توسط جعبه دنده 5 سرعته به چرخها جلو منتقل خواهد کرد.

در آینده نیز احتمالا K132 و K125 هر دو پیشرانه قویتر TC7 یا TC7 پلاس عرضه خواهند شد.این پیشرانه 1.7 لیتری توربو قدرتی 150 تا 167 اسب بخار در کنار گشتاور 215 تا 245 نیوتن متر را به چرخها جلو منتقل خواهد کرد. نتقال قدرت این توان از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE به چرخ های جلو انجام می شود و در اصل نسخه فول آپشن این دو محصول با پیشرانه ملی توربو به بازار می آیند.

user-img

نویسنده :

گروه خودرویی

comments 1 1399/1/5
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

علی 1399/1/6
7:55:19

چرا دروغ میگید ایران خودرو نمیتونه چراغ سمند دناتولید کنه از ترکیه میاد حالا میخواد شاسی بلند بسازید موتور پیکان خیلی خنده دار بود

مطالب مرتبط