icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین زوتی T600:مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه باید بدانید

زوتی T600:مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه باید بدانید

comments 1 1397/4/29

هجمه ورود خودروهای چینی به بازار کم رمق ایران هر روز بیشتر از بیش می گردد بطوریکه خودروسازان داخلی برای عرضه محصولات تولیدی چشم بادامی ها رو به چشم و هم چشمی آورده و هر روز شاهد این هستیم که یک محصول جدید چینی برای عرضه معرفی می گردد. البته حضور چینی به خودی خود بد نیست اما متاسفانه شاهد این هستیم که خودروسازان ایرانی همانند روال سابق خود بدنبال عرضه و یا تولید محصولات تاریخ گذشته و قدیمی هستند و عقیده دارند که اینگونه محصولات سود آوری بیشتری خواهند داشت. در آخرین اقدام سایپا قرار است یک کراس اور جدید با نام زوتی T600 را سبد محصولات خود اضافه نماید . در این مقاله قصد داریم به بررسی این خودرو بپردازیم تا دریابیم که زوتی T600 به چه میزان ارزش خرید دارد.

تاریخچه

زوتی در حال حاضر یکی از بزرگترین خودروسازان چینی محسوب می گردد که در سال 2017 توانست با فروش 311,266 دستگاه خودرو رتبه 12 پرفروش ترین خودروهای چینی در بازار چین را از آن خود کند. این برند چینی دارای مالکیت زیر برند ها مختلفی می باشد اما مهمترین محصولات این شرکت تحت برند زوتی تولید می کردد. کراس اور زوتی T600 در سال 2013 بصورت رسمی معرفی و از سال 2014 روانه بازار شد .البته پس از آن زوتی نسخه های اسپرت و کوپه این خودرو را نیز به معرض ظهور رساند که کوپا T210 عرضه شده توسط ریگان خودرو در بازار ایران همان نسخه کوپه زوتی T600 محسوب می گردد.سایپا که سابقه همکاری با این شرکت را با تولید سواری S300 آغاز نمود قصد دارد که این کراس اور را نیز بصورت CKD نیز به تولید برساند.

 

 

ابعاد زوتی T600

ابعاد زوتی T600

زوتی T600 در سگمنت کراس اور میان سایز یا همان CUV عرضه می گردد.در نتیجه نباید از این خودرو انتظار فضای زیادی را داشت.برای درک بیشتر باید گفت این خودرو از محصولاتی نظیر بی وای دی S6 به مراتب کوچکتر و هاوال H2 بسیار بزرگتر است. در نتیجه این اطمینان وجود دارد که زوتی T600 می تواند فضای مناسب را بری یک خانواده کم جمعیت مهیا نماید.همچنین فاصله دو محور این خودرو کاملا فراتر از انتظار است که نوید دهنده فضای بیشتر پای برای سرنشنیان هر دو ردیف می باشد.

نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

فاصله دو محور
میلیمتر

زوتی T600

4631

1893

1694

2807

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

یکی از ویژگی ها محصولات زوتی ،کپی برداری در طراحی ظاهری از محصولات روز دنیا علی الخصوص محصولات فولکس واگن می باشد. زوتی T600 هم دقیقا با همین طرز فکر شکل گرفته است بطوریکه نمای ظاهری این خودرو به شدت به فولکس واگن تیگوان نسل قبلی نزدیک است. در حقیقت اگر لوگوی زوتی در پیشانی این خودرو نقش نبسته باشد بدون شک ببینده را به سمت محصولات فولکس واگن سوق خواهد داد. این شباهت آنقدر زیاد است که در جزییات هم شاهد کپی برداریم خواهیم بود.

در پیشانی زوتی تی 600 جلو پنجره باریکی حضور دارد که توسط دو ردیف نوار نقره ای رنگ به سه بخش تبدیل شده و در میانه آن لوگوی زوتی به چشم می خورد. در طرفین این جلو پنجره چراغهایی اصلی حضور دارند که کاملا از فولکس واگن تیگوان الگو برداری شده و تنها تفاوت آن به اضافه شدن یک ردیف LED روزتاب در ذیل آن خواهد بود. چراغهای مه شکن به طبع تیگوان هم بر روی سپر بصورت دایره شکل حضور دارند تا این کپی بردای به کمال خود برسد.

در نمای جانبی خط و خطوط خاصی به چشم نمی خورد اما طراحان این خودرو سعی کرده اند با حجم دادن به پنل های جانبی کمی حس ابهت را برای این کراس ور چینی رغم بزنند.کوچک بودن رینگ ولاستیک نسبت به بدنه ،ایراد قدیمی است که در تمامی محصولات چینی به چشم می خورد.

اما طراحان زوتی T600 در نمای عقب مستقل از فولکس واگن تیگوان عمل کرده اند که علی رغم ناهمگونی با نمای جلو ،نمای عقب کاملا جذاب و پویا شده است.چراغهای عقب این خودرو با زوایه های متعدد طرحی شده که خطوط بالایی و زیرین به مرور و شیب ملایمی  در انتها به هم رسید و پس از ان توسط یک نوار کرمی استیل پهن که برند این کمپانی بر روی آن حک شده است به دیگر چراغ متصل می گردد.حضور دو سر اگزو چند ظلعی که مطمئا فقط جنبه تزینی دارد به جذابیت های نمای عقب افزوده است.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

زوتی سعی کرده است که در طراحی کابین T600نیز مستقل عمل کند اما نتیجه کار خیلی راضی کننده نیست چرا که داشبورد خودرو کاملا ساده طراحی شده و به منظور خلق جذابیت در میانه داشبورد از متریال براق استفاده شده است. همچنین در زیر خروجی های هوا صفحه نمایش لمسی تعبیه شده و در ذیل آن هم به سبک کاملا ساده و بدون هیجان سیستم تهویه اتوماتیک هوا حضور دارد که دسترسی راننده به آن با مشکل مواجه است.غربلیک فرمان زوتی T600 از دیگر ضعف های این خودرو محسوب می گردد که چرا که اینگونه طراحی ساده و تاریخ گذشته به نظر می رسد و فرمان های محصولات بروز چینی کاملا جذاب و مدرن هستند.

مشخصت فنی زوتی T600

مشخصت فنی زوتی T600

زوتی برای به حرکت درآوردن T600 از پیشرانه 2.0 لیتری توربو شارژر دار بهره گرفته است که توانایی تولید 188 اسب بخار و گشتاوری برابر با 250 نیوتن متر را تولید می کند. میزان قدرت خروجی این موتور نشان می دهد که زوتی T600 از شتاب اولیه مناسبی برخوردار خواهد بود اما گشتاور کم خروجی این پیشرانه به ما یاد آور خواهد شد که این خودرو به هیچ وجه مناسب جادها خاکی و ناهموار نیست.زوتی تی 600 برای انتقال قدرت به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل مجهز شده است که قدرت انتقالی را فقط به چرخهای جلو منتقل می کند و از نسخه چهار چرخ متحرک خبری نیست.از جزئیات فنی این خودرو اطلاعاتی موثقی در سدت نیست اما طبق منابع چینی زوتی T600 صفرتا 100 را در 9.5 ثانیه طی می نماید و این شتاب را تا حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حفظ می نماید. همچنین، مصرف سوخت این مدل طبق در نمودار سیکل ترکیبی در مجموع صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، برابر با ۸.۲ الی ۸.۵ لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو۵ است. (گنجایش باک این خودرو برابر با ۶۰ لیتر است)

ایمنی

ایمنی

زوتی T600 را نباید خودروی خیلی ایمنی برشمرد چرا که طبق اطلاعات موجود این خودرو از موسسه تست تصادف چین توانسته فقط 4 ستاره را دریافت نماید این در حالی است که اغلب چینی های حاضر، از موسسه نه چندان معتبر چینی C-NCAP براحتی 5 ستاره را دریافت می نمایند. این خودرو به منظور دست یابی به این 4 ستاره ایمنی از امکانات ایمنی نظیر شش کیسه هوا و سیستم‌های ترمز BOS، EBD و ABS، سیستم‌های پایداری (ESC, TCS, BA, HAC, TPMS) مجهز شده است.

 

 

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی

این روزها شاسی بلند های چینی به انواع و اقسام امکانات رفاهی مجهز شده اند. زوتی T600 هم از این مقوله مستثنی نبوده و به امکانات رفاهی از قبیل  ریموت کنترل، سانروف برقی ( در برخی مدل‌ها سقف پانارومیک)، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، تودوزی چرم، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مانیتور، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ شوی، نور زنون، شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، قفل کودک، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث ، شش بلندگو مجهز شده است.

قیمت و زمان عرضه زوتی T600

قیمت و زمان عرضه زوتی T600

چندی پیش برای اولین بار تصاویر این خودرو در محوطه ساپیا با پلاک گذر موقت در فضای مجازی منتشر شد و به تازگی سایپا در نمایشگاه خودروی شیراز 97 این خودرو را برای اولین بار به نمایش عمومی گذاشته است. طبق اطلاعات بدست آمده سایپا پس از ارزشیابی و تست های فنی قصد دارد زوتی T600 را بصورت CKD به تولید برساند.سایپا در خصوص زمان عرضه و قیمت این خودرو اطلاعاتی را منتشر نکرده است اما انتظار می رود که زوتی T600 در اواخر سال جاری و یا اویل سال 98 با قیمتی در رنج 130 تا 160 میلیون تومان به بازار عرضه شود.

 

 

کلام پایانی

کلام پایانی

حضور محصولات جدید در بازار ایران می تواند حق انتخاب مشتریان را بالا ببرد و حس رقابت را بین خودروسازان داخلی بیشتر کند اما وقتی پای بزرگترین تولید کننده خودروی وطنی به میان می آید انتظار می رود که محصولی شایسته و بروز برای عرضه انتخاب گردد نه یک محصول تولیدی 2015 چینی. در هر صورت باید گفت در بازار کم رمق ایران که رقبای خلی زیادی حور ندارد زوتی T600 می توان با تکیه ظاهر نسبتا جذابش و همچنین خدمات گسترده سایپا به موفقت برسد.

user-img

نویسنده :

سالار

comments 1 1397/4/29
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

كاروان فرجى 1397/5/20
19:31:45

بسيار زيباست ،ولى اين قيمت فقط براى بازار خودرو ايران است كه اتفاقا بالاست ولى بااين وضعيت قيمت ها مردم نيازدارن

مطالب مرتبط