icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین نقد و بررسی مشخصات فنی فابیا ، هاچ بک جذاب اشکودا

نقد و بررسی مشخصات فنی فابیا ، هاچ بک جذاب اشکودا

comments 0 1394/6/1

قلم پردیس خودرو : چند وقتی است که زمزمه ی آمدن اشکودا به ایران شنیده می شود . شرکت های خودروسازی ایران نیز در تلاش اند تا بتوانند با انعقاد قرار داد با این کمپانی باسابقه ، اعتباری برای خود دست و پا کنند. از بین این شرکت ها ، گروه موتور ایده برنا توانست با شرکت اشکودا پیمان ببندد و مجوز عرضه ی محصولات این کمپانی را با خدمات پس از فروش ، بدست آورد .

اشکودا فابیا ، یکی از مدل هایی است که از زمان تولید ،  توانسته روند موفقیت آمیزی داشته باشد . این کمپانی اهل چک ، با حمایت گروه فولکس واگن ، به عنوان یکی از پنج شرکت بزرگ و معتبر صنعت خودروسازی در جهان شناخته می شود . ورود چنین خودرویی به ایران ، پیشرفت چشمگیری محسوب می شود و از هر نظر ، تاثیر مثبتی بر روی سطح کیفی این صنعت در کشورمان خواهد داشت .

 

هاچ بک ها ما را یاد دوران جوانی و سرعت می اندازند . اما در حقیقت ، هدف اصلی عرضه یک خودروی هاچ بک ، تحقق سه ایده به صورت همزمان بوده است : جمع و جور ساختن خودرو با حذف صندوق ، قیمت ارزان تر و در نهایت ، نصب درِ پنجم برای دسترسی آسان و سریع به قسمت عقب خودرو . مدل های هاچ بک در بازار خودروی ایران محبوبیت ویژه ای دارند و همین باعث شده تا شرکت ایده برنا ، فابیای هاچ بک را در لیست خودروهای وارداتی اشکودا در نظر بگیرد .

 

این مدل ، نسبت به نسل اول خود بزرگتر و متحمل تعییراتی شگرف شده است . یکی از این اصلاحات ، افزایش قابل توجه حجم صندوق عقب است ، که به 530 لیتر می رسد . برای یک مدل هاچ بک ، این حجم فضا واقعا قابل تحسین است . با این وجود ، مسافرت با خودروهای هاچ بک نیز از پوسته ی آرزو بیرون می آیند و به حقیقت می پیوندند .

 

افراد قد بلند معمولا با خودروهای هاچ بک مشکل دارند و بدلیل فضای کمی که بین صندلی های ردیف اول و دوم وجود دارد ، اغلب احساس ناراحتی می کنند . برای رفع این مشکل ، اشکودا فاصله ی بین دو محور را افزایش داده است ، تا در این صورت ، فضای بیشتری به کابین اختصاص داده شود . اگر به داخل فابیا نگاهی بیاندازید ، متوجه می شوید که استفاده از مواد ارزان تر ، دلیلی بر قیمت کمتر این مدل نسبت به خواهر بزرگتر خود ، فولکس واگن آپولو ، خواهد بود . لازم به ذکر است که این مواد نیز مرغوب اند و از نظر کیفیت ، در سطح خوبی قرار دارند ؛ چرا که ، اشکودا به هیچ عنوان قصد ندارد با صرفه جویی در هزینه ، راحتی و آسایش شما را سلب کند .

 

این کمپانی تمام ویژگی های یک خودروی هاچ بک اید آل را در فابیا گنجانده است . تنها مشکلی که شایان ذکر است ، صدای آزار دهنده ای است که از موتور شنیده می شود . اشکودا ، از پیشرانه های آشنای فولکس واگن در این مدل بهره برده است ، یک موتور 1.2 لیتری 3 سیلندر TDI  دیزلی که قدرتی بین 89 تا 109 اسب بخار تولید می کند و گشتاوری نزدیک به 230 نیوتن متر ، دارد . برای رانندگی های روزمره و معمولی ، این خودرو گزینه ی بسیار خوبی به نظر می رسد . اما هوای سرد ، عملکرد این خودرو را زیر سوال می برد و در سرعت های پایین ، صدای گوش خراشی از موتور به گوش می رسد . اگر چه این صدا در سرعت های بالا کمتر شنیده می شود ، اما این رفتار کارایی خوب این خودرو را خدشه دار می کند . در این مدل محور جلو ، از یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده شده است و رانندگی در ترافیک را برای شما آسان تر می کند . البته یک گزینه ی اختیاری برای دوستداران دنده های اتوماتیک نیز در لیست آپشن های فابیا دیده می شود .

 

فرمان فابیا حتی در سخت ترین جاده ها ، نرم و راحت عمل می کند و دقت بالایی دارد . اطاقک خودرو نیز به خوبی روی سیستم تعلیق سوار شده است و خاطره ی خوبی را از رانندگی با فابیا برای شما رقم می زند . اشکودا حساسیت قابل توجهی بر روی سیستم های ایمنی از خود نشان می دهد و از این نظر کاملا تضمین شده است . این خودرو از سوی آزمون تصادفات یورو NCAP ، به عنوان ایمن ترین هاچ بک انتخاب شده است و هر پنج ستاره ایمنی را نیز از آن خود کرده است . امکانات بسیار مفیدی در این خودرو به چشم می خورد ؛ یکی از این امکانات ، سیستمی است که به شما اجازه می دهد تا تلفن همراه هوشمند خود را از طریق نمایشگر خودرو کنترل کنید . ویژگی دیگری که نام بردن از آن خالی از لطف نیست ، سیستم ترمز ثانویه است که پس از تصادف ، امکان حرکت و تصادف مجدد را کاهش می دهد .

 

ظاهر فابیا بیش تر از هر مدل دیگری در این کلاس ، جذاب و زیبا است . خط عمیقی از زیر پنجره ها و پایین درب ها کشیده شده است که بر جلوه ی اسپرت این خودرو تاکید می کند . چراغ ها طراحی زاویه داری دارند و از برش های تند و تیزی برای جذاب تر کردن آنها استفاده شده است . خطوط افقی پایین سپر در تضاد با خط های عمودی سپر طراحی شده اند و بر نمای کلی فابیا تاثیر مثبتی گذاشته اند . با قرار دادن چراغ های مه شکن بزرگ ، این زیبایی دو چندان شده است . چرخ ها ظاهر متفاوت و جالبی دارند و چاشنی این ترکیب فوق العاده به شمار می روند .

 

در آخر بهتر است نگاهی به قیمت این خودرو بیاندازیم . با توجه به امکانات و قابلیت های چشمگیری که این مدل دارد ، در حق فابیا اشهاف شده است و قیمت آن اصلا منصفانه نیست . برای کسانی که به خودروهای هاچ بک علاقمندند ، اما با قیمت آن کنار نمی آیند ، این فرصت مناسبی است تا با خرید فابیا ، به هدف خود دست یابند . این خودرو به قیمت 10000 پوند ارزش گذاری شده است و در مقایسه با فورد فیستا ، قیمت بسیار کمتری دارد .

نکات مثبت :

  • قیمت ارزان
  • مجهز به سیستم های ایمنی فوق العاده
  • ظاهر جذاب و اسپرت
  • فضای زیاد صندوق عقب
  • فضای زیاد بین صندلی های عقب و جلو
  • فرمان نرم و راحت

نکات منفی :

  • صدای آزار دهنده ی موتور در هوای سرد

user-img

نویسنده :

comments 0 1394/6/1
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط