icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین ملاقات با کیا استینگر در تهران

ملاقات با کیا استینگر در تهران

comments 0 1398/3/19

بدون شک یکی از خاص ترین و البته اسپرت ترین محصولات کمپانی کره ای کیا ،سدان کوپه استینگر است که از زمان معرفی تحسین بسیاری از کارشناسان دنیا را در پی داشته است. این خودرو که برای نخستین بار در نمایشگاه دیترویت 2017 به جهانیان معرفی شد در طول نزدیک به دو سال حضور خود فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است اما بدلیل عدم مقبولیت عمومی از سدان ها در بازار های دنیا ،استینگر هیچگاه به جایگاه مناسب خود دست نیافت.

 در برهه ای از زمان بدلیل ورود چندین دستگاه از این سدان کوپه به گمرکات کشورمان زمزمه حضور استینگر توسط اطلس خودرو بالا گرفت ولی ممنوعیت وارد خودرو باعث گردید که ما ایرانیها از ملاقات با این خودرو جذاب باز بمانیم.

اما چندی پیش  نسخه ای از استینگر توسط یکی از شهروندان ایران مقیم روسیه بصورت گذر موقت برای چند روز مهمان کشورمان بود  و ما در پردیس خودرو موفق به دیدار با این کره ای جسور از نزدیک در خاک ایران شدیم. همانطور که در تصاویر مشخص است خودروی یاد از رنگ بسیار جذابی بهره میبرد که به زیبایی این خودرو افزوده است.

پروژه‌ی استینگر با معرفی یک مدل کانسپت در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۱ رسانه‌ای شد. این خودرو توسط بزرگ‌مرد طراحی خودروی دنیا، پیتر شرایر، عرضه شده بود که سابقه‌ی درخشانی در دپارتمان M شرکت بی‌ام‌و داشت. چند ماه پیش، نمونه‌ی نهائی استینگر برای تولید در سال ۲۰۱۷، آماده شد و به‌تازگی در اختیار کارشناسان قرار گرفته است. این خودرو، مستقل از نتیجه‌ای که در پیست‌های مختلف و آزمون‌های کارشناسان بگیرد، نشانه‌ی عزم کره‌ای‌ها، برای تولید محصولی باکیفیت در کلاس پیچیده‌ی خودروهای لوکس میان‌رده محسوب می‌شود که از دیرباز، در اختیار غول‌های آلمانی بوده است.

برای خریدار یک سدان اسپرت، پیشرانه و توانایی‌های آن بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد. در حال حاضر، نمونه‌ی پایه از کیا استینگر با پیشرانه‌ی ۲ لیتری مجهز به توربوشارژ و اینترکولر ارائه می‌شود که قدرت ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۲ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. با این شرایط، استینگر برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۶ ثانیه زمان می‌برد و حدود ۱۵ ثانیه پس از شروع حرکت، به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت این نسخه، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. استینگر با پیشرانه‌ی ۲ لیتری در سرعت ثابت بزرگراه، کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، نزدیک به ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند.

نسخه‌ی قدرتمندتر این خودرو که استینگر GT نام دارد، همراه پیشرانه‌ی ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر ارائه می‌شود که علاوه بر استفاده از توربوی دوگانه، مجهز به اینترکولر است. قدرت این نمونه، ۳۶۵ اسب بخار برآورد می‌شود و گشتاور ۵۱۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند که برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۴.۷ ثانیه کافی خواهد بود. این نسخه از استینگر، با گذشت ۱۳.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده می‌گذارد. میانگین مصرف سوخت برای این مدل تفاوت چندانی با استینگر ۲ لیتری ندارد؛ اما در سرعت ثابت بزرگراه، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین خواهد داشت.

از آپشن‌های مهم استینگر می‌توان به نمایشگر ۷ اینچ لمسی و سیستم صوتی آمپلی‌فایر دار ۹ بلندگو از برند هارمن کاردون اشاره کرد که در نمونه‌ی GT با نسخه‌ی حرفه‌ای ۷۲۰ وات و ۱۵ بلندگو قابل ارائه است. فناوری‌ خودران در سطح کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش و افزایش سرعت، ترمز خودکار، هشدار اجسام در نقطه‌ی کور و قابلیت هدایت خودرو بین خطوط در استینگر وجود خواهد داشت.

رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچ با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۲۵ میلی‌متر و فاق ۴۵ میلی‌متر، در نسخه‌ی استاندارد این خودرو حضور دارند؛ درحالی‌که مدل GT با رینگ‌های ۱۹ اینچ، لاستیک‌هایی به پهنای ۲۲۵ میلی‌متر در جلو و ۲۵۵ میلی‌‌متر در عقب همراه خواهد بود به ترتیب با فاق ۴۰ میلی‌متر و ۳۵ میلی‌متر ارائه می‌شود.  هر دو پیشرانه به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل عقب متصل هستند.

کیفیت رانندگی استینگر از سوی بسیاری از کارشناسان معتبر رسانه‌های خودروی دنیا (مثل موتور ترند و کار اند درایور)، بسیار خوب ارزیابی شده است. عرضه‌ی استینگر، بی‌نیاز از فروش بالا در بازارهای جهانی، یک موفقیت بزرگ و افتخارآمیز برای کیا محسوب می‌شود؛ چراکه تقریبا تمام فناوری‌ها و قطعات به‌کاررفته در آن ساخت کره هستند. به‌عنوان مثال، درحالی‌که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا از جعبه‌دنده‌ی ساخت ZF آلمان در محصولات خود استفاده می‌کنند، استینگر از نمونه‌ی ۸ سرعته و اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی بهره‌مند است که تماما در مقر اصلی شرکت کیا در کره، طراحی و تولید می‌شود.

علاوه بر تعویض دنده‌ی نرم و سریع در استینگر، دیگر نکته‌ی مثبت در آزمون رانندگی با آن، صندلی‌ خوش‌فرم و راحت راننده عنوان شده‌ است که در زوایای کنار نشیمنگاه (Side Bolsters) قابلیت تنظیم دارد و به‌خوبی در مانورهای سنگین و سرعت‌های مختلف بدن راننده را حفظ می‌کند؛ درحالی‌که این سیستم در صندلی کنار راننده وجود ندارد. فرمان برقی استینگر به‌ خوبی رقبای آلمانی پاسخ نمی‌دهد؛ اما سرآمد دیگر محصولات کیا محسوب می‌شود و عملکرد قابل قبولی دارد. نسخه‌ی GT از این خودرو با ترمزهای برمبو در جلو همراه است که به‌خوبی از عهده‌ی وزن ۱۷۰۰ کیلوگرمی آن برمی‌آید؛ ضمن اینکه مدل GT با قابلیت تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق عرضه می‌شود.

در مجموع، این‌طور به نظر می‌رسد که مهندسان کیا راحتی و آرامش سرنشینان استینگر را به سخت بودن سیستم تعلیق و عملکرد بالا در پیست ترجیح ‌داده‌اند. این خودرو در مانورهای ناگهانی به‌اندازه‌ی بی‌ام‌و M6، M4 و مرسدس AMG C43 نرم و انعطاف‌پذیر نیست؛ اما فراتر از بسیاری سدان‌های اسپرت و مشهور دنیا، مثل شورولت SS و دوج چارجر عمل می‌کند؛ ضمن اینکه فضای کابین لوکس و ابعادی جادار، همراه با صندوق عقبی کم‌نظیر ارائه می‌کند.

بهای پایه کیا استینگر: 31900 دلار

بهای پایه کیا استینگر پریمیوم: 37100 دلار

بهای پایه کیا استینگر جی تی: 38350 دلار

بهای پایه کیا استینگر جی تی 1: 43250 دلار

بهای پایه کیا استینگر جی تی 2: 49200 دلار

سیستم چهار چرخ محرک: 2200 دلار

هزینه تحویل در مقصد: 900 دلار

user-img

نویسنده :

میلاد حسینی

comments 0 1398/3/19
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط