icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین نقد،بررسی و مشخصات فنی بسترن X80:شاسی بلند چینی دیگر بازار ایران

نقد،بررسی و مشخصات فنی بسترن X80:شاسی بلند چینی دیگر بازار ایران

comments 1 1396/8/5

برند بسترن در بازار ایران دیگر یک غریبه محسوب نمی گردد و محصولات سواری این خودروساز چینی در دو سگمنت مختلف در بازار ایران عرضه شده و بدلیل برخوداری از ظاهری جوان پسند توانسته حس خوبی را از خود بجای بگذارد. از چندی پیش شایعاتی در خصوص حضور یک کراس اوور جدید از برند بسترن در سبد محصولات گروه بهمن به گوش می رسد.نام بسترن X80 کراس اور میان سایز این خودرو ساز چینی مدتی است در سایت مشترک کمپانی فاو و بهمن خودرو (فاویران) به چشم می خورد ،از همین رو احتمال می رود که در آینده ای نه چندان دور باید منتظر این کراس اور باشیم. البته باید یاداور شویم که به تازگی تصاویری از هاوال H2 با لوگوی بهمن خودرو در خیابان های تهران منتشر شده است که از نظر سگمنت با بسترن X80 در یک خانواده قرار دارد و حضور هر دو این کراس اوور های چینی در لیست محصولات گروه بهمن کمی غیر منظقی است در نتیجه باید منتظر بود و دید که کدام یک از این دو خودرو توسط گروه بهمن روانه بازار ایران خواهد شد. از آنجا که پیش از این در مقاله ای هاوال H2 را معرفی نمودیم ،به منظور آشنایی بیشتر قصد داریم که بسترنX80 هم را بصورت کامل مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

تاریخچه بسترن

کمپانی فاو در حال حاضر یکی از بزرگترین و با سابقه ترین خودرو سازهای چینی محسوب می شود که در سال 1959 توسط دولت خلق چین بنیانگذاری شده است . این شرکت در اوایل فعالیت خود به تولید خودروهای تجاری سنگین مشغول بود و در سال 2006 با ثبت برند بسترن عملا تولید خودروهای سواری را تحت برند تازه تاسیس شده آغاز نمود.البته پیش از این کمپانی فاو خودروهای سواری لوکس را بصورت محدود تحت دیگر برندش با نام "هونگ کی"تولید کرده بود ،اما بسترن دورازه  ورود این خودرو ساز چینی به تولید محصولات سواری محسوب می گردد.

بسترن X80 در سال 2013 از سوی این شرکت معرفی گردید تا اولین کراس اور میان ساز بسترن متولد شود . پیش از این بسترن با تولید X40 عملا به بازار کراس اور ها ورود پیدا کرده بود اما بسترن X80 به منظور تقویت فروش محصولات این شرکت و همچنین ورود به بازارهای جهانی به معرض ظهور رسید.بسترن X80 در خود بازار داخلی چین به موفقیت خاصی دست نیافت اما بازار دیگر جهان نظیر روسیه استقبال نسبتا مناسبی از این خودرو به عمل آوردند.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری و بدنه

محصولات پیشین و بروز بسترن بدلیل خلاقیت در طراحی به سمت ظاهری تهاجمی و جسور همواره مورد علاقه جوانان و خانواده های جوان قرار گرفته و همین نکته مثبت باعث موفقیت دیگر محصولات این برند در بازار ایران و جهان گردیده است. اما اینبار طراحان با تغییر نگرش در نوع زبان طراحی به سراغ این خودرو رفته اند چرا که در نمای جلو خودرو شاهد چهره ای عبوس و کمی ساده روبرو هستیم و مطمئنا مورد تایید جوانان نخواهد بود .جلو پنجره ساده در کنار چراغهای با حالت اخم کرده باعث شده که جذابیت های دیگر محصولات بسترن را در این خودرو شاهد نباشیم البته این نقیصه با بکار بردن قاب نقره ای رنگ و چند ظلعی دور مه شکن ها و ورودی مشبک مشکی رنگ روی سپر تا حدودی برطرف شده است اما بطور کل نمای جلوی بسترن X80 در مقابل دیگر رقبای این خودرو در این سگمنت نظیر هایما اس 7 و تیگو 7 چنگی به دل نمی زند.

اما اگر کمی صبر داشته باشیم و با نمای جانبی خودرو برویم کمی به خرید این خودرو امیدوار خواهیم شد. نمای جانبی بسترن X80 بدلیل قوس بدنه ،استفاده رینگ و لاستیک مناسب ،بال روی شیشه عقب و خطوط شانه ساده در عین حال شیک ،کاملا جذاب و متناسب با یک کراس اور اسپرت شده است. مطلبی که در خصوص دیگر محصولات بلند قامت چینی کمتر مشاهده می گردد.

با نزدیک شدن به نمای عقب خودرو متوجه خواهیم شد که بسترن هنوز جوانان را در تیر رس اهداف خود قرار داده است چرا که نمای عقب خودرو با برخورداری از خروجی های اگزوز دوگانه ،چراغهای خوش ترکیب ،نحوه تعبیه مه شکن های عفب در درون سپر به سبک خودروهای برتری نظیر پورشه و سپر دو رنگ عقب کاملا جذاب و زیبا شده است بطوریکه بدون اغراق باید گفت در نوع خود و در بین چینی های موجود بینظیر است.

طراحی داخلی و کابین

طراحی داخلی و کابین

بسترن در تمامی محصولات فعلی خود طراحی محافظه کارانه ای برای کابین خودرو مورد استفاده قرار داده است.منظور از محافظه کارانه این است که طراحی بصورتی انجام پذیرفته که همه قشرهای جامعه را زیر پوشش خود قرار دهد .کابین بسترن X80 با برخوداری از طراحی قرینه و استفاده از ادوات فیزیکی فراوان در نوع خود جذاب به نظر می رسد.اما جذابترین نکته داشبورد خودرو به نوار نقره ای باید اشاره کرد که با تقسیم داشبورد به دو قسمت مجزا و با در برگرفتن کلیه ادوات فیزیکی موجود در پنل مرکزی چهره ای متفاوت را بوجود آورده است. استفاده از پشت آمپر سیلندری هم به منظور جذابیت بیشتر و القای حس اسپرت بودن طراحی شده که امروز در بیشتر کراس اور های چینی قابل مشاهده است.

استفاده از صفحه نمایش تک رنگ در دو پنل کیلومتر شمار و دور سنج و همچنین پنل تعبیه شده در بین دو سیلندر به منظور قرار دادن اطلاعات مورد نیاز راننده می باشد.

ابعاد بدنه بسترن X80

ابعاد بدنه بسترن X80

بسترن X80 در بین خودروهای حاضر در سگمنت کراس اوور های چینی میان سایز از ابعاد مناسبی برخودار نیست اما به لطف فاصله دو محور زیاد ،فضای نسبتا مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.طراحان به منظور راحتی سرنشینان بیشتر ابعاد داخلی را به فضای سرنشینان تخصیص داد و از همین رو فضای بار این خودرو برابر با 389 لیتر گردیده که این مقدار با توجه به رقبای حاضر در ایران بسیار کم بوده و نمی تواند احتیاجات یک خانواده کم جمعیت را بروارده سازد.

از نکات بارز ابعاد بسترنX80 باید با ارتفاع بلند آن اشاره کرد از همین رو می توانید مطمئن باشید با یک کراس اوور روبرو هستید.

 

نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

وزن
کیلوگرم

فاصله دو محور
میلیمتر

بسترن X80

4586

1820

1695

1500 تا 1570

2675

مشخصات فنی بسترن X80

مشخصات فنی بسترن X80

بسترن X80 در چین با دو پیشرانه مختلف عرضه می گردد. نسخه پایه این خودرو به موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 145 اسب بخار و بیشنه گشتاور 184 نیوتن متر مجهز شده است .میزان مصرف سوخت این پیشرانه با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط کارخانه سازنده 8.5 لیتر اعلام شده اما در خصوص صفر تا صد کلیومتر بسترن X80 با این موتور اطلاعاتی در دست نیست.

اما نسخه قویتر این خودرو از یک موتور 1.8 لیتری توربو بهره برده که توانایی تولید 177 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت. میزان مصرف سوخت این خودرو با موتور توربو برابر با 9 لیتر اعلام شده است. بسترن به منظور هیجان بیشتر در ظاهر خودرو با موتور .1.8 لیتری ،جلو پنجره ای خاص که با نوار قرمز رنگ میزین شده استفاده می نماید.

هر دو نخسه این موتور ها قدرت خود را توسط جعبه دنده های 6 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل می کند.

هنوز مشخص نیست در صورت حضور این خودرو در بین محصولات گروه بهمن کدام موتور به بازار ایران خواهد امد اما تجربه نشان داده است محصولات چینی توربو شارژر دار بیشتر در بازار ایران مورد قبول واقع می شود چرا که مشتریان ایرانی قدرت خروجی و میزان شتاب بیشتر برایشان در اولیت قرار دارد .برای اثبات این موضوع کافی است به محصولاتی نظیر هایما اس 7 توربو و آریزو 5 توربو نگاهی انداخته تا متوجه شویم که این محصولات در نسخه تنفس طبیعی در بازار ایران به موفقتی دست نیافتند.

 

نسخه

نوع پیشرانه

قدرت (اسب بخار)

2.0L MT Base

۲ لیتر تنفس طبیعی

۱۴۵

2.0L MT Luxury

۲ لیتر تنفس طبیعی

۱۴۵

2.0L AT Comfort

۲ لیتر تنفس طبیعی

۱۴۵

2.0L AT Luxury

۲ لیتر تنفس طبیعی

۱۴۵

1.8L AT Luxury

۱.۸ لیتر توربوشارژ

۱۷۷

1.8L AT SPORT

۱.۸ لیتر توربوشارژ

۱۷۷

1.8L AT Flagship

۱.۸ لیتر توربوشارژ

۱۷۷

ایمنی بسترن X80

ایمنی بسترن X80

جمع آوری اطلاعات در خصوص ایمنی محصولات چینی تا حدودی سخت وامکان ناپذیر است چرا که معمولا اطلاعات درستی در وب سایت سازندگان چینی یافت نمی شود. وب سایت رسمی تست تصادف چینی موسوم به C-NCAP هم به زبان چینی بوده و امکان دسترسی به اطلاعات موجود در آن حتی با دانستن این زبان کمی مشکل است. اما با کمی تحقیق در خصوص میزان ستاره کسب شده توسط بسترن X80 در کشور های مختلف نظیر کشور های عربی به 5 ستاره ایمنی این خودرو رسیدیم. اما  نمی توان به طور قطع این اطلاعات را مورد تایید قرار داد.

از امکانات ایمنی بسترن X80 میتوان به ۲ کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سنسور عقب می‌شود، درحالی‌که نمونه‌های گران‌تر، X80 با سنسور باد لاستیک‌ها و ۶ کیسه‌ی هوا (۲ کیسه‌ی هوای مقابل سر و ۲ کیسه‌ هوای جانبی برای سرنشینان جلو همراه با ۲ کیسه هوای پرده‌ای)  اشاره کرد.

قابل ذکر است در تست های تصادف رایج در تمامی دنیا خودرو در نسخه فول و با امکانات ایمنی کامل مورد تست قرار گرفته و این در حالی است که همان خودرو با امکانات پایه نمی تواند حتی 2 ستاره ایمنی را کسب نماید. این نکته را ذکر نمودیم تا متوجه شوید که محصولات چینی حاضر در بازا ایران که اکثرا با 2 کیسه هوا عرضه می گردند نمی توانند  همان استاندارد های ایمنی چین را هم پاس کنند.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی

انتظار آپشن از محصولات چینی حاضر در بازار بسیار زیاد است چرا که محصولات چینی به داشتن آپشن های زیاد شناخته می شوند. بسترن هم  کاملا به این امر واقف بوده و X80 را با امکاناتی نظیر  لامپ‌های زنون باقدرت قابل تنظیم، روشنایی اتوماتیک، سنسور باران، آنتن کوسه‌ای و چراغ عقب LED همراه با روشنایی روز LED ،  چراغ مه‌شکن جلو و عقب، آینه‌های گرم‌شونده با تنظیم برقی، ریل باربند، اگزوزهای دوگانه‌ی کروم، اسپویلر (بال) عقب و سانروف، آپشن‌های کروز کنترل، شیشه‌های برقی، رادیو پخش با قابلیت اتصال AUX و صندلی‌های چرم، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، دوربین پارک، ناوبری ماهواره‌ای، پخش‌کننده‌ی DVD، اتصال بلوتوث و درگاه USB، تهویه مطبوع اتوماتیک و دوگانه، استارت دکمه‌ای، صندلی‌های جلو با تنظیمات برقی و گرم‌کن داخلی عرضه نموده است.

بسترن ایکس 80 در بازار چین در چندین نسخه شامل پایه ،کامفورت،لاکچری،اسپورت و فلگ شیپ عرضه می گردد که تفاوت آنها در نوع موتور،نوع جعبه دنده و میزان آپشن های موجود می باشد.

زمان عرضه و قیمت بسترن X80

زمان عرضه و قیمت بسترن X80

همانطور که در ابتدای این نوشتار ذکر گردید حضور بسترن X80 در حد شایعه بوده و فقط حضور نام این خودرو در وب سایت مشترک گروه بهمن و کمپانی فاو می تواند نشانی از حضور بسترن X80 در بازار ایران باشد . در نتیجه نمی توان بطور قطع گفت که این خودرو چه زمانی وارد ایران خواهد شد.

بسترن X80  خودرویی گرانقیت محسوب می گردد چرا که نسخه پایه این خودرو با پیشرانه 2.0 لیتری و جعبه دنده دستی پس از حضور در ایران به قیمتی برابر با 120 میلیون تومان خواهد رسید و در نهایت گرانقیمترین نسخه این خودرو با پیشرانه 1.8 لیتری و جعبه دنده اتوماتیک قیمتی برابر با 150 میلیون تومان را بر خود خواهد دید.

کلام پایانی

محصولات پیشین برند بسترن نظیر B50F هم در زمان عرضه با قیمتی به مرتب بیشتر از دیگر چینی های حاضر در بازار بفروش خوبی دست یافتند . این موفقیت محصولات پیشن بسترن در ایران بدلیل جذابیت ظاهری و برخوداری از مشخصات فنی مناسب حاصل شد هر چند شاید در آن زمان رقابت تا این حد شدت نگرفته بود. اما بسترن X80 دارای جذابیت های ظاهری همانند دیگر محصولات این برند نیست و مشخصات فنی این خودرو هم همانند دیگر چینی های حاضر در بازار نظیر تیگو 7 ،هایما اس 7 توربو و جک اس 5 می باشد. در نتیجه قیمت بالای بسترن X80 مطئنا بر روی موفقیت این خودرو در بازار ایران تاثیر خواهد داشت و از همین امروز می توان پیش بینی کرد که گروه بهمن نمی تواند به فروش مطلوبی در خصوص این خودرو دست یابد.چرا که تیگو 7 با قیمت برابر با 130 میلیون تومان و علی رغم ظاهری بروز نتوانست نظر مشتریان ایران را به خود جلب نماید. دلیل این امر هم کاملا مشخص است چرا که در این رنج قیمتی محصولات نام آشنای کره ای و فرانسوی نظیر سانگ یانگ تیوولی ،رنو کپچر ،پژو 2008 و غیره حضور دارند و با توجه قدمت و شهرت بالا ،بیشتر مورد توجه ایرانیان قرار خواهند گرفت. همچنین نباید از بازار خودرهای دست دوم هم چشم پوشی کرد که خودروهای نظیر اسپورتیج و توسان و بسیاری دیگر را در خود جای داده است.

به نظر می رسد گروه بهمن هم این موضوع را دریافته و قصد دارد هاوال H2 را جایگزین ورود بسترنX80 نماید چرا که این خودرو می تواند با قیمتی بمراتب کمتر به بازار ایران برسد.

user-img

نویسنده :

هومن زمانی

comments 1 1396/8/5
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

www.aradseir.com 1397/3/24
14:1:26

ممنون از سایت خوبتون واقعا مطالبتون خیلی خوب هست

مطالب مرتبط