icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین نگاهی نزدیک به سامورایی ژاپنی:بررسی نسخه پایه میتسوبیشی لنسر تیپ 1 اتوماتیک

نگاهی نزدیک به سامورایی ژاپنی:بررسی نسخه پایه میتسوبیشی لنسر تیپ 1 اتوماتیک

comments 1 1398/2/10

افزایش قیمت خودروهای وارداتی و خودروهای تولید داخل منجر به روی آوردن مشتریان به خودروهای دست دوم موجود در بازار شده است . لذا این روزها می توان با قیمت ها مناسب خودروهایی را تهیه کرده که ارزش خریدشان نسبت به نسخه های صفر کیلومتر تولید داخلی و حتی برخی از چینی های منطقی تر باشد. میتسوبیشی لنسر نسل پنجم یکی از همین موارد محسوب می گردد که با توجه به اصالت ژاپنی بودنش و همچنین مشخصات فنی مناسب می تواند سالها برای مالکش خودرویی ارزشمند و قابل توجه باشد.از همین رو تصمیم گرفتیم که یکی از نسخه های موجود در بازار را مورد بررسی قرار دهیم تا شما همراهان پردیس خودرو بیشتر با این سامورایی آشنا شوید.

مقدمه

سدان لنسر همیشه یکی از برترین نمایندگان این کمپانی ژاپنی در رالی های مختلف بوده که افتخاراتی را نیز نصیب این شرکت کرده است.لازم به ذکر است که نسخه رالی این خودرو به لنسر اولوشن معروف بوده و از پیشرانه ای با قدرت 440 اسب بخار در قدرتمند ترین نسخه بهره می برد.

این خودروی با اصل و نسب از سال 1973 بر روی خط تولید کمپانی میتسوبیشی قرار دارد و در 6 نسل تولید شده است.نسخه ای که توسط تیم پردیس خودرو مودر بررسی قرار گرفته است مربوط به نسل پنجم این خودرو می باشد که از سال 2007 تا سال 2018 در سطح جهانی تولید شده است.

این نسل از میتسوبیشی لنسر از سال 2014 توسط شرکت آرین موتور به طور گسترده وارد ایران شد  و در چهار تیپ با آپشن های مختلف به بازار عرضه شد.نسخه مورد بررسی تیم پردیس خودرو در بازار با نام تیپ 1 پلاس شناخته می شود و از پیشرانه 1.6 لیتری 117 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک 4 دنده بهره می برد.

 تیپ 1 این سدان میتسوبیشی با دنده دستی نیز قابل خریداری است.به تیپ 2 میتسوبیشی لنسر امکاناتی نظیر باله عقب، چراغ های هالوژنی، تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم صوتی پیشرفته افزود می شود که می تواند بیش از پیش طرفداران این برند ژاپنی را خوشحال کند.

با اختصاص دادن بودجه بیشتر نیز می توانید تیپ 4 را خریداری نمایید که با استفاده از پیشرانه 1800 سی سی می تواند تجربه رانندگی سریع تری را به شما ارائه کند و به لطف گیربکس پیشرفته تر CVT مصرف سوخت مناسبی نیز خواهد داشت.لازم به ذکر است که در این نسخه امکانات رفاهی بیشتری نظیر رینگ های 18 اینچی، 7 ایربگ، سیستم کنترل پایداری و فرمان برقی اشاره کرد.البته باید توجه داشت جعبه دنده CVT موجود بر روی تیپ چهار کمی از هیجان رانندگی برای سرعت دوستان می کاهد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

طراحی این سامورایی به طور بسیار هوشمندانه ای توسط کمپانی میتسوبیشی انجام گرفته است و در این مقوله کمتر کسی می تواند بگوید که از ظاهر اخمو و خشن این خودرو خوشش نمی آید.زبان طراحی این خودرو با وضوح ژآپنی بودنش را یادآور می شود.

لنسر به واسطه طراحی اسپرت و خطوط بدنه پویا، مشتریان جوان تر را جذب خود می کند.دماغه بر آمده و سپر جلوی این خودرو که به صورت یک تکه به همراه جلوپنجره ساخته شده ظاهر پر جذبه ای را برای این کوسه ماهی ژاپنی ترسیم کرده است.

خطوط قرار گرفته در کنار چراغ های جلو تاکید ویژه ای بر خشن بودن چهره این خودرو دارند ک نمونه ای از این خطوط را در کنار چراغ های عقب نیز می توان مشاهده کرد.

میتسوبیشی لنسر تیپ 1

خطوط جانبی بدنه لنسر بسیار به جا و در موقعیت درستی قرار گرفته اند و به طور هوشمندانه ای از سادگی نمای کناری این خودرو کاسته اند.رینگ های 16 اینچی در نسخه پایه و رینگ های 18 اینچی در نسخه فول آپشن هر کدام زیبایی خاص خود را دارند، با این حال رینگ های 18 اینچی ظاهر اسپرت تری را به نمای جانبی این خودرو می بخشد.

میتسوبیشی لنسر تیپ 1

در نمای عقبی این خودرو سپر تا زیر چراغ ها ادامه داشته و بخش حجیمی از گلگیر عقب را نیز شامل می شود.چراغ های عقب نیز که شامل مجموعه ای از دایره ها هستند بسیار گیرا طراحی شده اند که در کنار گوشه های تیز چراع ها که از نمای جانبی نیز قابل مشاهده است ترکیب جذابی به نظر می رسد.

با توجه به طراحی میتسوبیشی لنسر، این خودرو قطعا یکی از جذاب ترین انتخاب های سگمنت خودروهای سدان کامپکت خواهد بود.

طرحی کابین

طرحی کابین

با ورود به کابین این ماشین بلافاصله متوجه طراحی ساده آن خواهید شد .برای نسخه پایه این خودرو از صندلی های پارچه ای استفاده شده است که از ارگونومی مناسبی که درخور محصولات ژاپنی است بهره می برند. البته این صندلی های پارچه ای در خودروی مورد بررسی ما با روکش چرمی پوشیده شده بود.

داشبورد این خودرو به نوار نسبتا ضخیمی با طرح فیبر کربن مزین شده است که این نوار بر روی درب ها نیز امتداد یافته است.کلید فلاشر نیز در قسمت مرکزی این نوار و در پایین نمایشگر مولتی مدیا قرار گرفته است.

میتسوبیشی لنسر تیپ 1

در قسمت پایینی کلید فلاشر، کلید های تهویه مطبوع دستی این خودرو به چشم می خورند که به سادگی هرچه تمام تر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

نمونه عرضه شده تیپ 1 لنسر در ایران توسط آرین موتور به  صفحه نمایشی لمسی مجهز شده است که با دارا بودن امکاناتی نظیر بلوتوث و یو اس بی از ارتباطات مناسبی بهره می برد. تیپ 1 میتسوبیشی لنسر از دکمه های سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان بهره مند نیست ولی کامپیوتر سفری یکی از امکاناتی است که حتی در نسخه پایه این خودرو نیز قابل مشاهده است.این نمایشگر که در میان نشانگر سرعت و دور موتور قرار گرفته اطلاعاتی نظیر میزان بنزین، میانگین مصرف سوخت، باز بودن درب های خودرو و حالت گیربکس را نشان می دهد.با نگاه کردن به فضای پشت فرمان، حلقه نورانی را خواهید دید که به هنگام روشن کردن خودرو در تاریکی بسیار کمک حال خواهد بود.

میتسوبیشی لنسر تیپ 1

فضای پای سرنشین های این خودرو چه در عقب و چه در جلو با توجه به سگمنت این ماشین بسیار منصفانه در نظر گرفته شده است.شایان ذکر است که فضای صندوق عقب این ماشین کمی از رقبای خود کوچکتر بوده و بیشترین ایراد وارد بر آن به ارتفاع کم آن مربوط می شود.

آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی

آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی

میتسوبیشی لنسر تیپ 1 پلاس تنها از دو ایربگ SRS بهره می برد.این تعداد برای نسخه فول آپشن برابر با هفت عدد است که شامل ایربگ های زانویی نیز می شود.همچنین نسخه فول آپشن در تصادفات موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از سازمان یورو انکپ شده است.

میتسوبیشی در این تیپ از لنسر مشتریان را از آپشن هایی نظیر کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری، سانروف و صندلی های برقی به همراه گرمکن بی بهره گذاشته است و تنها به قرار دادن سیستم صوتی ساده با شش بلندگو، کامپیوتر سفری و شیشه ها و آینه های برقی بسنده کرده است.

در این تیپ از لنسر سنسورهای مجاورت نیز حذف شده اند و جای خود را به دوربین دنده عقب داده اند که تا حدودی فقدان سنسور عقب را جبران خواهد کرد.

مشخصات فنی

مشخصات فنی

میتسوبیشی لنسر با دو پیشرانه 1.6 لیتری و 1.8 لیتری با دو گیربکس های دستی، اتوماتیک ساده 4 دنده و اتوماتیک CVT قابل خریداری است که نسخه مورد بررسی ما از پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با قدرت 117 اسب بخار و گشتاور160 نیوتون متر بهره مند است که در ترکیب با گیربکس 4 دنده اتوماتیک معمولی شتابگیری 13 ثانیه ای را برای این خودرو رقم می زند.

مشخصات فنی این خودرو بر روی کاغذ چنگی به دل نمیزند و با توجه به تنفس طبیعی بودن پیشرانه و ارتفاع شهر تهران انتظار شتابگیری سریعی را از این خودرو نخواهیم داشت.همچنین برای نسخه پایه از سیستم ترمز های دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب استفاده شده است که در نسخه فول آپشن هر چهار چرخ از ترمز های دیسکی بهره مند خواهند بود.

البته باید توجه داشت ساختار فنی ساده این خودرو خدمات رسانی به آن را بیش از پیش ساده و راحت کرده است.

تجربه رانندگی با میتسوبیشی لنسر

تجربه رانندگی با میتسوبیشی لنسر

به محض ورود به کابین میتوبیشی لنسر، ژاپنی بودن این ماشین در ذهن شما تداعی می شود.با ورود کلید این خودرو به جای مناسب و استارت زدن پیشرانه بدون سر و صدای اضافه  فعالیت خود را آغاز می کند.با فشردن ترمز، دسته دنده را به عقب می کشیم و در حالت D قرار می دهیم.به محض قرار گرفتن خودرو در وضعیت D کابین خودرو تکان خفیفی می خورد و به برداشتن پای خود از پدال ترمز خودرو به آرامی شروع به حرکت می کندو یا فشردن پدال گاز خودرو به نرمی سرعت خود را زیاد می کند.عمل تعویض دنده در دور موتور پایین تر از 3000 دور بر دقیقه و به نرمی صورت می گیرد.صدای پیشرانه این خودرو در دورهای پایین نیز به کابین نفوذ می کند و ممکن است باعث بر هم خوردن آرامش سرنشینان حساس شود.

برای تست میزان شتاب گیری پدال گاز را تا انتها می فشاریم تا ماشین به صورت خودکار دنده معکوس را اعمال نماید . در چنین وضعیتی  دور موتور تا بیش از 4000 دور بر دقیقه افزایش می باید اما همچنان کندی این خودرو محسوس است.

سپس با رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت اقدام به ترمز گیری می کنیم.پدال ترمز کمی دیر واکنش نشان می دهد و ترمزگیری راحت با آن مستلزم داشتن تجربه چنین پدالی خواهد بود.با این حال ترمز این خودرو به خوبی وارد عمل شده و سرعت خودرو را به راحتی کاهش می دهد.با توجه به وزن 1270 کیلوگرمی این ماشین نباید نگران ترمزگیری آن بود.

ناگهان چشممان به حالت های L ، 2 و 3 بر روی کنسول می افتد که نشان از دنده های 1،2 و 3 به صورت دستی برای گیربکس دارند.با قرار داردن گیربکس در وضعیت L پدال گاز را تا انتها فشار می دهیم.لنسر بلافاصله شروع به شتابگیری کرده و ناگهان سامورایی آن روی خود را به ما نشان می دهد.دور موتور به سرعت هرچه بیشتر به محدوده قرمز رنگ نزدیک می شود و سرعت خودرو از 50 کیلومتر بر ساعت تجاوز می کند.بلافاصله گیربکس را در حالت 2 قرار می دهیم.تعویض دنده سریع تر در حالت دستی باعث بالا رفتن دوباره دماغه لنسر می شود و با نزدیک شدن نشانگر دور موتور به محدوده قرمز رنگ شاهد عبور نشانگر سرعت از عدد 90 خواهیم بود.با تعویض دستی دنده و قرار دادن آن در حالت 3 به راحتی سرعت خودرو تا 120 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می کند.همخوانی گیربکس و موتور این خودرو در حالت دستی بسیار دلچسب بوده و علیرغم شتابگیری نه چندان سریع، آدرنالین را در خون شما آزاد خواهد کرد.

فرمان هیدرولیکی این خودرو بسیار نرم عمل می کند و دقت آن نیز قابل تحسین است.به دست انداز نزدیک می شویم و سرعت خودرو را کاهش می دهیم.فنربندی جلو از نوع مک فرسون استرات و فنربندی عقب از نوع مولتی لینک بوده و به خوبی ضربات را جذب می کنند.البته لاستیک های فاق بلند دانلوپ نیز در جذب ضربات ناشی از سطح جاده بی تاثیر نخواهند بود.

همچنین در صورت سنگین بودن قسمت عقب این خودرو، جذب ضربات توسط کمک فنرها کمی سخت تر شده و تکان های بیشتری به سرنشینان منتقل می شود.در غیر این صورت جذب ضربات بدون ایجاد کوچکترین صدایی در اتاق خودرو جذب می شوند.ارتفاع این خودرو به نسبت رقبایی چون مزدا3 بیشتر بوده و مشکلی با دست اندازها و پستی و بلندی های مرتفع پیدا نخواهد کرد.صندلی ها نیز به خوبی سرنشینان را در بر گرفته و هنگام پیچیدن از سر خوردن شما بر روی صندلی جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدای این نوشتار اشاره کردیم قیمت خودروهای صفر کیلومتر سر به فلک گذاشته و عملا خرید آن ها برای عده کثیری از جامعه مشکل شده است. همچنین پرداخت این مبالغ نجومی برای سوار شدن در خیابان های نا امن و شلوغ شهر های بزرگ کاری غیر منطقی است . در نتیجه می توان با بهایی بسیار پایین تر گزینه های وارداتی سالهای گذشته را خریداری کرد که تمامی موارد مورد نیاز مالک را براحتی بر طرف می کند.

میتسوبیشی لنسر یکی از محصولاتی این برند ژاپنی است که بدلیل افزایش تقاضا برای خرید کراس اوور مظلوم واقع شده است چرا که اگر کمی به عقب برگردیم در خواهیم یافت که این سدان ژاپنی همانند سامورایی ها برای خود روزگاری پر ابهت داشت اما تعییر نگرش بی مورد این روزهای مردمان جهان رویکرد برای خرید این خودرو بسیار کاهش یافته است.ولی باید توجه داشت که در دیگر کشورهای جهان خرید خودرو کاری آسان و پیش پا افتاده محسوب می گردد و مشتریان می توانند با فراغ بال و بدون در نظر گرفتن نیازهایشان خودروی مورد علاقه خود را بخرند. اما ما در کشوری زندگی می کنیم که علاقه خود برای خرید خود را باید در درجه دوم قرار دهیم و در ابتدا نیاز هایمان را بررسی کنیم و سپس با توجه به بودجه و در خواست هایمان از خودرو اقدام به خرید نماییم. پس بهتر از قید سوار شدن بر کراس اوور ها را بزنید و یک سدان مناسب با بودجه خود را انتخاب نمایید که قطعا هم سواری بهتری دارد هم با بودجه شما سازگاری دارد.

میتسوبیشی لنسر با توجه به ایمنی بالا، استهلاک و مصرف سوخت پایین ، راحتی و جادار بودن اتاق و سواری نرم یکی از برترین انتخاب های موجود در کلاس خود خواهد بود.قیمت نسخه 2018 و فول آپشن این خودرو در حدود 360 میلیون تومان است که در مقایسه با رقبای خود از این نظر برتری زیادی خواهد داشت.این قیمت تقریبا معادل مدل های 2015 هیوندای سوناتا است.اما نسخه پایه این خودرو نیز در حال حاضر در مدل های 2014 با حدود 200 میلیون تومان قابل خریداری است  که با وجود دارا نبودن بسیاری از آپشن ها از نظر کیفیت و سواری شما را راضی خواهد کرد.طراحی اسپرت تر این خودرو در بین رقبا، آن را به خودرویی محبوب بین جوانان بدل کرده است.البته کسانی که به وجود آپشن ها و امکانات رفاهی اهمیت ویژه ای می دهند با مشاهده این خودرو کمی نا امید خواهند شد.لازم به ذکر است که با توجه به گارانتی 5 ساله آرین موتور(150 هزار کیلومتر) خیال شما را از بابت خدمات پس از فروش نیز راحت خواهد کرد و بار دیگر ژاپنی بودن آن را به رخ رقبای کره ای می کشد.

user-img

نویسنده :

مصباح آبادطلب

comments 1 1398/2/10
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

محمد 1397/12/25
22:24:58

من دقیقا همین خودرو رو دارم (لنسر ۲۰۱۴ تیپ ۱پلاس) دقیقا همین مدلی که بررسی کردید. می‌تونم بگم بررسی‌تون بسیار جامع و به دور از اغراق و یا اشتباهی انجام شده و از این بابت بهتون تبریک میگم. من مدل ۲۰۱۷ فول آپشن‌ش رو هم داشتم. اگر قید آپشن‌هایی که شما هم اشاره کردید رو بزنیم واقعا در رنج ۲۰۰میلیون تومان دو،سه سر و گردن از تمام انتخاب های صفر و کارکرده بالاتره، سواری نرم، کیفیت مواد و آلیاژ بالای استفاده شده در این خودرو، فرمان بسیار نرم و... من با این ماشین ۱۴ساعت پشت سر هم رانندگی کردم (از بوشهر تا تهران) و فقط خودم راننده بودم، باور کنید که خسته نشدم، لذت رانندگی با لنسر رو فقط وقتی متوجه می‌شید که چند هزار کیلومتر باهاش مسافرت کنید. چند نکته‌ی دیگه هم عرض کنم؛ - میانگین مصرف سوختش با حدود ۱۱۰ کیلومتر سرعت در خارج از شهر ۴.۵لیتر در صد کیلومتر هست!! (به شدت کم مصرفه) - میانگین سوختش در شهر تهران و مسائلی چون ترافیک و ترمز و گازهای مداوم به صورت میانگین ۸لیتر در ۱۰۰کیلومتره!! (واقعا کم مصرفه) - و در آخر برسیم به مهمترین و جذاب‌ترین شاخصه‌ی این ماشین که در عین ناباوری هیچ اشاره ای ازش در بررسی تون نداشتید! ««هندلینگ»»... هندلینگ (پایداری در پیچ ها و فرمان دادن های تیزِ لحظه‌ای) فقط در این ماشین معنی پیدا می‌کنه!! به صورت عجیب و غیر قابل باوری این ماشین هندلینگ داره، یه پیچ هایی رو من با ۱۲۰-۱۳۰ تا سرعت باهاش رفتم که واقعاً خودم هم باورم نمی‌شد که این ماشین کوچکترین لغزش، در رفتن چرخ‌های عقب و... رو از خودش نمایش نده! با هر سرعتی باهاش وارد پیچ بشید (هر سرعتی...!) همون لحظه به حرف میاد و به زبان شیرین ژاپنی بهت میگه لطفاً بیشتر گاز بده، من بیشتر از این حرف‌ها هندلینگ دارم!!! یه جاهایی‌ش شاید از جملاتی استفاده کردم که توضیحاتم رو متعصبانه یا حداقل احساسی جلوه می‌ده، ولی واقعا تمام مواردی که ذکر کردم واقعی هستند. موفق باشید. ممنون از سایت خوب‌تون

مطالب مرتبط