icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو برکناری مدیر عامل ایران خودرو چه پیامی داشت

برکناری مدیر عامل ایران خودرو چه پیامی داشت

امروز خبری برکنار مدیر عامل ایران خودرو مانند  زلزله چند ریشتری صنعت خودروی ایران را به لرزه در آورد. اینکه مدیر عامل بزرگترین خودروسازی  ایران بطور ناگهانی از سمتش کنار گذاشته می شود به خودی خود خبر ساز بود اما دلایل حذف آقای هاشم یکه زارع از اهمیت بیشتری برخوردار بود .حال سئوال این است برکناری آقای مدیر عامل چه پیامی است؟

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ 1 comments

متن کامل خبر :

البته دلیل برکناری هاشم یکه زارع از سمت خود بطور دقیق اعلام نشده و ربیعی بعنوان سخنگوی دولت امروز صبح بطور خلاصه و در یک جمله اعلام کرد که ظاهرا افزایش بدون دلیل قیمت  در هفته های اخیر منجر به برکنار آقای مدیر عامل شده است. اگر به خاطر بیاورید ایران خودرو حدود چند هفته پیش بطور ناگهانی قیمت محصولات خود را بطور باورنکردنی افزایش داد . این خبر در حالیکه در بسیاری از رسانه های وابسته بسیار عادی جلو داده شد  در برخی از رسانه های مستقل نظیر پردیس خودرو بعنوان یک دسیسه از طرف ایران خودرو به منظور جلوگیری از کاهش قیمت ها در بازار عنوان شد چرا که در آن زمان قیمت ها در بازار روند نزولی داشت و ایران در حال از دست دادن حاشیه امن خود در بازار بود لذا بطور ناگهانی قیمت محصولات خود را بین 5 الی 10 میلیون تومان افزایش داد تا به نوعی باعث شوک به بازار گردد. این دسیسه ایران خودرو جواب داد و روند نزولی قیمت ها در بازار متوقف شد. اما فشار رسانه های مستقل منجر گردید که ایران خودرو به اجبار قیمت ها را کاهش دهد و در اعلامیه کودکانه خود عنوان نمود که این افزایش قیمت ها ناشی از یک ایراد نرم افزاری بوده است.اما مسئولین و رسانه های مستقل ومردم عامی می داستند که ایران خودرو با این سیستم اداری عریض و طویل نمی تواند قیمت ها را تنها با ایراد نرم افزاری افزایش دهد.

حالا به نظر می رسد که پس از بررسی های انجام شده برای وزیر صنعت و دیگر مسئولین مسجل شده که حق با پردیس خودرو و بسیاری از رسانه های مستقل دیگر بوده و این افزایش قیمت ایران خودرو بدلیل زیاده خواهی مدیران این شرکت و توقف روند نزولی قیمت خودرو در بازار بوده است و در اقدامی صحیح مدیر عامل نه چندان با کفایت ایران خودرو را از سمت خود اخراج کردند.

البته این ابتدای کار است چرا برخی از خبر ها حکایت دارد که تعداد دیگری از  مدیران رده پایین تر ایران خودرو نیز دستیگر شده اند. لذا به نظر می رسد که به غیر از دلیل یاد شده دلایل فساد گونه دیگر هم در امر اخراج یکه زارع نقش داشته باشد که در آینده نزدیک متوجه آن خواهیم شد.

اما این برکناری و دستگیری مدیران ایران خودرو چندین پیام واضح داشت. نخستین پیام این است که رسانه های مستقل همیشه در جهت احقاق حقوق مردم گام برمی دارند و جهت جلوگیری از فساد بسیار تاثیر گذار هستند و اما پیام دوم : ظاهر عزم جدی در بین مسئولین بلند پایه دولتی و کشوری صورت گرفته که تنها راه نجات صنعت خودرو کشور مبارزه با افعی هفت سر فساد  است . چرا که صنایع دیگر کشور نظیر صنعت نظامی کشور نشان داده است که در صورت مدیریت صحیح منابع مالی و انسانی می توان به پیشرفت قابل ملاحضه ای دست یافت اما متاسفانه مافیا موجود در صنعت خودروی کشور و زیاده خواهی آنها منجر شده است بعد از 40 سال تجربه خودروسازی با کوچکتر نسیم تحریم ها پایه های آن به لرزه بیافتد بطوریکه طبق آمار تولید خودروساز بزرگ کشور از سال گذشته تا کنون به کمتر از نصف کاهش داشته است.

لذا امیدواریم که این تصمیم قابل تقدیر وزیر صنعت و انتصاب عباس علی آبادی بعنوان یکی از مدیران موفق کشور سرآغاز برای پیشرفت و حذف کامل تمامی گونه فساد آمیز در این صنعت باشد.

کارشناس حوزه خودرو:هومن زمانی

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

علیرضا 1398/5/29
12:35:52

دستگیری یکی از دست نشانده های مافیای خودرو توسط مسولان مقتدر و خدوم قوه قضاییه، به امید خدا شروع سرنگونی این مافیا در کشور باشد. پیدا کردن سرمهره های دیگر این مافیا البته چندان دشوار نیست. زمانیکه برای مثال تیگو 7 با قیمت 17 هزار دلاری و 30 درصد عوارض واردات قمیتی برابر 260 میلیون داشته ولی مدیران خودرو آن با قیمتی بالغ بر 450 میلیون تومان ارایه می کند، نباید درنگ کرد. باید در نظر داشت که این یک گران فروشی معمولی نیست! این صرفا ماهی گرفتن از آب گل آلود نیست! این بازی با زندگی و روح و روان مردم جامعه ای است که در شرایط خاص و ویژه ای قرار دارند. لازم است ضمن تشکر از آقای رییسی و سایر مسولین محترم قوه قضاییه، بخواهیم تعقیب جدی قضایی این فساد از این شرکت و سایر شرکتهای خودرویی، ادامه یابد. ان شالله که سلطه چندین دهه این مافیا بر صنعت خودرو کشور پایان یابد.

آخرین مطالب