icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو چرا کرمان موتور هیوندای النترا را تحویل نداد؟

چرا کرمان موتور هیوندای النترا را تحویل نداد؟

کرمان موتور هفته گذشته اعلام که بنا بر مشکلاتی قادر به تحویل هیوندای النترا مونتاژ داخل نیست اما سئوال این است چرا این شرکت نتواسنت به تعهدات خود در این زمینه عمل نماید

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ 4 comments

متن کامل خبر :

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو"کرمان موتور بعنوان یکی از قطب های صنعت خودرو کشور شناخته می شود و به منظور جواب به سئوال فوق ابتدا در باید کمی به پیشنه این شرکت نگاهی بیاندازیم.کرمان موتور فعالیت خود را در سال 1373 با مونتاژ محصولات روز و برتر دنیا با همکاری برند های معتبری نظیر دوو و هیوندای آغاز کرد . از همان ابتدا خودروهای تولیدی این شرکت که بواسطه بهره بردن از تکنولوژی روز دنیا از کیفیت خوبی برخوردار بودو بسیار مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت .کرمان موتور  در زمانی محصولاتی چون هیوندای آوانته ،دوو سی یلو و غیره را به بازار عرضه کرد که محصولات دیگر در بازارایران نامناسب و تاریخ گذشته بوده و این نشان می داد که هدف کرمان موتور، تولید و عرضه محصولاتی است که شایسته مشتریان ایرانی باشد .روند روبه رشد این شرکت ادامه داشت تا اینکه فولکس واگن به زمره شرکای تجاری این خودروساز کرمانی افزوده شده و فولکس واگن گل بعنوان یک هاچ بک داغ و زیبا در زمان خود در کرمان موتور مونتاژ و عرضه گردید . این شرکت در آن زمان در تحویل به موقع و همچنین ارائه خدمات پس از فروش بعنوان سرآمد تمامی خودروسازان ایرانی برشمرده می شد. اما تحریم های یکجانبه غرب علیه کشورمان باعث گردید که همانند امروز شرکای تجاری کرمان موتور یکی پس از دیگري ایران را ترک کرده و این شرکت به منظور تامین نیاز های بازار و همچنین تداوم اشتغال زایی مجبور گردید به سراغ برند های چینی معتبر برود. ليفان بعنوان اولین محصولات چینی کرمان موتور پا به بازار گذاشت.

در ادامه کرمان موتور به منظور تامین نیاز های بازار برند های دیگر چینی نظیر جك هم به خطوط تولید خود اضافه کرد تا عملا این شرکت به یکی از بازیگران اصلي صنعت خودرو ایران تبدیل شود. و از انجا که این برند از چینی هاي معتبر بازار جهانی برشمرده می گردید باعث شد جک S5 و J5 تولیدی کرمان موتور به سرعت در بازار به فروش بسیار بالایی دست یاد و این در حالی بود که پیش از این چینی های بسیار زیادی در ایران به عرضه خودرو پرداخته بودند و طعم شکست در فروش را چشیده بودند. مجموع عوامل فوق تا اینجا نشان می داد که کرمان موتورعلی رغم تحریم ها و مشکلات باز هم در تصمیم گیری مناسب عمل نمود و به عرضه محصولی درست اقدام کرد.پس از برجام نیز این شرکت برخلاف دیگر خودروسازان داخلی بدون حاشیه به سراغ شرکای قدیمی خود رفت و به سرعت خطوط تولید محصولاتی نظیر هیوندای i20  ،i10 واکسنت را راه اندازی نمود و  تمامی محصولات فوق را به سرعت و در زمان های مقرر به مشتریان خود تحویل داد .

کرمان موتور که حالا از همکاری با هیوندای کره جنوبی خرسند به نظر می رسید در اقدامی شجاعانه اقدام به راه اندازی خط تولید هیوندای النترا 2018 همگام با بازارهای جهانی این برند کره ای کرد تا ثابت نماید هدف این شرکت ارائه خودروهای روز دنیا برای مشتریان ایرانی است. پیش از عید امسال کرمان موتور خبر تولید النترا را رسانه اي  کرد  و در روزهایی که نسخه وارداتی النترا حدود 200 میلیون قیمت داشت ،نسخه تولید داخل را با قیمت 148 میلیون تومان پیش فروش نمود تا عملا این خودرو با همان كيفيت و امكانات نسخه وارداتي در دسترس بیشتر اقشار جامعه قرار بگیرد.قیمت مناسب النترا 2018 باعث گردید که بسیاری اقدام به خرید این خودرو بصورت پیش فروش نمایند.اما ناگهان در هفته های اخیر ترامپ رئیس جمهور معلوم الحال آمریکا از برجام خارج گردید و به طبع آن شرکت های خارجی مانند هیوندای به منظور جلوگیری از جریمه های احتمالی  یک به یک از ایران خارج شدند و شرکای ایرانیشان را با مشتریان تنها گذاشتند. کرمان موتور هم علی رغم راه اندازی کامل خط تولید النترا بدلیل تعلل وعدم تحویل قطعات از سوی هیوندای نتواست این محصول را تولید نماید و درنتیجه در انجام تعهدات خود ناکام ماند.حتی طبق اظهار مسئولان کرمان موتور مبلغ مورد نياز جهت خرید قطعات این خودرو بصورت سوئیفت تامین شده اما طرف کرهای از پذیرفتن آن سربازده است.

حالا هم که زمان تحویل النترا های پیش فروش شده فرا رسیده کرمان موتور که در عدم تولید این خودرو هیچ نقشی نداشته است به منظور دلجویی از مشتریان خود گزینه های متعددی را پیش رو گذاشته است . برای مثال مشتریان النترا می توانند مبلغ پرداختی خود را به همراه 5 درصد سود به عنوان پاداش همياري تحویل بیگرند یا خودروی ثبت نامی را با یکی از خودروهای موجود تعویض نمایند.هدف کرمان موتور از ارائه پیشنهادت فوق علی رغم اینکه شرایط فورس ماژو نظیر همین مسئله در قرار داد فی مابین با مشتریان ذکر شده بود ،تعهد به مشتری مداری و حفظ جایگاه مناسب خود در بازار است.

اما متاسفانه شاهد هستیم برخی مشتریان این شرکت و همچنین برخی از رسانه ها بدون تفکر در دلیل مشکلات پیش آمده انگشت اتهام خود را به سوی کرمان موتور نشانه رفته و انواع هجمه ها را به این شرکت وارد می کنند اما انصاف ایجاد می نماید که پیش  از وارد کردن فشار  چندین سئوال را از خود بپرسیم   که آیا ما بعنوان یک ایرانی از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور آگاه نیستیم ،آیا وضعیت فعلی کشور فقط باعث بد عهدی برخی شرکت ها نظیر کرمان موتور شده است ،آیا زمانی که کرمان موتور انواع محصولات هیوندای را به موقع تحویل می داد  ،کسی از این شرکت بابت عرضه محصولات روز دنیا به قیمت نزدیک به دو سوم قیمت مشابه وارداتی   تشکر کرد؟آیا کرمان موتور همیشه شرکت بد عهدی بود و یا شرایط فعلی که از حیطه اختیارت خارج شده باعث این مشکلات شده است.پاسخ تمامی این سئوالات را می توان در سابقه این شرکت که در فوق بصورت مختصر به آن اشاره شده است یافت .

قابل درک است مشتریان کرمان موتور که اقدام به خرید النترا نموده اند جزو متضرر شدگان هستند اما باید با توجه به شرایط موجود کمی صعه صدر خود را بالا ببریم تا شرکت های معتبر و خوش سابقه ای نظیر کرمان موتور بتوانند از این مشکلات عبور نمایند تا دوباره در زمان مناسب بتوانند خودروهای با کیفیت روز دنیا را بدست مشتریان ایرانی برسانند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

مهدی 1397/8/26
17:52:52

با سلام به قول فرهاد که اگر شرکت کرمان موتور برادری خودش را اثبات میکرد مشگلی نبود ولی متاسفانه با وجود ضرر 150 میلیونی مشتریان النترا که موقع خودش به راحتی میتونستن معادل النترا {مزدا 3} بخرن .... وقتی شر کت محترم کرمان موتور پیشنهاد جای گذین داد .. چرا .ای20 رو تو اون شرایط باید با قیمت روز محاسبه میکرد . نتیجه میگیریم که ادعای تحریم تراجدی بیش نبوده و شرکت محترم به فکر سود کلان میباشد

farhad 1397/3/28
17:11:10

واقعا متاسفم برای فردی که اين متن را نوشته. حتی اگر حرف شما صحيح باشد، يعنی کرمان موتور که تقريبا مطمئن از اين تحريم ها بود بايد با اين تاخير زياد اقدام به دريافت قطعه ها می نمود. آيا غير از اين است که خود کرمان موتور با توجه به افزايش قيمت زياد اين خودرو تمايل داشت که اين اتفاق بيفتد و خودروها را تحويل ندهد؟ چرا در متن نگفتيد کرمان موتور به جای النترا می خواهد ماشين چينی به قيمت روز بدهد؟ حداقل کاری که اين شرکت می توانست بکند اين بود که يک خودروی هيوندای که ظاهرا مشکلی برای واردات ندارد، جايگزين هيوندای النترا به قيمت همان زمان نمايد و يا آخرش اينکه خودروی چينی را به قيمت همان زمان ثبت نام به اين متضررين بفروشد ؟ آدم بايد چقدر طمع کار باشد که هم ضرر 100 ميليونی اين افراد را در نظر نگيرد و هم در اين شرايط به دنبال دريافت سود از خودروهای چينی هم باشد ؟ کمی شرايط مردم بدبخت هم در نظر بگيريد و بعد طرفداری کنيد. بين اين افراد تعداد کمی دلال و پولدار بوده اند. بسياری افرادی بوده اند که با زحمت فراوان و يا فروش املاک و خودروهای قبلی به پيش خريد اين خودور اقدام کرده اند. واقعا که !!!

محمد 1397/3/28
12:46:30

کرمان خودرو هم فقط به منافع خود می اندیشد و بس؛ از پارسال تا حالا 40 بار نرخها را گرون کرده اونوقتی که بهانه ی دلار را نداشتند روی ماشین های اقساطی می کشیدند تا به چشم نیاد؛ بهمن 95 که میخواستم جک ثبت نام کنم این مسئله را در مقایسه با نرخ دی 95 دریافتم، حالا هم که بهانه ی دلار را دارن!!!!

سعید 1397/3/28
12:3:6

کرمان موتور اگه ریگی به کفش نداشت1- با مدرک ثابت می کرد که هیوندا پا پس کشیده 2-باید برای همه محصولات این مشکل پیش میومد نه فقط النترای مونتاژی 3- شرکتی که پول مردم رو به دلار تبدیل کرده چه جوری با ریال پس میده 4- کرمان موتور اگه ضرر کرده بود حاضر نبود با 5 درصد سود بیشتر پول رو پس بده بهرحال همه چی در یک دادگاه صالح مشخص میشه و انشالله حق هیچکی ضایع نمیشه نه مردم نه کرمان موتور.

پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب