icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو پژو 301 بدون حضور شرکت پژو در ایران تولید خواهد شد

پژو 301 بدون حضور شرکت پژو در ایران تولید خواهد شد

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای پروژه تولید پژو۳۰۱ بدون حضور این شرکت خبر داد و گفت: نمونه سازی این خودرو انجام گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه صورت گرفته است.

شنبه ۰۱ تیر ۱۳۹۸ 0 comments

متن کامل خبر :

رپرتاژ-فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت  درباره ادامه تولید محصولات رنو و پژو در ایران بدون حضور این شرکت‌ها، گفت: پروژه تولید پژو 301 بدون حضور این شرکت در حال اجرا است و نمونه سازی آن انجام گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه صورت گرفته است و به زودی رونمایی خواهد شد.
 
وی افزود: باید بستر و زمینه کار قطعه‌سازان به گونه ای تنظیم شود که این شرکت‌ها بتوانند خطوط تولید را نسبت به تولید پژو 301 تنظیم کنند.
 
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ادعای مدیرکل تعزیرات استان تهران مبنی بر ادعای دو خودروساز داخلی مبنی بر کمبود قطعه غیرواقعی است، بیان کرد: گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به ما نرسیده اما ممکن است برخی افراد سودجو خودرو خریداری و انبار کرده باشند که ما با پیگیری در تلاش هستیم با آن ها برخورد کنیم.
 
اگرچه گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به دست ما نرسیده اما در صورتی که خودروسازان تدابیر لازم برای تامین قطعات موردنیاز تولید داخل را پیش از بروز مشکلات ثبت سفارش می‌کردند در حال حاضر با مشکلاتی کنونی درگیر نبودند
 
کوتاهی خودروسازان در ثبت سفارش قطعه پیش از بروز بحران
 
وی تصریح کرد: اگرچه گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به دست ما نرسیده است اما در صورتی که خودروسازان تدابیر لازم برای تامین قطعات موردنیاز تولید داخل را پیش از بروز مشکلات ثبت سفارش می‌کردند در حال حاضر با مشکلاتی کنونی درگیر نبودند.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت داخلی، توان تولید بسیاری از قطعات وارداتی را دارد، اظهار کرد: در برهه‌ای سیاست‌های ارزی به گونه ای بود که واردات قطعه از ساخت داخلی آن ارزان‌تر می شد در واقع برخی سیاست‌گذاری ها، افراد را به سمت واردات سوق می‌داد، از سوی دیگر حساسیت و ممنوعیتی برای واردات وجود نداشت.
 
مقیمی با اشاره به اینکه فهرست تمام مواد موردنیاز تولید لیست شده، خاطرنشان کرد: تولید قطعات خودرو -که ظرفیت داخل توان تولید آن را دارد- اولویت بندی شده است؛ مبنای این اولویت گذاری مسائلی مانند توانا داخل، سرمایه گذاری کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر است.
 
77 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در ایران خودرو و سایپا در سال 97 از طریق استفاده از ظرفیت داخلی
 
معاون امور صنایع وزارت صمت، ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت داخلی سبد پروژه‌ای در ایران خودرو و سایپا احصا شده است، این پروژه ها آغاز شده و روند پیشرفت آن هر هفته بررسی می شود. برخی از این پروژه ها در پایان سال 97 به بهره برداری رسید که منجر به 40 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در ایران خودرو و 37 میلیون دلار صرفه جویی در سایپا شد.
 
وی به سبد پروژه‌های ساخت داخل سایپا اشاره کرد و گفت: در این سبدها زمان تقریبی ارائه محصولات مشخص شده است، تاکنون 20 پروژه برای سایپا تعریف شده که این پروژه‌ها تا اسفندماه سال جاری به بهره برداری می رسد با تحقق این امر، هر خودرو به طور متوسط 342 یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ خودروها در مجموع 28 میلیون یورو کاهش ارزبری رقم می خورد.
 
مقیمی با اشاره به سبد پروژه‌های ساخت داخل ایران خودرو، اظهار کرد: 25 پروژه در سبد ایران خودرو موجود است که به موجب آن 568 یورو بابت هر محصول صرفه جویی ارزی صورت می گیرد که در نهایت 164.3 میلیون یورو کاهش ارزی رقم می خورد.
 
وی گفت: این پروژه ها بیشترین اشتغال را برای کشور ایجاد می‌کند و کمترین ارزبری را دارد از سوی دیگر با کمترین سرمایه گذاری و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات داخلی اجرا می شود.
 
جلوگیری از خروج ارز با تعمیق داخلی سازی ایران خودرو و سایپا در خودروهای پرتیراژ
 
مقیمی با بیان اینکه در حال حاضر ما به دنبال تولید قطعات اصلی خودرو هستیم، خاطرنشان کرد: پروژه های ایران خودرو و سایپا برای تعمیق داخلی‌سازی در حوزه خودروهای پرتیراژ است چرا که اگر به دنبال تولید قطعات مورد نیاز برای خودروهای کم تیراژ بودیم صرفه‌جویی کمتری در خروج ارز به دست می‌آمد اما در حال حاضر که برنامه ریزی‌ها در حوزه خودروهای پرتیراژ است در مقوله خروج ارز صرفه جویی بیشتری به دست می‌آید.
 
معاون امور صنایع وزارت صنعت با بیان اینکه در صورتی که تولیدکنندگان داخلی بتوانند قطعات مورد نیاز خودرو را 100% تامین کنند ثبت سفارش واردات متوقف می‌شود، گفت: به طور مثال اگر قرار است براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پروژه‌ای در مردادماه به بهره‌برداری برسد و براساس این پروژه نیاز خودروسازان تامین شود میزان ثبت سفارش تنها برای تامین نیاز کشور تا شهریورماه خواهد بود؛ با این عملکرد واردات کاهش پیدا می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان مکلف شدند تا با انعقاد قرارداد با قطعه سازان نیاز خود را از آنها خریداری کنند، تاکید کرد: این قراردادها باید Long Term باشد و مسئول حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این قراردادها نظارت می کند به گونه ای که خودروسازان پس از مدتی نتوانند قرارداد را فسخ کند زیرا ممکن است در شرایط کنونی قرارداد منعقد شود اما پس از گذر از مشکلات این، خودروسازان این قراردادها را فسخ کنند.
 
معاون امور صنایع وزارت صمت بیان کرد: برای ساخت قطعات داخلی نیز باید مکانیزم‌های مناسبی در نظر گرفته شود به طور مثال در صورتی که دو تولیدکننده مدعی شوند می‌توانند قطعات مورد نیاز را بسازند باید دید با چه مکانیزمی می توانیکی از این دو تولیدکننده را انتخاب کرد.
 
سازمان گسترش موظف شد مشکلات موجود در تولید داخلی که در پی آن ساخت داخل نتوانسته به اهداف مورد نظر خود دست یابد را احصا کند تا تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از ایجاد مجدد مشکلات اخذ شود
 
وی ادامه داد: سازمان گسترش موظف شد مشکلات موجود در تولید داخلی که در پی آن ساخت داخل نتوانسته به اهداف مورد نظر خود دست یابد را احصا کند تا تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از ایجاد مجدد مشکلات اخذ شود.
 
برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی تعرفه واردات به صورت مستمر تغییر می‌کند
 
مقیمی گفت: برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی تعرفه واردات به صورت مستمر تغییر می‌کند.
 
وی با بیان اینکه بخش قابل ملاحظه از قطعات وارداتی در حوزه ها در حوزه های HiTech است، اظهار کرد: در واقع بیشترین سهم واردات قطعات الکتریکال است و وابستگی کشور به این حوزه برمی‌گردد.
 
مقیمی بیان کرد: در حال حاضر یراق آلات درب و پنجره وارد می‌شود در حالی که این محصول در داخل تولید می‌شود اما به دلیل کیفیت پایین یراق‌آلات داخلی استقبال چندانی نمی شود برای حل این مشکل مقرر شد؛ پروژه ای برای ارتقای یراق‌آلات داخلی تعریف شود تا از خروج از جلوگیری شود. اگر محصول داخلی باکیفیت در کشور موجود باشد هیچ فردی به دنبال واردات نمی رود.
 
کل اقلام  وارداتی بخش صنعت 5443 است؛ واردات یک هزار و 521 قلم کالا در بخش صنعت ممنوع شده است از سوی دیگر واردات یک هزار و 343 تعرفه نیز شدیداً کنترل می شود در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت 52 درصد از کالاهای وارداتی بخش صنعت را ممنوع یا محدود کرده است
 
واردات 52 درصد از کالاهای بخش صنعت ممنوع یا محدود شده است
 
وی با بیان اینکه در صورتی که نیاز صنعت در داخل تأمین شود هیچ فردی به دنبال واردات نیست، تصریح کرد: کل اقلام  وارداتی بخش صنعت 5443 است؛ واردات یک هزار و 521 قلم کالا در بخش صنعت ممنوع شده است از سوی دیگر واردات یک هزار و 343 تعرفه نیز شدیداً کنترل می شود در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت 52 درصد از کالاهای وارداتی بخش صنعت را ممنوع یا محدود کرده است بنابراین بازار خوبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شده است.
 
معاون امور صنایع در وزارت صنعت افزود: با رونق تولید داخل اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند و مردم در سطح رفاه بیشتری قرار می گیرند.
 
وی در پاسخ به اینکه 150 هزار خودروی موجود در کف پارکینگ خودروسازان چه زمانی تکمیل و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، توضیح داد: برنامه خروج این خودروها از کف پارکینگ تدوین شده است، ایران خودرو در تعطیلات خرداد ماه 16 هزار دستگاه از این خودروها را روانه بازار کرد.
 
مقیمی با بیان اینکه تعداد قطعات مورد نیاز خودروهای موجود در پارکینگ سایپا نیز احصا شده است، اظهار کرد: برای تامین کسری قطعات خودروسازان، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و در این برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است؛ از سرعت تولید مکانیکی کاسته شود و بیشتر تلاش خودروسازان تکمیل خودروهای کف پارکینگ باشد.
 
نگهداری خودرو در پارکینگ خودروسازان هزینه دارد
 
معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه نگهداری خودرو در پارکینگ خودروسازان هزینه دارد، افزود: در صورتی که خودروسازان برنامه‌ریزی مناسبی در گذشته داشتند این تعداد خودرو کف پارکینگ آنها باقی نمی ماند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب