icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو اعلام قیمت حاشیه بازار مرداد ماه ایران خودرو ،یک اتفاق عجیب در صنعت خودرو کشور

اعلام قیمت حاشیه بازار مرداد ماه ایران خودرو ،یک اتفاق عجیب در صنعت خودرو کشور

ایران خودرو روز گذشته سیزدهم بهمن 97 قیمت حاشیه بازار محصولات خود  درمرداد 97 را اعلام کرد!!

یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-این روزها خودروسازان کشور برای رهایی از مشکلاتی که گربیانگیرشان شده دست به هر کاری می زنند. اعلام قیمت حاشیه بازار مدتی است که توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا صورت  گرفته است. اما امروز شاهد هستیم این عمل با هدف ابتدایی خود کیلومتر ها فاصله گرفته است . برای درک بهتر این موضوع کمی به عقب باز خواهیم گشت.

مدیران عامل وقت سایپا و ایران خودرو چند ماه پیش که قیمت ها روند صعودی خود را پیش گرفته بودند در برنامه تلویزیونی حاضر شدند و تنها راه برون رفت از این مشکل و تثبیت قیمت ها را،فروش بخش محدودی از  ظرفیت تولید با قیمت 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار عنوان نمودند. به عبارتی این دو خودرو ساز متعقد بودند با این کار مصرف کنندگان واقعی می توانند با 5 درصد زیر قیمت بازار و بصورت تحویل فوری خودروی خود را تحویل بگیرند و دیگر دلالان نمی توانند در بازار جولان دهند چرا که مصرف کنندگان واقعی در همه حال به محصولات این دو خودروساز دسترسی دارند.از این رو پایه و اساس این روش عرضه خودرو به صورت تحویل فوری با قیمتی 5 درصد زیر قیمت بازار بود. مدیران این دو شرکت در ادامه گفتند این روند را بطور دائم ادامه خواهند و هر دفعه قیمت ها را پایین تر از قیمت دفعه قبل ارائه خواهند کرد تا در نهایت قیمت ها به ثبات برسد.

در آن زمان این روش خیلی جدی گرفته نشد و با مخالفت کارشناسان روبرو شد چرا که از همان ابتدا مشخص بود این حربه ای خواهد شد در دستان خودرو سازان برای افزایش قیمت محصولاتشان چرا که با ممنوعیت وارد خودرو و افزایش قیمت ارز ،عملا هیچ رقیبی در مقابل آنها نخواهد بود.به عبارتی با این طرح تعیین قیمت کارخانه و تعیین قیمت بازار هر دو بدست خودروسازان خواهد افتاد.

در نهایت بدلیل ضعف نهاد های نظارتی در ارائه قیمت های جدید ،دو خودروساز موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند  و بدون کسب مجوز،عرضه خودرو با این روش را آغاز کردند. در کمال تعجب عرضه خودرو با قیمت 5 درصد پایین تر از حاشیه بازار بیشتر از تعداد بسیار محدودی توسط این دو خودروساز صورت نگرفت که عملا تغییری قابل محسوسی هم در قیمت ها نداشت. اما اعلام قیمت های حاشیه بازار همچنان ادامه داشت بدون آنکه خودرویی عرضه شود. در حقیقت ایران خودرو و سایپا شدند مرجع قیمت گذاری بازار و کارخانه شدند چرا که قیمت های حاشیه بازار ارائه شده توسط این دو خودرو ساز شد ملاک فروشندگان خودرو در بازار .این در حالی بود که در ابتدا قرار شد با هر بار ارائه قیمت حاشیه بازار ،خودرو نیز بصورت تحویل فوری بفروش گذاشته شود.اما امروز شاهد هستیم اعلام قیمت حاشیه بازار از سوی ایران خودرو بصورت ماهیانه تبدیل به یک عادت شده در حالی که خبری از فروش فوری خودرو نیست.با این روش ریش و قیچی دست خودروساز افتاده تا به هر شکلی که تمایل دارد قیمت خودرو را مهندسی نماید.

این تمام ماجرا نبود چرا که ایران خودرو پا را فراتر گذشته و روز گذشته قیمت حاشیه بازار حدود 5 ماه قبل را اعلام کرده است!!! ایران خودرو در حالی قیمت حاشیه بازار مرداد 97 را اعلام کرد که اصلا در آن زمان بحثی در خصوص اینگونه قیمت گذاری وجود نداشت و این عمل ایران خودرو نوعی نقص:قانون عطف به ماسبق نمی شود"می باشد.در حال حاضر دلیل این حرکت غیر متعارف ایران خودرو بصورت دقیق مشخص نیست اما ظاهر هدف ایران خودرو تحویل خودروهای موعد بهمن به بعد با این قیمت هاست.

در پایان باید گفت که در این روزهایی که  تمامی مسئولین محترم در حال رفع مشکلات هستند و مردم هم نیز به هر شکلی با مسئولین همراه هستند خودروسازن بزرگ کشور هر روز با ابداعی روشی نوین که در هیچ کجای دنیا نظیر آن یافت نمی شود در حال پاک کردن صورت مسئله هستند و بدون در نظر گرفتن حقوق مشتری دست به اقداماتی عجیب و غریب می زنند که حاصل آن افزایش شکایت مردمی وتجمع اعتراضی از خودروسازان است.

 

قیمت حاشیه بازار مرداد 97

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب