icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو در واردات خودرو انحصاری وجود ندارد

در واردات خودرو انحصاری وجود ندارد

انحصاری در خصوص واردات خودرو به کشور وجود ندارد

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ 0 comments

متن کامل خبر :

 

 

 

 

پردیس خودرو: معاون امور صنایع وزارت صنعت پیرو حاشیه های ایجاد شده در بازار خودرو در خصوص انحصاری شدن واردات خودرو در گفتگویی اعلام کرد در واردات خودرو انحصاری وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو"  به نقل از خبرگذاری مهر محسن صالحی نیا در ادامه صحبت های خود ادامه داد که برای حمایت از قانون مصرف کننده باید نحوه ورود به خودرو بازنگری  می شد. ایشان ادامه داد که مطابق با ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان کالای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام اعم از تولیدی یا وارداتی باید سرویس خدمات پس از فروش از طریق ثبت نمایندگی داشته باشد.

ایشان افزود : تاکنون 36 شرکت خدمات پس از فروش در حوزه خودرو ثبت و مشغول به فعالیت هستند، بنابراین شرکت‌های مزبور برای واردات خودرو از یک تا میزان مورد درخواست مجازند و با رعایت ضوابط، محدودیتی ندارند اما این نحوه ضابطه مند کردن واردات خودرو معنی انحصار ندارد، چراکه ممانعتی برای افزایش این تعداد وجود ندارد. ملتزم شدن به رعایت حقوق مصرف کنندگان به معنی انحصاری شدن بازار خودرو نیست.

صالحی نیا با تأکید بر اینکه انحصاری در خصوص واردات خودرو به کشور وجود ندارد، گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور، منظور از کالاهای انحصاری آن است که یک یا چند بنگاه عادی یا شرکت تولیدکننده، خریدار و فروشنده از عرضه و تقاضای بازار به میزانی که قدرت تعیین قیمت یا مقدار را در بازار داشته باشند و یا ورود بنگاه های جدید به بازار یا خروج از آن با محدودیت مواجه باشد، مصداق انحصاری دارد.

در خصوص تحلیل خبر فوق باید گفت که سخنان معاونت محترم کاملا مطابق با قوانین و در راستای حمایت از مصرف کنندگان می باشد.اما باید شرایط بازار خودرو در کنار این قوانین در نظر گرفته می شد.شرایط بازار خودرو ایران همیشه تشنه خودروهای وارداتی بوده و در اکثر زمانها این بازار داغ  پر تکاپو دنبال شده است .در این بازار رقابتی بین وارد کنندگان شخص خودرو و نمایندگی های رسمی در خصوص قیمت گذاری خودروها وجود داشت .بصورتی که نمایندگی های برای قیمت گذاری نیم نگاهی هم به بازار آزاد خودرو هم داشتند.اما حالا با حذف وارد کنندگان شخص این رقابت از بین رفته و قیمت گذاری کاملا بر عهده نمایندگان رسمی افتاد.البته  وازارت صنعت دستورالعمل 14 بندی در خصوص قیمت گذاری خودروهای وارداتی عنوان نمود اما نمایندگی های رسمی قاعدتا می توانند با دخالت در بازار عرضه و تقاضا و با محدود کردن عرضه قیمت ها را به نفع خود کنترل نمایند.

راهکارهای جلوگیری از این سو استفادها و برای جلوگیری از انحصاری شدن واردات خودرو ،نظارت بیشتر و دائم بر نمایندگی ها رسمی در خصوص عرضه مطابق با تقاضا  و جلوگیری از رانت های بوجود آمده در این راستا می باشد.

پردیس خودرو امیدوار است که این قانون در راستای رعایت حقوق مصرف کنندگان باشد و قیمت های خودروهای وارداتی با شفافیت کامل به مشتریان انتقال داده شود.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب