icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بازار خودرو به نفع شرکت‌های فرانسوی مهندسی می‌شود

دبیر انحمن وارد کنندگان خودرو بیان کرد:

بازار خودرو به نفع شرکت‌های فرانسوی مهندسی می‌شود

دبیر انحمن وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه معتقدیم در حال حاضر بازار خودرو در ایران مهندسی می شود، اظهار کرد: این مهندسی به نفع شرکت های خودروساز فرانسوی ، است.

جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو"  برنامه «مناظره» رادیو گفت و گو با موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو؛ بایدها و نبایدها و با حضور مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو روانه آنتن شد.

مهدی دادفر در آغاز درباره هدف دولت برای افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: آنچه بر اساس شنیده ها و ابلاغیه ها است، دلیل اصلی دولت روی نظام کنترل ارز در داخل کشور و حمایت از تولید داخلی خودرو متمرکز شده است.

وی اضافه کرد: دولت منبع درآمد خود از واردات خودرو را در ظاهر در بودجه کاهش داده است اما از طرف دیگر تعرفه ها را بیشتر کرده است. بنابراین میزان واردات کمتر خواهد شد اما در عین حال درآمد دولت نسبت به سال قبل، بیشتر خواهد شد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو درباره میزان اثرگذاری افزایش تعرفه بر حمایت از تولید داخلی خودرو گفت: به عنوان وارد کنندگان خودرو معتقدیم، این موضوع یعنی حمایت از خودروهای داخلی ارجحیت دارد و دولت در این میان خیلی از چیزها مانند میزان مصرف سوخت، قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده را فدا می کند تا تولید داخل را حفظ کند.

وی تصریح کرد: دولت بیش از ۱۳ آیتم محدود کننده برای دسترسی مردم به خودروهای روز دنیا در نظر گرفته است تا صرفا از صنعت خودروسازی داخلی حمایت کند.

دادفر با تصریح بر این موضوع که دولت با سیاست های اجرایی در زمینه تعرفه و واردات خودرو، تکلیف کار را هیچ وقت معلوم نکرده است، عنوان کرد: دولت با سیاست اجرایی در حوزه واردات خودرو، صرفا باعث سردرگمی شده است که در انتها نتیجه نیز مشخص نخواهد بود.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که دولت باید تکلیف آن را مشخص کند این است که خودروسازی داخلی تا چه سالی باید مورد حمایت قرار گیرد. در هر دوره ای دولت ها در بدو امر مبارزه می کنند اما در دور دوم کاملا حمایت می کنند.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه معتقدیم در حال حاضر بازار خودرو در ایران مهندسی می شود، اظهار کرد: این مهندسی به نفع شرکت های خودروساز فرانسوی است. دولت با دو شرکت فرانسوی که در دهه گذشته امتحان خود را پس داده اند، یک فضای آکواریومی ایجاد می کند و از آنها برای حضور در بازار ایران دعوت می کند و برای اینکه آنها در ایران حاضر شوند، دست به هر کاری هم می زند ولو اینکه چند ماه سایت ثبت سفارش بسته شود تا بازار دچار خلاء شود تا فرانسوی ها تولیدات شان به هر شکل ممکن عرضه کنند. اگر واقعا خودروساز هستیم، چه نیازی است که دو شرکت خارجی فرانسوی این چنین حمایت شود و برای آنها انحصار ایجاد شود.

وی با اشاره به تفاوت قیمت خودروهای وارداتی با قیمت تولید، اظهار کرد: این تعرفه ها باعث شده، قیمت خودرویی که مثلا در کارخانه ۵۰ میلیون تومان است، وقتی به ایران می رسد حداقل ۱۲۰ میلیون تومان باشد و این تازه مربوط به قبل از افزایش تعرفه ها بود. با اینکه خودروهای خارجی تنها حدود ۵ درصد بازار را در اختیار دارند، اما دولت باز همین مقدار جزئی را نمی خواهد ببیند. دولت مالک دو خودور ساز است و انحصار تولید را هم در اختیار دارد و این یعنی رقیب وارد کنندگان خود دولت است و طبیعی است هیچ دست از حمایت از بنگاه خودش برنمی دارد.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب