icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بلایی که ایران خودرو بر صنعت خودرو آورد

بسته ماندن سامانه ثبت سفارش به نفع چه شرکتی تمام شد

بلایی که ایران خودرو بر صنعت خودرو آورد

ابزارهای حمایتی نظیر تعرفه واردات، تسهیلات با سود کم برای این بوده تا روزی تولید ملی شکل بگیرد این در حالی است که ایران خودرو با سوءاستفاده از این فرصت، واردات خودرو انجام می‌دهد و محصولات خود را بالاتر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری کرده است.

سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- قرار بود از فرصت برجام استفاده شود تا صنعت ما همچنان موتور پیکان را در خط تولید نداشته باشد و پراید وانت تولید نکنیم. کمی پیش برویم و با دانش روز خودروسازی آشتی کنیم تا مردم مجبور نباشند همان کهنسالان از رده خارج ناامن را سوار شوند. وقتی فرانسوی‌های زرنگ با ما برای مونتاژ خودرو همکاری می‌کردند و دست ایران خودرو را در شرایط تحریم در پوست گردو رها کردند و رفتند، مردم نتیجه قطع ارتباط را به خوبی با افت کیفی محصولات درک کردند. 

شرکت ایکاپ یک جوینت ونچر با سهم ۵۰ درصد ایران خودرو و ۵۰ درصد پژو است؛ هدف از ایجاد این شرکت، تولید محصولات جدید پژو در ایران و صادرات به خاورمیانه و در نهایت ایجاد هاب تولید محصولات پژو در غرب آسیا بود! اوج خلاقیت جایی بروز پیدا می‌کند که بیلبوردهای اتوبان‌هایی مثل اتوبان شهید همت باید تبلیغ واردات پژو ۵۰۸ را در خود جای دهد.
 
ابزارهای حمایتی نظیر تعرفه واردات، تسهیلات با سود کم و راهبردهای احیا کننده دولت نظیر بازار انحصاری همه و همه برای این بوده تا روزی تولید ملی شکل بگیرد. ایران خودرو اما با استفاده از این فرصت، واردات خودرو هم انجام می‌دهد که با توجه به پیشینه نه چندان جالب خدمات پس از فروش و قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسی و نوع دیدگاه بازار به صنعت‎‌گر جاده مخصوص، محصولات خود را بالاتر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری کرده است. همین موارد برای شکست همشهریان سودجوی لوران فابیوس در شرکت ایکاپ کافی است.
 
 
 
بلایی که ایران خودرو با واردات ماشین، بر سر قیمت‌ها آورده است+عکس
 
 
 
به عنوان نمونه پژو ۳۰۱ وارداتی با مدل ۲۰۱۶ از سوی ایران خودرو ۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که حتی پیچش هم در ایران سفت نمی‌شود. عکس العمل بازار نشان داده خریداران ۳۰۱ مجبورند نسخه صفر کیلومتر آن را ۸۵ میلیون تومان در بازار عرضه کنند تا اقبالی برای فروش داشته باشند. جالب است بدانید این خودرو قرار بود در نسخه دستی در محدوده ۵۵ میلیون تومان عرضه شود و با توجه به ابعاد اتاق و حجم موتور جایگزینی برای پژو ۴۰۵ باشد. حالا هم که زمزمه‌های مونتاژ کج دار و مریزش به گوش می‌رسد کمی از قیمت‌گذاری فعلی عقب نشینی می‌کنند چون دستشان آمده بازار تا چه رنجی پول پای نورسیده‌شان می‌دهد.
 
پژو ۵۰۸ وارداتی با مدل ۲۰۱۶ که مصداق واقعی یک خودروی لوکس است و دلیل واردات این خودرو مبهم و مجوز وارداتش مبهم‌تر است، با قیمت ۱۷۹ میلیون به مصرف کننده فروخته می‌شود در حالی که فروشنده در بازار آزاد به ازای ۱۶۷ میلیون تومان، از خیرش می‌گذرد و از این به بعد سمت وارداتی‌های آبی پوشان نمی‌رود. واردات این خودرو هیچ توجیهی ندارد وقتی در این رنج قیمتی مردم خودروهای وارداتی را در دسترس دارند وقتی همچنان ما در مونتاژ محصولات قدیمی پژو درجا می‌زنیم و بعضاً عقب گرد هم داشته‌ایم. 
 
 
قیمت عرضه محصولات ایکاپ بدون شرح!
 
بلایی که ایران خودرو با واردات ماشین، بر سر قیمت‌ها آورده است+عکس
 
بلایی که ایران خودرو با واردات ماشین، بر سر قیمت‌ها آورده است!
 
قیمت‌گذاری ایران خودرو برای محصولات داخلی و به ویژه وارداتی‌اش بازار را به سمتی سوق داده که نمایندگان واردکننده خودرو قیمت‌هایشان را بالاتر ببرند؛ درست مثل همان کاری که کرمان موتور با محصولات هیوندای کرد! بازار آزاد قیمت‌های ایران خودرو را خوشایند نمی‌داند و به عنوان نمونه قیمت پژو ۵۰۸ نمایندگان واردکننده را مجاب می‌کند که محصولات هم کلاس نظیر رنو تلیسمان، تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را بالاتر بفروشند. چند سوال در این باره مطرح است که جواب روشن به آن‌ها، پاسخگوی مسئله است:
 
چرا باید ایران خودرو که خود را آینه صنعت ایران می‌داند، رو به واردات خودرو بیاورد در حالی که مردم به خاطر تعرفه واردات خودرو تحت فشار هستند و هر روز امنیتشان با محصولات از رده خارج تهدید می‌شود؟
 
چرا باید در سطح شهر تبلیغات خودروهای پر زرق و برق خارجی که یک تولیدکننده ایرانی رسماً دست به واردات آن‌ها زده، به چشم بخورد و آب از آب تکان نخورد؟
 
اگر ایران خودرو با تراز تجاری منفی مواجه شود، هزینه تبلیغات و تشریفات و عقب ماندگی‌های صنعتی از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟ 
 
اگر امکان واردات خودروی لوکس فراهم است پس اساساً تعرفه واردات برای چه وضع شده‌اند؟ اوضاع وقتی وخیم‌تر می‌شود که از وزارت صمت سیگنال افزایش تعرفه واردات خودرو ساطع می‌شود.
انتهای خبر

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب