icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو به بهانه خداحافطی پراید،آیا واقعا باید با پراید خداحافظی کنیم؟

به بهانه خداحافطی پراید،آیا واقعا باید با پراید خداحافظی کنیم؟

روز گذشته در جریان مراسم رونمایی از محصولات جدید سایپا ،این خودروساز بزرگ کشور برای همیشه توقف تولید پراید را اعلام کرد. اما سئوال این است که آیا واقعا دیگر این خودرو نا ایمن اما ارزان قیمت را نخواهیم دید و توانایی یک خودروی ارزان قیمت اما ایمن برای مردم فراهم خواهد شد.

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری "پردیس خودرو"در دهه هفتاد شمسی بود که پراید بعنوان یک خودروی مدرن و بروز برای بازار ایران معرفی شد و از همان ابتدا توانست نظر مشتریان ایرانی را جلب نماید .اما در سالهای بعد و پس از خروج پیکان از خط تولید ایران خودرو این پراید بود که توانست تاج پادشاهی را بر سرکند و با توجه به قیمت ارزان خود بعنوان پرفروش ترین خودروی بازار ایران معرفی شود.

در ادامه و در سالها بعد ،سایپا سرمست از این موفقیت خود فیس لیفت های متعددی از پراید را روانه بازار کرد تا هر چه بیشتر سهمی از بازار را داشته باشد اما عملا هیچکدام از این فیس لیفت ها نتوانست نظر ها را به خود جلب کند و تمامی آنها بعد از چند سال از خط تولید خارج شدند اما پراید 131 و پراید هاچ بک همچنان بر تیراژ ترین خودرو ایران محسوب می شدند.

سالها طول کشید اما سایپا نه تنها کیفیت و ایمنی این خودرو را افزایش نداد بلکه بدلیل نبود هیچ رقیبی روز بروز از کیفیت این سدان کره ای کاسته شد. کار به جایی رسید که صدای تمامی نهاد های ذیربط از کاهش کیفیت و ایمنی خودرو در آمد چرا که پراید عامل اصلی افزایش آمار مرگ و میر در جاده شناخته شد.از همان زمان ها بود که فشار ها بر سایپا برای توقف تولید پراید زیاد شد اما پراید گاو نه من شیرده این خودرو ساز بر شمرده می شد و با حذف آن عملا سایپا بخش عمده ای از بازار را از دست می داد و دیگر از سود های بدون دردسر خبری نبود.

اما این ماجرا آن سوی سکه ای نیز داشت چرا که پراید تنها گزینه ارزان قیمت بازار بود و عملا با حذف آن آرزوی بسیاری از مردم ایران برای خودرودار شدن نقش بر آب می شد چرا که پراید ارزان ترین خودرو بازار بود و حذف آن منجر به ایجاد مشکلات عدیده ای در بازار بسته خودروی ایران می شد . همین امر منجر گردید که سران دولتی تمایل چندانی به فشار بر سایپا برای توقف تولید پراید نداشته باشند و تمامی این عموامل منجر گردید که تولید پراید تا به امروز ادامه داشته باشد.

در این میان سایپا از سالها قبل می دانست که نهایتا باید روزی با پراید خداحافظی کند به همین دلیل با تغییرات جزیی در پلت فرم این خودرو ،تیبا را بعنوان خودروی ملی به بازار معرفی کرد اما همه می داستند که تیبا به غیر از تغییر ظاهری عملا تفاوتی با پراید ندارد. در ادامه هم ساینا و کوییک دیگر محصولات سایپا بودند که بر پایه پلت فرم پراید توسعه یافتند تا ظاهرا تنوع محصولات سایپا زیاد شودند اما در واقع همه این خودروها همان پراید با ظاهری جدید بودند که نه تنها کیفیت و ایمنی آنها افزایش نیافته بود بلکه عملا محصولاتی بی کیفیت تر بودند که با عناوین جدید به بازار راه یافته بودند

در سالها اخیر فشار بر سایپا افزایش یافت و مدیران این شرکت به خوبی می داستند که در صورت عدم راهکاری جدید بزودی از بازار حذف خواهند شد چرا که با بازگشت تحریم تمامی شرکای چینی سایپا از کشور خارج شدند و عملا سبد محصولات این خودرو ساز به خانواده پراید محدود شد. همین محدودیت سبب گردید که سایپا دست به کار شود و از نسخه فیس لیفت ساز و پلاس ساز برای جذب مشتریان اقدام نماید و با تغییراتی بسیار جزیی محصولات به ظاهر جدیدی نظیر تیبا پلاس ، کوییک s  و سایپا s را معرفی نماید که عملا  همان پراید فیس لیفت،فیس لیفت شده بودند.

حالا که سایپا می داند هنوز هم محصولاتی نظیر ساینا ،تیبا و کوییک ارزان ترین گزینه های بازار هستند با خیالی راحت توقف تولید پراید را اعلام کرد. این در حالی است که بسیاری از نهاد های دولتی و کشوری تاکید کرده بودند جانشین پراید باید خودرویی ایمن و مدرن باشد اما شاهد هستیم که همان پراید تغییر شکل یافته با کیفیت و ایمنی پایین جانشین پراید شده است و خبری از محصولی جدید و مدرن نیست. تنها تفاوت این است که حالا باید مردم برای خرید پراید با ظاهر تغییر یافته اما باطنی تکراری باید مبلغ بیشتری را پرداخت نماید و امید یک خودرو ارزان قیمت اما مدرن همچنان برای مردم ایران یک آروزی دست نیافتنی باقی خواهند ماند.

نظر شما همراهان پردیس خودرو در خصوص خداحافظی پراید چیست ،آیا شما عقیده دارید که با حذف پراید مردم به خودرویی ازران اما مدرن دسترسی خواهند داشت.

برچسب ها:

خداحافظی پراید
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب