icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بیمه‌بدنه خودرو در کشاکش نوسانات ارزی

بیمه‌بدنه خودرو در کشاکش نوسانات ارزی

هم‏زمان با نوسانات ارزی ماه‏های اخیر بیمه‌مرکزی بارها از مالکان خودرو درخواست کرده است مبلغ بیمه‌بدنه خودروی خود را متناسب با گرانی‏های اخیر، واقعی کنند.

یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-

یک کارشناس بیمه اثرات نوسانات ارزی بر بیمه را در تاریخ بیمه بی‏سابقه می‏داند و تاکید می‏کند اخذ تعداد الحاقیه بیمه‌بدنه خودرو محدودیت ندارد و مالکان خودرو، بیمه‌بدنه را باتوجه به افزایش قیمت‏ها در بازار به‌روز کنند.نوسانات ارزی چندماهه گذشته تمام بخش‏های اقتصادی را در برگرفته و بیمه هم از این بحران ارزی بی‌نصیب نمانده است. در این مدت نیز قیمت خودرو  افزایش چشمگیری داشته و برهمین‌اساس بارها شرکت‏های بیمه از مالکان خودرو درخواست کرده‏اند نسبت‌به صدور الحاقیه بیمه‌بدنه  خودروی خود باتوجه به افزایش قیمت خودرو  اقدام کنند. حدود یک‌ماه قبل بیمه‌مرکزی اعلام کرد: «پیرو افزایش قیمت خودرو پیشنهاد می‏شود بیمه‌گذارانی که دارای بیمه‌بدنه  هستند، با مراجعه به شرکت‏های بیمه سرمایه مورد بیمه خود را افزایش دهند تا هنگام بروز خسارت با مشکلاتی چون اعمال ماده۱۰ قانون‌بیمه روبه‌رو نشوند.»

غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل جدید بیمه‌مرکزی گفته است: «با ابلاغیه‏هایی که در بخش بیمه‌بدنه  صادر می‌شوند، بیمه‌گذاران باتوجه به افزایش قیمت خودروها، الحاقیه‏هایی صادر می‏کنند که این کار هم برای بیمه‏گذار و هم برای بیمه‏گر مثبت است؛ زیرا دراین‌صورت اگر خسارتی حادث شود، بیمه‌گر می‏تواند باتوجه به افزایش قیمت‏ها توان پرداخت خسارت‏ها را هم داشته باشد.»

طبق ماده۱۰ قانون‌بیمه «درصورتی‌که مالی به کمتر از قیمت واقعی خود بیمه شده باشد، بیمه‏گر در زمان بروز خسارت متناسب با مبلغ بیمه‌نامه، مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.»

عدم محدودیت در الحاقیه بیمه‌بدنه

علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه با تاکید ضرورت اخذ الحاقیه بیمه‌بدنه برای دارندگان خودرو، به «دنیای‌خودرو» می‏گوید: «اتفاقات ارزی چندماه گذشته منجر به افزایش قیمت خودرو شده و به همین دلیل نرخ بیمه‌بدنه هم افزایش یافته است. به‌همین‌دلیل در این مدت بارها شرکت‏های بیمه از صاحبان خودرو درخواست کرده ‏اند نرخ بیمه‌بدنه خود را افزایش دهند. البته این تغییر و تحولات ارزی و تاثیر آن بر بیمه‌بدنه  خودرو در تاریخ بیمه بی ‏سابقه است، متاسفانه قیمت خودرو روزانه افزایش پیدا می‏کند و این وضعیت همچنان ادامه دارد.»

این کارشناس بیمه با اشاره به این‏که شرکت‏های بیمه براساس بیمه‌بدنه خودرو، خسارت را پرداخت می‏کنند، توضیح می‏دهد: «براساس ماده10 بیمه‏گر هنگام وقوع خسارت متناسب با مبلغ بیمه‌نامه مسئول پرداخت خسارت است و درواقع برای پرداخت خسارت افزایش قیمت خودرو را به نرخ روز بازار درنظر نمی‏گیرد. بنابراین مالکان خودرو و به‌خصوص صاحبان خودروهای گران و وارداتی که قیمت آنها افزایش یافته، ضروری است نسبت‌به الحاقیه بیمه‌بدنه خودرویشان اقدام کنند. همچنین محدودیتی در تعداد اخذ الحاقیه بیمه‌بدنه خودرو وجود ندارد و مالکان خودرو در شرایط امروزی بازار که قیمت خودروها افزایش می‏یابد، می‏توانند بارها برای اخذ الحاقیه در سال به شرکت‏های بیمه مراجعه کنند.»

حسینی درباره چگونگی اخذ الحاقیه بیمه‌بدنه می‏گوید: «مالکان خودرو با مراجعه به شرکت‏های بیمه، الحاقیه بیمه‌بدنه برای خودروهایی را که زیر 50‌درصد قیمت آنها افزایش یافته است، بدون نظر کارشناسی دریافت می‏کنند. اما برای خودروهایی که قیمت آنها بالای 50درصد افزایش یافته است، کارشناس خودرو را بررسی و متناسب با قیمت بازار، نرخ بیمه‌بدنه را مشخص می‏کند. ضمن اینکه نرخ بیمه‌بدنه خودرو براساس نوع ، سال تولید و ارزش وسیله‌نقلیه متفاوت بوده و ملاک آن، قیمت خودرو در معاملات بازار است.»

برچسب ها:

بیمه خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب