icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بیکاری ،تورم،رکود و آلودگی هوا حاصل ممنوعیت واردات خودرو

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو اعلام کرد

بیکاری ،تورم،رکود و آلودگی هوا حاصل ممنوعیت واردات خودرو

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو ضمن انتقاد از برخورد های غیر منصفانه با وارد کنندگان خودرو در روزهای اخیر ، ممنوعیت واردت خودرو را عاملی مهم در بیکاری ،تورم ،رکود و آلودگی هوا دانست.

دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو –بالا رفتن قیمت ارز ،ممنوعیت واردات  و افزایش قیمت خودرو در بازار باعث گردیده که این روز ها تمامی انگشت های اتهام به سوی وراد کنندگان خودرو رفته و مقوله واردات خودو و میزان ارز های ارائه شده به وارد کنندگان به تیتر خبرگزاری ها تبدیل گردد. از همین رو انجمن واردات کنندگان خودرو در اقدامی قابل توجه جهت رفع ابهامات نشستی خبری را با حضور اصحاب رسانه  برگزار کرد تا ضمن شفاف سازی به تمامی سئوالات خبرنگاران در این خصوص پاسخ دهد.

در ابتدای این جلسه آقای مرشد سلوک رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو از برخورد های یک طرفه نسبت به وارد کنندگان خودرو انتقاد کرد و در ادامه گفت:این صحیح نیست که در وضعیت موجود تمامی وارد کنندگان خودرو را متخلف بدانیم چرا که برخی که تعدادشان اندک هستند در تخلف های اعلام شده دخیل بوده و بیشتر اعضا این انجمن در صحت کامل و کاملا مطابق با قوانین روز دولت به فعالیت می پردازند. وی در ادامه گفت بسیاری از همین وارد کنندگان در زمان جنگ در کنار دولت برای رفع نیاز ناوگانه رزمندگان بودند و لوح های تقدیر  بسیاری دریافت کردند و این درست نیست که در حال حاضر تمامی این افراد را با یک چوب بزینم و برچسب مافیا خودرو را بر آنها بزینم.

ایشان در ادامه افزود:تاکنون جوسازی های بسیاری در خصوص خروج ارز ناشی از واردات خودرو انجام شده است بطوریکه در جامعه تلقین شده واردات خودرو میزان زیادی  ارز را از کشور خارج کرده است اما باید بدانیم که از سال 93 تا سال 96 سالانه 70 هزار دستگاه وارد کشور شده که میزان تقاضای سالانه هم بیشتر از این عدد نیست. این میزان وارد خودرو در چهار سال فوق ارزی برابر با 6 میلیارد و 621 میلیون دلار را در پی داشته که با تقسیم این دو عدد بر هم متوجه می شویم که سالانه تنها 1.5 میلیون دلار برای واردات خودرو نیاز است ،لذا این عدد نشان می دهد که اعداد و ارقام اعلامي در طي ماههاي اخير بي پايه و اساس است و واردات خودرو تنها بخش کوچکی از ارز بری را برعهده دارد. وی ادامه داد:اما این ارزی بری واردات خودرو کاملا برای کشور مفید است چرا که به ازای واردات هر یک دستگاه خودرو 3 شغل ایجاد خواهد شد که می تواند در اعداد بالای میزان اشتغال زایی مناسبی را فراهم کند.همچنین به ازای هر خودروی وارداتی ،شرکت های وارد کننده باید تعدادی خودرو فرسوده را از رده خارج و بعبارتی اساقط نمایند از همین رو و با توجه به معافیت تولید کنندگان خودرو از اسقاط خودرو ،این تنها وارد کنندگان که می توانند به آلودگی شهر های بزرگ کمک نمایند.وی در پایان این بخش گفت :ارز برای همه مردم کشور است و مشتریان خودرو هم بخشی از این مردم هستند که باید سهمی از ارز کشور داشته باشند در نتیجه ممنوعت وارد خودرو باعث تضییع حق بخشی از جامعه خواهد شد. مرشدسلوك همچنين ادامه داد:در كشورهاي اروپايي ،بالاي ٤٠درصد نیاز خودروی برخي كشورها از واردات تامين ميشود انهم كشورهايي كه خودشان توليد كننده هستند.اما در داخل كشور ٤/٦درصد خودروهاي توليدي، خودرو وارد ميكنيم كه در مقايسه با كشورهاي پيشرفته انحراف قابل توجهي در اين وجود دارد .

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو در خصوص تخلف های صورت گرفته در زمینه واردات خودرو گفت:میزان تخلف وارد خودرو بسیار بزرگ نمایی شده اما وسعت به این بزرگی نبوده است چرا که تنها 15 درصد از واردکنندگان توانسته اند ارز را تهیه نمایند و 85 درصد مابقی از دریافت ارز باز مانده اند در نتیجه نمی تواند تخلف گستردگی در این خصوص رخ داده باشد.وی ادامه داد :این مشکل هم نشات گرفته از تصمیمات یک شبه و خلع الساعه دولت است چرا که پیش از این وراد کنندگان خودرو هیچگاه از ارز دولتی برای واردات خودرو استفاده نکرده بودند اما با تصمیم یک شبه دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز و همچنین  عدم انتقال ارز  بجز در سامانه نیما باعث شد که واردکنندگان ملزم به دریافت ارز دولتی گردند که متاسفانه این مهم عملیاتی نشد .آقای مرشد سلوک ادامه داد در زمان تک نرخی شدن ارز مسئولین دولتی گفتتد به همه متقاضيان ارز تعلق مي گيرد و به اندازه كافي ارز هست . اين صحبت سه موضوع را درپي داشت ،يكي ارز غير از ٤٢٠٠تومان قاچاق است دوم براي همه به اندازه كافي است سوم واردكنندگان مي توانند ارز بگيرند.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو در خصوص ادامه یافتن ممنوعیت وارد خودرو هشدار داد:در صورت پا برجا ماند این قانون شرکت های وارد کننده مجبور به تعدیل نیرو های خود خواهند شد که این مهم باعث تهدید شغلی 25 هزار نفری است که در این صنعت مشغول به کار هستند ،همچنین وارد کنندگان خودرو بعنوان متولی اسقاط خودرو از دور خارج خواهند شد که به مرور زمان باعث افزایش آلودگی محیط زیست خواهد شد. ایشان در ادامه گفت: در صورت ادامه این ممنوعیت سالانه  ١٤٠هزار خودروي فرسوده در بازار باقی خواهند ماند و مردم هم از استفاده خودروي با كيفيت منع می گردند. وی در این خصوص ادامه داد:همچنین این وضعیت افزایش قیمت خودروهای وارداتی را سبب خواهد شد و در بلند مدت نتیجه ای جز رکود اقتصادی در پی نخواهد داشت.

اما مرشد سلوک راه کاری هم برای برون رفت از این مشکل به دولت پیشنهاد داد،وی در این خصوص گفت:ما به دولت پیشنهاد دادیم که در حال حاضر و برای جلوگیری از آسیب های ناشی از ممنوعیت واردات خودرو بهترین گزینه این است که 20 هزار ثبت سفارشی که از سوی واردکنندگان انجام گردیده و دولت آنها را باطل اعلام کرده است را دوباره فعال نماید تا شرکت های وارد کنند بتوانند به مرور زمان و تا پایان سال این میزان را وارد کشور نمایند چرا که این اقدام موجب خواهد شد وارد کنندگان بتوانند حباب 30 الی 35 درصد قیمت خودروهای وارداتی کشور را کنترل نمایند و همچنین از تعدیل نیروهای خود جلوگیری نمایند و حیات خود ادامه دهند.

رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو در پاسخ به سئوال خبرنگار پردیس خودرو در خصوص عدم برابری عرضه و تقاضا در صورت واردات 20 هزار خودرو مذکور به کشور و عدم توانایی در کنترل حباب قیمتی گفت:در صورت ورود این میزان خودرو به کشور باعث می گردد که قیمت خودرو صفر تثبیت یابد اما بدلیل عدم برابری عرضه و تقاضا این قیمت خودروهای دست دوم هستند که افزایش خواهند یافت و این از کنترل انجمن وارد کنندگان خودرو حارج است.

وی درپایان این جلسه گفت :واردکنندگان خودرو هیچ نیازی به ارز دولتی ندارد و می توانند برای تامین نیاز ارزی خود از منابع موجود  در خارج از کشور اقدام نمایند که به هیچ وجه باعث خروج ارز در این شرایط بحرانی از کشور نمی گردد بلکه باعث بازگشت سرمایه های ارزی خارج از کشور خواهد شد.

در ادامه دادفر دبیر انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو در خصوص وجود تعداد قابل توجهی اپتیما در پارکینگ یکی از مجمتع های خرید گفت:مدتی پیش این خبر در خبرگزاری مختلف بصورت گسترده و بصورت بزرگنمایی شده منتشر شد اما واقعیت این است که تعداد 270 اپتیمای مدل 2016 به منظور خدمات حمل نقل و ترانسفر توسط مالک این بازار خریداری شده بود که تا زمان تکمیل ساخت این بازار در پارکینگ نگهداری می شود اما متاسفانه در رسانه بجای 270 به 2600 دستگاه اشاره شده بود که کاملا خلاف واقعیت است.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب