icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو حاشیه های تغییر مدیر عامل سایپا

حاشیه های تغییر مدیر عامل سایپا

 "مديرعامل گروه خودروسازي سايپا تغيير كرد" اين خبري است كه در طي چند روز گذشته در محافل خبري و خودرويي بارها منتشر شده و هر بار هم حاشيه هاي جديدي را به همراه خود ايجاد كرده است

چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو" گرچه خبر انتصاب و تغييرات در هيات مديره هاي خودروسازي امر عجيب و پيچيده اي نيست اما گويا قرار است تغييرات در مجموعه نارنجي پوشان هميشه با سرو صدا و حاشيه همراه باشد به گونه اي كه اگر به دو سال پيش بازگرديم كه مهدي جمالي از ليزينگ بانك صنعت و معدن به راس دومين خودروساز بزرگ كشور آمد، هم مجددا شاهد حاشيه و سر و صداهاي خاصي بوديم كه از حضور يك مدير مالي بر راس مجموعه خودرويي ايجاد شد و عجيب نيست كه مهدي جمالي كه به يكباره از خيابان خرمشهر به جاده مخصوص مي آيد خداحافظي اش هم با همان سرعت و ناگهاني روي دهد.

جمالي كه بنا به اذعان آمار عنوان شده از سوي روابط عمومي شركت سايپا كارنامه مالي نارنجي پوشان را كمي سرو سامان داده است در حالي اين مجموعه خودرويي را ترك خواهد كرد كه منابع آگاه در سايپا از كسري بودجه اي معادل يك سال سود اين مجموعه خودرويي صحبت مي كنند.

پيش فروش هاي فراوان و تعهد تحويل هايي كه توسط اين مدير براي اين شركت ايجاد شده كار را به جايي رسانده كه افزايش ظرفيت توليد سايپا به رقم قابل توجهي افرايش يافته و بعيد نيست در چند ماه پاياني سال رشد دو برابري توليد در چند محصول پرفروش سايپايي ها محقق شود.

تكذيب وزارتخانه

اما شايد حاشيه هاي پر رنگ تر از متن  هم در بركناري جمالي موثر باشد حاشيه هايي كه حتي موجب شد تا سايت وزارت صنعت معدن و تجارت كه يكبار خبر انتصاب مدير جديد سايپايي ها را به دستور وزير صنعت معدن و تجارت اعلام كرده بود خبر منتشر شده اش را تغيير دهد و بعد از يك روز از انتشار اين خبر با تكذيبه اي اعلام كند وزير صنعت معدن و تجارت هيچ دخالتي در تغيير مديريت سايپا ندارد.

در تكذيبه وزارت خانه با تاكيد بر اين كه " مدیر عامل سایپا توسط هیات مدیره این مجموعه خودروسازی انتخاب شد ، نه با حکم وزیر"آمده است :"انتصاب مديرعامل جديد توسط وزير محترم صنعت، معدن و تجارت از اساس دروغ است و وفق مقررات هر گونه تغيير و تحول در حوزه هيات مديره و مدير عاملي بر اساس قانون و در حيطه اختيارات هيات مديره و سهام داران آن گروه خودرو سازي است.انتظار مي رود كه برخي رسانه هاي منتشر كننده اين خبر كذب، در مواقع انتشار حداقل به ضوابط و قواعد موجود و مرجع و منبع خبر اشراف بيشتري داشته باشند و صحت و صداقت در انتشار نيز مورد توجه قرار گيرد."

هميشه پاي رنويي ها در ميان است

در همين شرايط آنچه قابل توجه است ، به ميان آمدن نام رنويي ها به عنوان يكي از تاثيرگذاران در ماجراي بركناري جمالي است . ماجرا از زماني آغاز مي شود كه سايت "بن رو"كه به عنوان بدهي سايپايي ها به ايدرو واگذار شده بود به عنوان آورده در قرارداد رنو -ايدرو مطرح مي شود و بعد از انعقاد قرارداد اما نمايندگان شركت رنو اجازه ورود به سايت"بن رو " را پيدا نمي كنند ماجرايي كه بارها اتفاق مي افتد و در نهايت با افزايش توليد سايپايي ها در محصولات مشترك با رنويي ها اين شائبه ايجاد مي شود كه سايپا قصد دارد با ايجاد ظرفيت توليد بيشتر رنو را مجاب به همكاري بيشتر با اين مجموعه خودرويي كند.

همزمان با اين اخبار ، خبرهاي ديگري نيز از مجموعه ايدرويي ها به گوش مي رسد كه ايدرو و رنو در حال بررسي گزينه جايگزين "بن رو"براي توليد خودرو در ساير استانها هستند.

همزماني اين دو خبر در كنار موضوع تغيير مديريت سايپا توجه را به سمت زمزمه هايي از درون مجلس جلب مي كند و صحبت هاي درگوشي از برخي نمايندگان كه اعلام مي كنند نمايندگان استاني گلايه هايي را از جمالي با موضوع سنگ اندازي توليد خودرو جديد رنويي ها در ساوه به وزير ابراز داشته اند.

گلايه هايي كه زمزمه تغيير مديريت سايپا را از صحن سبز به ساختمان آجر سه سانتي خيابان سميه انتقال مي دهد ، هرچند كه مجموعه روابط عمومي وزارت صنعت معدن و تجارت دخالت وزير در بركناري جمالي را رد مي كنند اما شنيده هايي هم از خيابان جام جم تاكيد مي كنند كه نظر منصور معظمي معاون وزير صمت و رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع در جا به جايي جمالي موثر بوده است.

تاثير افراد خاص

از حاشيه هاي ديگر اين انتصاب پرماجرا البته به آن سوي اين تغيير و تحول باز مي گردد .قاسم جهرودي كه از مديران ايران خودرويي است كه از امروز بايد با لباس آبي پوشان خداحافظي كرده و نارنجي پوش شود. همزمان با آغاز تغييرات معاونتي در وزارتخانه به سايپا مي رود موضوعي كه حتي ماجراي كه حتي ارتباط بين حكم وزير و تغيير در سايپا را پر رنگ تر كرد.

 

ارتباطی که شاید برای درک آن لازم باشد کمی به عقب باز گردیم در روزهایی پیش از اعلام لیست کابینه دوازدهم از سوي حسن روحاني به مجلس اسامي مختلفي براي نشستن در راس وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام مي شد اسامي كه حتي به يكباره حضورشان در كنار اعضاي كابيته يازدهم پر رنگ تر شد تا شايبه بيشتري براي قرارگيري در كابينه دوازدهم ايجاد كنند. يكي از كساني كه نامش از سوي خيلي از نزديكان حسن روحاني بعنوان وزير صنعت معدن و تجارت به گوش مي رسيد رضا ويسه از مديران باسابقه صنعتي بود. گزينه اي كه حضورش در راس وزارت صنعت اگر براي همه بحش هاي صنعتي كشور نويد دهنده اتفاقي خوش بود اما براي جاده مخصوصي ها قطعا زلزله بزرگي را در سطح مديران ايجاد مي كرد.

در همان زمان هم بسياري از كارشناسان خودرويي معتقد بودند كه حضور ويسه مي تواند خانه تكاني عظيمي را در بدنه خودروسازي به راه اندازد. بعد از اين كه حسن روحاني ليست كابينه اش را با حضور شريعتمداري درراس وزارت صمت تكميل كرد و به مجلس داد. اين حاشيه ها باز هم ادامه يافت و برخي خبر از قائم مقامي ويسه دادند تا شريعتمداري توجه بيشتري به بخش بازرگاني داشته باشد و ويسه بخش صنعتي را مديريت كند.اگر چه شريعتمداري تا امروز هيچ حكمي براي ويسه صادر نكرده است و ظاهرا پرونده قائم مقامي در وزارتخاته بطور كلي بسته شده است اما برخي منابع تصميم بر تغيير جمالي را متاثر از نظر رضا ويسه اعلام مي كنند و حتي رابطه نزديك جهرودي با ويسه را دليل اين انتصاب عنوان مي كنند.

سكوت در جاده مخصوص

جالب اينجاست كه در اين شرايط جاده مخصوصي ها رويه سكوت در پيش گرفته اند و گويا همه منتظر خبرهاي جديد از تهران هستند تا ببينند قرعه تغيير و يا تمديد حكم مديريت بعدي به نام چه كسي خواهد خورد .

برچسب ها:

مدیر عامل سایپا
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب