icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو خودروسازان برای شراکت می‌آیند یا رقابت

خودروسازان برای شراکت می‌آیند یا رقابت

ابتدای مردادماه سال‌جاری بود که مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از مذاکرات با فولکس‌واگن به‌عنوان یکی از شرکای اروپایی این گروه خبر داد. اما حالا با گذشت بیش از چهار ماه، پس از پژو و رنو، نام فیات به‌عنوان شریک دیگر ایران‌خودرو مطرح است و خبری از فولکس‌واگن نیست. هفته گذشته دومین هیأت بزرگ تجاری ایتالیا به ایران آمد و در پی همین سفر، ایتالیایی‌ها از ایران‌خودرو بازدید کردند.

سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو: ابتدای مردادماه سال‌جاری بود که مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از مذاکرات با فولکس‌واگن به‌عنوان یکی از شرکای اروپایی این گروه خبر داد. اما حالا با گذشت بیش از چهار ماه، پس از پژو و رنو، نام فیات به‌عنوان شریک دیگر ایران‌خودرو مطرح است و خبری از فولکس‌واگن نیست. هفته گذشته دومین هیأت بزرگ تجاری ایتالیا به ایران آمد و در پی همین سفر، ایتالیایی‌ها از ایران‌خودرو بازدید کردند.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو " همزمان با این اتفاق، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مذاکرات جدی با فیات برای تولید خودرو در ایران خبر داد. خبری که رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا نیز آن را تأیید کرد و از استراتژی این کشور برای تولید 2 میلیون خودروی ایرانی- ایتالیایی سخن گفت. مطرح شدن فیات به‌عنوان گزینه‌ای برای شراکت با ایران‌خودرو، گزینه فولکس‌واگن را کمرنگ‌تر کرد.

گرچه پیش از این نیز اعضای هیات‌مدیره فولکس‌واگن مذاکراتی را با گروه صنعتی ماموت برای همکاری در ایران انجام داده‌اند. حالا اما خبر می‌رسد که گزینه فولکس‌واگن به‌عنوان شریک ایران‌خودرو منتفی شده و ایران‌خودرو صرفا به‌عنوان اهرم فشاری برای امتیاز گرفتن از فیات از نام فولکس‌واگن استفاده می‌کند ولی این خودروساز بزرگ آلمانی همچنان برنامه‌هایی برای ورود به بازار ایران دارد.

فولکس‌واگن، اشکودا، سئات و آئودی

این شرکت بزرگ خودروسازی برای ورود چهار زیرمجموعه خود به ایران برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده و در حال بررسی شرایط است. فولکس‌واگن، اشکودا، سئات و آئودی چهار زیرمجموعه این خودروساز هستند. اخبار شنیده شده حاکی از این است که واردات سئات اسپانیایی قرار است توسط خانواده دیلمی که تاکنون برندهای ‌ام‌جی و آلفارمئو را به ایران وارد کرده‌اند، صورت بگیرد. آئودی لوکس نیز قرار است به‌صورت وارداتی به بازار ایران بیاید خانواده گرامی که برندهایی نظیر کیا، هیوندا و جیلی را در بازار ایران آورده‌است، به احتمال زیاد واردات این برند لوکس آلمانی را به ایران انجام خواهند داد.

اشکودا و فولکس‌واگن دو برند دیگر هستند که قرار است جایی برای خود در بازار ایران داشته باشند. فولکس‌واگن صاحب برند اسکانیا نیز هست که گروه گروه صنعتی ماموت، سال‌هاست تولید محصولات کشنده آن را برعهده دارد. همچنین شرکت کرمان‌موتور نیز سابقه همکاری با فولکس‌واگن را در ایران داشته و خودروی گل نتیجه این همکاری است. حالا این دو گزینه اشکودا و فولکس‌واگن قرار است بین این دو کارخانه ایرانی تقسیم شوند.

فولکس‌واگن با بحران نمی‌تواند بیاید

نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه شود این است که فولکس‌واگن برای سرمایه‌گذاری به‌شدت محتاط عمل می‌کند و همچنین این روزها با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند که برای انجام هرگونه سرمایه‌گذاری جدید نیاز است که ابتدا این بحران را رفع کند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید: «فولکس‌واگن دچار بحران مالی شدید است و استارت پروژه‌های بزرگ برای این خودروساز توجیه نداشته و توانایی مالی‌اش موجود نیست. بنابراین در مشارکت با ایران‌خودرو، کرمان‌موتور یا گروه صنعتی ماموت نیز همین موضوع مطرح است. یعنی پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری باید مشکل مالی این شرکت رفع شود و تا قبل از رفع این بحران نمی‌توان به حضور این خودروساز به‌عنوان سرمایه‌گذار در ایران امیدوار بود.»

او می‌افزاید: «فولکس‌واگن در حال حاضر فقط می‌تواند به‌صورت سی‌وی‌یو یا سی‌کی‌دی در بازار ایران حضور داشته باشد که هزینه‌ای برایش ندارد البته فروش سی‌بی یو برای ایران‌خودرو توجیه ندارد. درباره سی‌کی‌دی هم در حال حاضر پتانسیل‌های مالی ایران‌خودرو محدودیت دارد بنابراین نمی‌تواند خودروی خودش را طراحی کند، با پژو کار کرده و رنو تولید کند. در نتیجه به نظر نمی‌رسد دو طرف در شرایطی باشند که بتوانند در حالت عادی با یکدیگر کار کنند مگر اینکه دولت آلمان تسهیلاتی را برای حضور این شرکت در ایران در نظر بگیرد.»

این کارشناس صنعت خودرو، درباره همکاری فولکس‌واگن با کرمان‌موتور، اظهار می‌کند: «فولکس و کرمان‌موتور در دوره‌ای با یکدیگر همکاری داشته‌اند. اگر قرار باشد کرمان‌موتور با فولکس‌واگن در قالب سی‌کی‌دی با کرمان موتور کار کند پروژه‌ای همانند گل با تیراژ محدود خواهد بود و تأثیری برای بازار ایران نخواهد داشت.» زاوه همچنین درباره فیات به‌عنوان یکی از گزینه‌های شراکت ایران‌خودرو، بیان می‌کند: «با توجه به اینکه فیات یک شرکت آمریکایی است و سهام آن در بورس نیویورک است و قانونا هنوز تحریمی لغو نشده به نظر نمی‌رسد که مذاکراتش با ایران‌خودرو در سطوح بالا باشد.»

مدت‌هاست که صحبت از حضور خودروسازان اروپایی در ایران برای تولید مشترک می‌شود اما تاکنون همه گزینه‌ها بدون سرانجام خاصی فقط مطرح شده‌اند. در هر صورت به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، حضور دو شرکت خودروسازی فیات و فولکس‌واگن در بخش‌خصوصی ایران می‌تواند به‌عنوان تهدیدی برای دو غول جاده مخصوص به شمار برود. پیش‌بینی‌ها می‌گوید برای مشاهده تغییرات عمده در صنعت خودروی ایران با حضور اروپایی‌ها دست‌کم باید تا بهار سال آینده منتظر ماند.

برای دریافت آخرین اخبار صنعت خودری ایران و جهان  و پیوستن به  کانال اختصاصی تلگرام  پردیس خودرو اینجا کلیک کنید.

کانال تلگرام

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب