icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو خودروسازان تهدید کردند:دلار 4200 ندهید خودرو را گران می کنیم

خودروسازان تهدید کردند:دلار 4200 ندهید خودرو را گران می کنیم

هفته گذشته بود که یک خبرگزاری دولتی به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که در سال گذشته تولید خودرو افزایش 70 درصدی را تجربه کرده و تحریم ها نتوانسته است بر روی صنعت خودروسازی تاثیر گذارند.

دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-این ادعا در صورتی مطرح شد که مطابق با آمار منتشر شده تولید خودرو در سال گذشته بین 30 تا 40 درصد کاهش را تجربه کرده و در بهترین حالت یک‌میلیون دستگاه تولید شده است. از طرف دیگر در صورتی که صنعت خودروسازی در سال گذشته افزایش 70 درصدی تولید محصولات خود را تجربه کرده باشد بنابراین افزایش قیمت خودرو امری بی دلیل است. 
احتمال می رود که انتشار چنین خبری در اثر خطای خبرنگار باشد چرا که براساس آمار ها، تولید خودرو در اسفند ماه سال گذشته رشدی بیش از 70 درصدی را تجربه کرده و به رقم 4 هزار دستگاه در روز رسید.
  سال گذشته شاهد افزایش و آزاد سازی قیمت خودروها بودیم و تعدادی از خودروها به مرحله ای رسیدند که قیمت آن ها 100 درصد افزایش یافت. البته اشتهای خودروسازان برای افزایش قیمت دوباره محصولاتشان پایانی ندارد و به تازگی اخباری به گوش رسیده که خودروسازان اعلام کرده اند که در صورتی که ارز 4200 به آن ها تعلق نگیرد مجدد شاهد افزایش قیمت خودروها خواهیم بود.
بنا به گفته های یکی از کارشناسان صنعت خودروسازی، خودروسازان به دولت اعلام کرده اند که در صورتی که این صنعت تعطیل شود، دولت موظف است سالانه مبلغی در حدود 15 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری دهد. اگر دولت نصف این مبلغ را به خودروسازان دهد و یا قطعه سازان را از پرداخت مالیات معاف کند صنعت خودروسازی می تواند با سرعت بیشتری به پیشرفت خود ادامه دهد.
جالب است بدانید این تنها بخشی از درخواست جدید خودروسازان است و فربد زاوه چنین خواسته هایی را زورگویی در خودروسازی کشورمان تفسیر می کند. به گفته او کاهش قدرت خرید خانوارها موجب شده که سهم خودرو از سبد معیشتی خانوارها به حداقل ممکن برسد. شرایط اقتصادی مردم به قدری بد است که حتی اگر خودرو به قیمت ‌سال 96 هم عرضه شود، باز هم مشتری زیادی نخواهد داشت.
خودروسازان ادعا کرده اند که در سال 98 به تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاهی دست خواهند یافت، اما بسیاری معتقد اند با توجه به وضعیت اقتصادی مردم بازار خودرو در سال جاری در بهترین حالت تنها کشش 700 هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت و مابقی خودروها بر روی دست خودروسازان باقی خواهد ماند. از طرف دیگر طرح های فروش اقساطی و لیزینگی نیز با توجه به بالا بودن بهره چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند.
البته عده ای نیز با توجه به به وضع خرید و فروش در اسفند ماه سال گذشته معتقد اند که بازار خودرو با وجود قیمت های بالا هنوز جذابیت خوبی برای ایرانیان داد. در حالی طرح های فروش فوری که در ماه پایانی سال گذشته صورت پذیرفت مورد استقبال هموطنان قرار گرفته که تنها 16 تا 25 درصد تولیدات خودروسازان در آن ماه را شامل می شد و چنین رقمی برای کنترل بازار خودرو و پایین آوردن قیمت های نجومی خودروها ناچیز است. 
بسیاری از افرادی که در این طرح های فروش فوری ثبت نام کرده اند سرمایه گذارانی اند که از ترس کاهش ارزش سرمایه خود نسبت به خرید خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای اقدام کرده اند.
به عقیده زاوه، خودرو نه همانند مسکن به یک سرمایه زیادی نیاز دارد و نه نگرانی‌های خرید سکه و دلار را دارد و کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. درحال حاضر پارکینگ‌های تهران پر است از خودروهایی که چند کیلومتر بیشتر کار نکرده‌اند و صاحبان آنها به‌عنوان اندوخته به آن نگاه می‌کنند تا هر زمان که لازم شد، آن را بفروشند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب