icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو با برداشته شدن تحریم ها خودروسازان چین باید با خودروسازان غربی رقابت کنند

با برداشته شدن تحریم ها خودروسازان چین باید با خودروسازان غربی رقابت کنند

به گزارش پردیس خودرو به نقل از بلومبرگ در سالی که گذشت، شاید افرادی که قصد جایگزینی پژوهای فرانسوی خود را داشتند، این بار به جای خودروهای غربی، نظرشان بیشتر به خودروهای شرقی جذب شده باشد.

چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 comments

متن کامل خبر :

در سال 2011 خودرو های متعلق به برندهای چینی که در ایران مونتاژ میشدند حدود 6/1 درصد از کل تولید خودروی ایران را به خود اختصاص داده بودند. سال گذشته، این خودرو ها حدود 8 درصد یا 90.000 عدد از 07/1 میلیون خودروی تولید شده را به خود اختصاص دادند.

به گزارش پردیس خودرو به نقل از بلومبرگ در سالی که گذشت، شاید افرادی که قصد جایگزینی پژوهای فرانسوی خود را داشتند، این بار به جای خودروهای غربی، نظرشان بیشتر به خودروهای شرقی جذب شده باشد.

برای مثال خودروی جک J5 که یک خودروی چهار در است، در ایتالیا طراحی شده، در ایران مونتاژ میشود و متعلق به شرکت ژیانگووای آنهوی که یک شرکت خودروساز چینی میباشد است. این خودرو با آپشن دنده اتوماتیک، حدود سی درصد کمتر از دیگر خودروهای صفر هم رده خود قیمت دارد.

از نظر یکی از خریداران این خودرو، جک J5 دارای طراحی زیبایی بوده و به نسبت قیمت و دیگر خودرو های موجود در بازار، خودروی خوبی است. این روزها، جک های زیادی در خیابان های تهران در حال تردد هستند.

در حالی که خودروسازان غربی در حال آماده شدن برای ورود مجدد به بزرگ ترین بازار خاور میانه هستند، با بازاری که رقبای جدید چینی در آن حضور دارند مواجه خواهند شد. گروه صنعتی لیفان و ژیانگووای که پشت سر شرکت خودروسازی چری قرار گرفته اند، از بازار به جا مانده خودروهایی مانند پژو سیتروئن PSA که در گذشته بزرگترین بازار خارج از فرانسه آن در ایران بود، سهم برده اند. چینی ها احتمالا سهم خود را در بازار ایران از 1 درصد در سال 2011 به حدود 9 درصد از 17/1 میلیون واحد در سال 2016 خواهند رساند.

خودروسازان اروپایی در صورت برداشته شدن تحریم ها پس از توافق هسته ای، قصد دارند که به بازار ایران باز گردند که شرط آن نهایی شدن توافق دو طرف در ماه جوئن است.

چری، لیفان و ژیانگووای دارای همکاران داخلی هستند که با لوازمی که از چین فرستاده میشوند، خودرو ها را در ایران تولید میکنند. از سال 2011 تا سال گذشته سهم شرکت های چینی در این بخش نیز از میزان 8 درصد به چهار برابر آن رسیده است.

شرکای داخلی

چینی ها بسیار سلطه جو هستند. آنها از تحریم ها سود برده اند. آنها سرمایه گذاری های مشترک و شرکای خود را چند برابر کرده اند. آنها حتی خود را جایگزین رقبای خارجی مثل مزدا و فیات نیز کرده اند.

اروپایی ها شاهد رقابت روز افزون با چینی ها هستد. خودرویی مثل MVM 110 که یک نسخه از QQ هاچبک از شرکت چری ساخت ایران است، این روز ها در تهران کنار خودروهای کیا، پراید و پژو 206 به وفور دیده میشود.

خودرو سازان چینی سعی در به دست گرفتن بازار خودرو های گران را نیز دارند. در برخی از نمایشگاه های خودروی تهران قیمت خودروی جیلی امرگرند X7 به 113 میلیون تومان میرسد که به نسبت خودروی مشابه خود از برند تویوتا حدودا به اندازه 3/1 قیمتش ارزان تر است. به گفته یکی از کارمندان این شرکت که نخواست نامش فاش شود، با وجود تحریم ها و محدود شدن رقابت مدل های ژاپنی و اروپایی، مدل X7 سومین خودروی پرفروش برند جیلی شده است.

لوازم وارداتی

قطعه سازان فرانسوی قبل از این که مجبور به توقف صادرات خود شودند، بیش از رقبای اروپایی خود به ایران قطعه صادر میکرند. در سال 2012 پژو اعلام کرد که رکورد فروش قطعه آن در ایران 473 هزار قطعه بوده است. ارزیابی ها نشان میدهد که با وجود توقف صادرات مستقیم، این شرکت که مقر آن در پاریس قرار دارد، سال گذشته 29 درصد از بازار را در اختیار داشته که علت آن باقی ماندن لوازم در دست خودروسازان داخلی و یا وارد کردن لوازم توسط تجار خارج از فرانسه بوده که به وارد کردن قطعات به ایران ادامه داده اند.

طبق براورد های انجام شده در صورت پا بر جا ماندن تحریم ها و قطع تولید مدل های قدیمی که اکنون در ایران موجود است، سهم پژو از بازار احتمالا در سال آینده 11 درصد افت خواهد کرد.

به گفته سخنگوی پژو در صورت برداشته شدن تحریم ها، این شرکت مجددا قرارداد همکاری مشترکی را با ایران خودرو امضا خواهد کرد.

مذاکرات انجام شده با رنو

به گفته یکی از افراد نزدیک به شرکت رنو که نخواست نامش فاش شود، رنو نیز مشغول مذاکره با ایران خودرو است. در صورت برداشته شدن تحریم ها، رنو وارد کردن چیلو هاچبک و کپتور شاسی بلند و همچنین خودرو های شاسی کوتاهی مثل لوگان و داستر را مد نظر قرار خواهد داد.

به علت معروف بودن خودرو های چینی به کیفیت کم در ایران، در صورت برداشته شدن تحریم ها، چنین خودرو های اروپایی انفجار بازار با خودرو های چینی را تبدیل به پدیده ای کوتاه مدت خواهند کرد. شرکت چری در این مورد نظری نداشت و تماس با شرکت لیفان بی پاسخ باقی ماند. شرکت ژیانگووای نیز به پیامی که در این باره داده شده و نظر خواسته شده بود پاسخی نداد.

البته همه دوست دارند بهترین خودرویی که میتوانند بخرند را داشته باشند، و معمولا انتخاب بسیاری از افراد خودرو های اروپایی است.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب