icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو در ۱۱ ماه امسال؛ تولید تجاری‌ها با وانت بالا رفت

در ۱۱ ماه امسال؛ تولید تجاری‌ها با وانت بالا رفت

آمار تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین در کشور طی ۱۱ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت، افزایشی که البته از صدقه سر وانت‌ها بوده است. در واقع اگر آمار وانت را از خودروهای تجاری حذف کنیم، تیراژ انواع کامیون و اتوبوس و ون در کشور طی ۱۱ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، منفی خواهد شد.

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان بهمن امسال تنها 65 هزار و 488 دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده است. این آمار از افزایش حدود11 درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

در حالت تفکیکی، تا پایان بهمن امسال 2 هزار و 841 دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده که نسبت به 11 ماه سال گذشته افت بیش از 70 درصدی را نشان می‌دهد. در این بخش، ایران خودرویی‌ها آماری هزار و 99 دستگاهی را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده کاهش تیراژ 4/ 8 درصدی نسبت به 11 ماه سال گذشته است. سایپایی‌ها اما تنها 558 دستگاه از این مدل خودروهای تجاری را در 11 ماه امسال تولید کرده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 82 درصد افت را به ثبت رسانده‌اند. باقی تولیدات کامیون، کامیونت و کشنده نیز که عدد پایینی به شمار می‌رود، به شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی تعلق دارد.

در بخش اتوبوس اما کل تولید طی 11 ماه امسال فقط 462 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از 17 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در مجموع 850 دستگاه مینی‌بوس و میدل باس در کشور تا پایان بهمن به تولید رسیده که در مقایسه با 11 ماه سال گذشته، از افت بالغ بر 47 درصدی حکایت می‌کند. ازآنجاکه در حالت تفکیکی، آمار تولید اتوبوس و مینی بوس و میدل باس شرکت‌ها به‌صورت تجمیعی لحاظ شده، ایران خودرویی‌ها در کل آماری 162 دستگاهی از خود به جا گذاشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد تولید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس در بخش تجاری‌ساز این شرکت (ایران خودرودیزل) 5/ 5 درصد کاهش نسبت به 11 ماه 97 داشته است. از واحدهای تجاری‌ساز سایپا نیز خبر می‌رسد تیراژ اتوبوس، مینی‌بوس و میدل باس آنها تا پایان بهمن، 155 دستگاه بوده است. باقی‌مانده خودروهای تولیدی در این بخش نیز سهم شرکت‌های خصوصی است.

در بخش وانت اما روند تولید مثبت بوده، چه آنکه تا پایان بهمن امسال رشد 33 درصدی در مقایسه با 11 ماه 97 به ثبت رسیده است. در مجموع 61 هزار و 134 دستگاه وانت در کشور تا پایان بهمن 98 به تولید رسیده که سایپا بیشترین سهم را به واسطه وانتپراید داشته است. طبق آمار، این شرکت در 11 ماه امسال 47 هزار و 565 دستگاه وانت را به تولید رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 57 درصد رشد کند. ایران خودرو اما تنها پنج هزار و 475 دستگاه وانت را به تولید رسانده که نشان از کاهش بیش از 29 درصدی داشته است. شرکت‌های بخش خصوصی نیز در تولید وانت نقش داشته‌اند که البته آمار دقیق آنها در دست نیست.

در نهایت اما کل تولید ون در 11 ماه امسال 201 دستگاه بوده که در مقایسه با سال گذشته بیش از 84 درصد افت را نشان می‌دهد. سهم ایران خودرو از تولید ون 52 دستگاه و افت بالغ بر 90 درصدی بوده و سایپا نیز تنها چهار دستگاه از این محصول تولید داشته که نشان از افت بالغ بر 90 درصدی دارد. باقی ون‌ها را نیز شرکت‌های بخش خصوصی تولید کرده‌اند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب