icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو درخواست تمدید مصوبه ترخیص خودروهای در گمرک مانده از دولت

درخواست تمدید مصوبه ترخیص خودروهای در گمرک مانده از دولت

درحالی‎که مهلت چهارماهه مصوبه هیات وزیران درباره تعیین تکلیف خودروهای وارداتی به پایان رسیده، درخواست انجمن واردکنندگان خودرو ایران برای تمدید مصوبه و تعمیم آن به تمام خودروهای دپویی مطرح شده است. البته مصوبه اجرایی هیات‌وزیران که ۹ بهمن ابلاغ شد، نتوانست مشکل خودروهای رسوب‎کرده در انبارهای گمرک را مرتفع کند.

دوشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران در این باره گفت: «کل خودروهای دپوشده در گمرک ۱۴هزار و ۸۰۰ خودرو است که از این تعداد ثبت سفارش، به حدود ۴هزار و ۷۰۰ خودرو ایرادهایی وارد شده، اما بنا بر آخرین دستور مرجع قضایی براساس بررسی‌های انجام‎شده حدود ۱۰۰خودرو دارای مشکل قانونی بوده و ثبت‌سفارش آن‌ها دارای شبهه است.»
 
مهدی دادفر افزود: «یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که اجازه نمی‌دهد موضوع ترخیص خودروها جلو برود، استناد گمرک به مکاتبه‌ رئیس‎کل پیشین سازمان توسعه تجارت در سال ۹۶ است که طی نامه‌ای عنوان کرده بود ثبت‌سفارش حدود ۷هزار خودرو دچار مشکل است.» وی ادامه داد: «اگر محتویات این نامه درست است که هیچ و اگر غلط است، سازمان توسعه تجارت باید طی نامه‌ای دیگر آن را ملغی کند.»
 
ترخیص تنها 500دستگاه خودرو
 
دادفر نبود یکپارچگی سیستمی را باعث بروز چنین مشکلاتی دانست و اظهار داشت: «طبق اظهارات معاون اجرایی امور گمرکی، ۲۰۰ دستگاه از گمرکات بوشهر و شهید رجایی و ۳۰۰دستگاه از سایر گمرکات امکان ترخیص پیداکرده‌اند. بنابراین به‌طورکلی نزدیک به ۵۰۰دستگاه خودرو از بابت مصوبه هیات دولت می‌توانند ترخیص شوند که از برندهای کیا، هیوندای و تویوتا هستند. طبق صحبت‌های معاون اجرایی گمرک، این خودروها مشکل خاصی نداشتند و پشت در خروجی مانده بودند و حقوق و عوارض گمرکی آن‌ها نیز پیش از این‌که روند کار متوقف شود، پرداخت شده بود.»
 
وی با بیان این‎که نزدیک به ۱۴هزار خودرو در گمرک وجود دارد که ۱۰هزار دستگاه از آن‌ها امکان ترخیص دارند، افزود: «باید در نظر داشت طی این مدت افزون بر ۵هزار کد ثبت جدید ایجاد شده است اما با توجه به این‎که انجام فرایند در سامانه‌ها مسلسل‌وار انجام می‌شود، اختلال در یکی، ادامه روند بقیه را با چالش روبه‌رو می‌کند و چون سامانه جامع تجارت و سامانه EPL گمرکات و همچنین سامانه بانک مرکزی به‎هم متصل نیستند و برخی افراد نتوانستند وظایفی را که بر عهده داشتند به بهترین شکل ممکن انجام دهند، نتیجه این شده که بیش از ۲۳خودرو قابلیت خروج پیدا نکرده است.»
 
دبیر انجمن واردکنندگان ادامه داد: «هنوز به معنای واقعی ترخیصی انجام نشده و درواقع عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مانع از تداوم روند ترخیص بوده است، چراکه گمرک و بانک مرکزی تفسیرهای گوناگونی از مصوبه هیات دولت دارند و در بندهای دستورالعملی که توسط دفتر گمرک ارسال شده است تناقضاتی با مصوبه دولت دیده می‎شود. این یکی از مواردی است که منجر به عدم اجرایی‎شدن فرایند ترخیص خودروها شده است. یکی دیگر از دلایل نیز مربوط به بانک مرکزی و مباحث مرتبط با انتقال ارز و پرداخت مابه‌التفاوت است که باعث ایجاد اختلال در روند کار شده است.»
 
درخواست تمدید بدون انقضای مصوبه
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران از درخواست این انجمن برای تمدید مصوبه هیات دولت خبر داد و گفت: «آخرین فرصت اجرایی‎شدن مصوبه هیات دولت، ۱۶ اردیبهشت ۹۸ است که در صورت عدم اجرای آن از وزیر صمت و معاون اول رئیس‌جمهور تقاضا کردیم نسبت به تمدید بدون انقضای مصوبه اقدام کنند. درصورتی‌که تمدیدها به‌صورت پی‌درپی انجام نشود، برداشت‌های متفاوتی از این مصوبه صورت خواهد گرفت. اما اگر این مصوبه همچنان تمدید شود، امکان موفقیت آن نیز بالاتر خواهد رفت.»
 
وی درخصوص آینده بازار خودرو نیز بیان کرد: «گفته می‎شد در صورت ترخیص خودروها از گمرک شاهد افزایش ۲۰ الی ۳۰درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خواهیم بود، اما این اتفاق پیش از این‌که ترخیص‌ها انجام شود رقم خورد و از ۱۰روز گذشته تاکنون شاهد نوسانات شدید قیمت‌ خارجی‌ها در بازار هستیم. این در حالی است که با ورود خودروهای مانده در گمرک و در صورت عملکرد منطقی بانک مرکزی در دریافت مابه‌التفاوت ارزی، احتمال عقب‌گرد ۱۰ الی ۱۵درصدی قیمت‌ها وجود خواهد داشت. زیرا یکی از دلایل افزایش قیمت اخیر، نبود عرضه به‎رغم وجود تقاضا در بازار خودروهای وارداتی است.»
 
دادفر همچنین با اشاره‌ به حضور خودروهای چینی در بازارهای کشور گفت: «با توجه به مشکلات ناشی از تحریم خودرو در داخل کشور، بازار خودروهای چینی بهتر خواهد شد. البته در تولید این خودروها نیز مشکلاتی وجود دارد. اما با توجه به فضای بسته واردات، بازار خودروهای چینی گسترده‌تر از قبل خواهد شد. هرچند به‌طورکلی بازار هم نیاز به خودروهای داخلی و چینی و هم نیاز به خودروهای وارداتی دارد.»

برچسب ها:

ترخیص خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب