icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو دلیل رشد تولید کرمان موتور در شرایط تحریم های چیست؟

دلیل رشد تولید کرمان موتور در شرایط تحریم های چیست؟

اکثر خودروسازان دولتی و خصوص در شرایط بوجود آمده به دلیل تحریم حال و روز خوشی ندارند و افت در آمار تولید ،نشانگر این واقعیت است . اما کرمان موتور بعنوان یکی از خودروسازان خصوص کشور نه تنها در آمار تولید خود کاهش نداشته بلکه با افزایش تولید روبرو بوده است.حال سئوال این است که دلایل موفقیت کرمان موتور و خودروساز های مشابه در شرایط تحریم خودروسازی کشور چیست؟

شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ 4 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-در علم مدیریت  بنگاه های اقتصادی شاخه ای با نام نام مدیریت بحران وجود دارد که از مبانی این  علم برشمرده می شود . مدیریت بحران بطور خلاصه می گوید که پیش از مواجه با هر گونه بحران باید آن را پیش بینی نمود و برای آن آماده شد. البته مدیریت صحیح بحران نیز همیشه به منظور جلوگیری از مشکل نیست بلکه در جهت بهره برداری از بحران بوجود آمده در جهت منافع سیستم  نیز استفاده می گردد. به عبارت ساده تر بحران هیچگاه بطور ناگهانی رخ نمی دهد و می تواند با استفاده از تحلیل سیاست های کلان اقتصادی و سیاسی کشور و حتی جهان آن را پیش بینی نمود. از این رو مدیریت بحران می گوید که قبل از بروز بحران باید برای مواجه با آن آماده و با بررسی تمام جوانب می توان از بحران بوجود آمده نیز به نفع خود استفاده کرد.

اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که صنعت خودروسازی کشور که عملا صنعت دوم کشور ما محسوب می گردد بدلیل عدم بهره بردن از مبانی مدیریت بحران امروز خود با بحران روبرو است بطوریکه عملا بیشتر خودروسازان داخلی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و برای بقای خود چشم به شرکای خارجیشان و سیاست های غرب دوخته اند.

اما سئوال این است که چرا مدیران این صنعت چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بحران امروز را از قبل پیش بینی نکرده اند در صورتی که از ابتدای  بروی کار آمدن دولت ترامپ مشخص بود که دیگر برجامی در کار نخواهد بود و بزودی دور تحریم ها آغاز خواهد شد. البته می توان کمی هم به عقب تر بازگشت . چرا که کشور ما بدلیل ایستادگی در مقابل استکبار بارها مورد تحریم قرار گرفته است و بارها شاهد بروز شرایط اینچنینی بوده ایم، اما هر گاه که تحریم ها برداشته می شد خودروسازان داخلی به جای روی آوردن به توان تولید داخلی سریعا به سراغ شرکای خارجیشان می رفتند و با التماس از آنها درخواست می کردند که خودروهای نه چندان پر فروش شان را برای تولید بصورت CKD به آنها بسپارند، بلکه با این روش بتوانند سهم بیشتری از بازار کشور را از آن خود کنند.برای مثال ایران خودرو و سایپا که بارها با بد عهدی فرانسوی ها روبرو شده بودند ،بعد از برجام بجای ایجاد بستر داخلی برای تولید محصولات جدید و یا یافتن شرکای قابل اعتماد تر سریعا دست به دامن پژو –سیتروئن شده تا بلکه بتوانند خودروی جدیدی را در ایران تولید نمایند. اما همانطور که مشخص بود و همه کارشناسان و غیر کارشناسان در زمان عقد این قرار دادها هشدار داده بود ،این کمپانی فرانسوی اولین خودروساز خارجی بود که قبل از 15 مرداد ماه سال جاری و آغاز رسمی تحریم ها ایران را ترک کرد.آیا این اتفاق از سوی مدیران این دو شرکت قابل پیش بینی نبود که امروز شاهد باشیم که این دو غول خودروسازی ایران به چه مشکلات بزرگی روبرو هستند.

یا برای مثال دیگر گروه بهمن در نمایشگاه خودروی تهران و زمانی که ترامپ بر طبل پاره کردن برجام می کوبید آغاز همکاری خود را با هاوال اعلام کرد و شروع به پیش فروش عمده محصولات هاوال در ایران نمود.آیا مدیران گروه بهمن با این سابقه درخشان در تولید نمی داستند که هاوال دارای بازار بزرگی در جهان است و با آغاز تحریم ها قید همکاری با ایران را خواهد زد. این عدم مدیریت گروه بهمن باعث شده امروز شاهد بزرگترین اعتراض مدنی توسط مشتریان بدلیل بد عهدی های این شرکت باشیم.

با مثال ها فوق مشخص شد که علم مدیریت بحران برای جلوگیری از مشکلات کار چندان پیچیده ای نیست و مدیران محترم کافی بود کمی به مشورت های کارشناسان بازار از قبیل رسانه ها ،اهمیت می دادند تا امروز با اعتراض گسترده و دمینو وار به حق مردم روبرو نشوند.

اما در مقابل برخی دیگر از خودروسازان داخلی نه تنها این بحران ها را پیش بینی نموده اند بلکه  شرایط تحریم ها را  بعنوان یک فرصت غنیمت شمرده و از آن جهت پیش برد اهداف خود استفاده نموده اند. کرمان موتور بعنوان بزرگترین تولید کننده خصوصی کشور یکی از همین موارد است. با نگاهی به آمار ارائه شده از سوی  وزارت صنعت مشخص می شود که این شرکت در شرایط بحرانی امروز نه تنها با کاهش تولید روبرو نشده است بلکه 2.2 درصدهم نیز افزایش تولید را تجربه کرده است. این آمار مشخص می کند که مدیران این شرکت پیش از آغاز تحریم ها کاملا شرایط را سنجیده اند و برای مقابله با تمامی مشکلات آماده بوده اند.همچنین با نگاهی به اعتراض های این روزها خودروسازی کشور متوجه می شویم که کمترین بد عهدی ها  به این شرکت تعلق دارد.

راه موفقیت این شرکت را می توان به عدم اعتماد به خارجی های غیر قابل اعتماد ،استفاده از توان تولید داخلی و انتخاب شریک تجاری صحیح خلاصه کرد.کرمان موتور پس از برجام به جای اعتماد به اروپایی ها به سراغ هیوندای یکی از بزرگترین تولد کنندگان خودروی جهان رفت و بدون فوت وقت خط چندین محصول بروز این شرکت را نظیر هیوندای اکسنت ،I10 و I20 را آغاز نمود .اما به محض اطلاع از امکان بروز تحریم های جدید ،پیش فروش های محصولات هیوندای  را محدود نمود تا امروز مشتریان بدلیل عدم تحویل خودروی ،شاکی نباشند. همچنین کرمان موتور در انتخاب شرکای چینی خود دقت عمل کافی داشته است . چرا که کمپانی جک در تمامی شرایط این شرکت کرمانی را تنها نگذاشته است.همه این موارد باعث گردیده در روزهایی که دیگر خودروسازان بدلیل کاهش تولید نمی تواند فروش های قطعی و فوری را داشته باشند ،کرمان موتور اقدام به فروش اقساطی برخی از محصولات خود در این روزهای بحرانی بازار کشور می پردازد که این دقیقا به معنا استفاده  صحیح از علم مدیریت بحران است چرا که در این زمان که خرید خودرو برای مردم بسیار سخت است کرمان موتور با ایجاد بستری مناسب هم به یاری مردم آمده است هم توانست براحتی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

امیدواریم که نهایتا روزی فرا برسد که تمامی خودروسازان کشور بتوانند به خدمت گرفتن مدیران شایسته و با دانش کاملا به خود کفایی برسند تا غربی ها فکر تحریم کردن صنعت خودروسازی کشور را از سر بیرون نمایند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

منصور صالحی 1397/10/9
9:25:3

با سلام . کشور چین که ایران رو تحریم نکرده .یوان چین هم گرون نشده .پس دلیل این همه افزایش قیمت صد میلیونی به بالا در خودرو های چینی .چیه

ckd 1397/10/9
19:46:36

ولی باز هم حق با شماست حداکثر باید 50%افزایش میدادن نه 100% که ماشینی که قیمتش بوده 120 الان صدرصد افزایش بخوره بشه 220!

ckd 1397/10/9
19:32:33

یوان از 1000 شده 1500 و مشکل انتقال پول بخاطر تحریم های بانکی

محمد 1397/10/8
15:6:59

فقط تولید خودرو که ملاک نیست باید وقتی کالایی رو به مشتری میدی خدمات پس از فروش اون رو هم در نظر بگیری.در این مورد کرمان موتور نمره مردودی گرفته. ملاک صحبتم مشتریانی که بدنبال یه قطعه ساده (مثلاچراغ خطر جک s3 و بسیار قطعات ابتدایی دیگر) روزه ها و ماهها دنبال میکردند و گیرشان نمی آید.

پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب