icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو دومینوی اعتراض مشتریان از وارد کنندگان خودرو به خودروسازان رسید

دومینوی اعتراض مشتریان از وارد کنندگان خودرو به خودروسازان رسید

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

سال گذشته و با بسته شدن ثبت سفارش قیمت خودروهای وارداتی بطور نجومی افزایش یافت چرا که وارد کنندگان دیگر قادر به عرضه خودرو نبودند .آن زمان بود که خودورسازان سرمست از این تصمیم دولت و بازار انحصاری که بدون هیچ مشکلی بدستان افتاده بود شروع به فروش و پیش فروش محصولات خود با قیمت های غیر قطعی نمودند چرا که گپ قیمتی زیادی ما بین خودروهای تولید داخل و انواع وارداتی بوجود آمده بود.خوشحالی خودروسازان به همین جا ختم نشد چرا که در سال جاری بطور کامل وارد خودرو ممنوع شد تا عملا دیگر هیچ رقیبی در مقابل خودروسازان داخلی قرار نداشته باشد تا باعث گردد خودروسازان بتوانند به هر شکلی که می توانند برای مشتریان گربه برقصانند.

تحولات سال پیش و سال جاری باعث شد وارد کنندگان خودرو با مشکلات زیادی روبرو شوند و این در حالی بود که خودروسازان همچنان به رقص و پایکوبی مشغول بودند. بعنوان مثال وارد کنندگانی که با مجوز های قانونی اقدم به فروش خودرو نموده بودند بدلیل تغییر قوانین یک شبه نتوانستند به تعهداتشان عمل نمایند و این در حالی بود که خودروهای وارد کنندگان در گمرگات کشور در حال خاک خوردن بود . این امر موجب گردید مشتریانی که حالا با بد عهدی وارد کنندگان مواجه شده بودند برای طلب حق خود در مقابل شرکت های وارد کننده تحصن نمایند. روز بروز بر تعداد این تحصن ها افزوده شد تا در نهایت از سوی نهاد های ذیربط مسبب تمامی گرانی ها،فساد ها ،اختلاس ها و در نهایت وضعیت اسفبار بازار خودرو به اشتباه  وارد کنندگان خودرو معرفی شدند. این وضعت تا جایی ادامه داشت که برخی مدیران شرکت های وارد کننده خودرو  یک به یک راونه دادگاه شوند و تا به دلیل مشکلاتی که خارج از حیطه اختیارتشان بوده است جوابگو باشند.

خودروسازان داخلی و مدیرانشان که بعضا در نهاد های و بخش های مختلف دولتی مشغول به کار هستند از حذف شدن رقبایشان در بازار خشنود بودند اما بی خبر از اینکه که آتشی که بر خرمن وارد کنندگان افتاده است در نهایت گریبان گیر خودشان نیز خواهد شد.

خیلی زود همین اتفاق افتاد و خودروسازان داخلی که حالا شریک های خارجیشان اعم از چینی و غیر چینی تنهایشان گذاشته بودند با افت تیراژ روبرو شدند. همین امر باعث گردید که تقریبا تمامی تولید کنندگان خودرو از اعم بزرگ و کوچک با بد عهدی به مشتریان خود روبرو شوند و این عدم اجرای تعهدات به جایی رسید که خریداران جانشان به لب شان رسید و اقدام به تحصن به منظور احقاق حقوق از دست رفته خود بنمایند. شاهد این ماجرا تحصن های اخیر خریداران محصولات بسترن و هاوال در مقابل ساختمان مرکزی گروه بهمن بود. اما ظاهر آتش روشن شده به خودروسازان بزرگ نیز رسیده است و به تازگی خریداران سیتروئن C3 نیز تحصنی را در مقابل سازمان حمایت از مصرف کنندگان برگزار کرده اند.

البته از همان ابتدای هم مشخص بود که حذف وارد کنندگان و مشکلات بوجود آمده در نهایت دامن گیر خودروسازان نیز خواهد شد چرا که هیچ بازار و صنعتی در دنیا بدون حضور رقبا نیازی به پیشرفت و مشتری مداری ندارد، در حقیقت وارد کنندگان علاوه بر نقش رقابتی خود نقش مهمی در تنظیم بازار را بر عهده دارند لذا شاهد هستیم که در هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا بر روی واردات خودرو تعرفه های بالا لحاظ نمی کنند چه برسد به اینکه واردت بطور کلی ممنوع شود. شاهد دیگر این ماجرا وضعیت خودروسازای کشور است که بعد از گذشت تقریبا نیم قرن با کوچکترین تحریم ها پایه هایش به لرزه افتاده و تا تعطیلی کامل نیز پیش می رود .لذا مشخص شد که ممنوعیت واردات خودرو بدترین تصمیم ممکنه برای صنعت خودرو و مشتریان ایرانی بود.

در نهایت امیدوار هستیم که دولتمردان ما کمی دست از حمایت های بی منظق خود از خودروسازای های داخلی دست بردارند و با اتخاذ تصمیمات درست و بجا باعث پیشرفت این صنعت بنیادین کشور شوند چرا که این دومینوی مشکلات همچنان در حال ریزش است و اگر جلوی آن گرفته نشود مشکلات ناگوار بیشتری را رغم خواهد زد.

برچسب ها:

بازار خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب