icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو رسالت سازمان حمایت تخریب است یا اصلاح امور؟/انتشار یک خبر غیراصولی از یک رسانه اصولگرا

رسالت سازمان حمایت تخریب است یا اصلاح امور؟/انتشار یک خبر غیراصولی از یک رسانه اصولگرا

نظارت از مسئولان بر بازار خودرو مطالبه همیشگی و به حق است و دستگاه های نظارتی نیز باید بر همین اساس عمل کنند ولی نباید ابزار قدرتمند نظارت منجر به تخریب حقوق مردم گردد و عملکرد برخی سازمان ها را جهت دار و سوال برانگیز نماید. 

سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- یکی از وظایف وزارت صنعت ساماندهی بازار خودروهای وارداتی است. براین اساس نظارت بر شرکت های واردکننده خودرو در اولویت امور است. در حال حاضر شرکت های فعال در بازار یا نماینده یک برند خارجی و دارای مجوز هستند و یا در حوزه گری مارکت فعالیت می کنند و یا هنوز مجوز فعالیت آنان در تمامی حوزه ها صادر نشده است. این بدان معنا است که تمامی شرکت های دارای مجوز در بخش واردات خودرو لزوما تمامی مجوزهای فروش، پیش فروش، خدمات پس از فروش و ... را ندارند. ممکن است شرکتی صرفا در بخش فروش دارای مجوز باشد و یا صرفا در بخش فروش و خدمات پس از فروش. 

این در حالی است که اخیرا سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده اقدام به انتشار اسامی 7 شرکت به عنوان شرکت های فاقد مجوز نمود. اینکه رسالت ذاتی سازمان حمایت نظارت بر وضعیت بازار است شکی در آن نیست ولی از چنین سازمانی این انتظار می رود که به صورت کامل و شفاف مسائل را بیان نماید. اینکه از عنوان غیرمجاز به صورت کلی استفاده شود بسیار غیرحرفه ای و ناپخته است و همین موضوع سوالات بسیاری را ایجاد می کند که نه تنها به حل مسئله کمک نمی کند بلکه فضا را متشنج می نماید. به طور مثال اینکه این شرکت ها در تمامی زیرفعالیت های حوزه واردات فاقد مجوز هستند و یا صرفا در بخش پیش فروش خودرو؟ اینکه آیا اگر این شرکت ها صرفا در بخش پیش فروش خودرو فاقد مجوز هستند پس در بخش های دیگر مجوزشان به چه صورت است؟ و اگر دارای مجوز هستند بایستی اعلام شود و به صورت کامل وضعیت مجاز بودن و غیرمحاز بودن شان مشخص کردد تا مصرف کننده دچار سردرگمی نشود

تخریب کردن با اصلاح امور بسیار با یکدیگر متفاوت است. فرض بر این است که سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده به دنبال اصلاح امور است. براین اساس در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا روش کنونی در پیش گرفته از سوی سازمان حمایت اصلاح کننده امور است؟ آیا سازمان حمایت قبل از هرگونه اعلام اسامی از مدیران شرکت های مذکور دعوت به عمل آورده تا با روشی منطقی به حل مسئله بپردازد؟ لذا اصلاح با تخریب بسیار متفاوت است و هر کدام از این دو رویکرد الزامات خاص خود را دارد.

نکته دیگر این است که اگر سازمان حمایت دغدغه حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده را دارد که فرض هم همین است پس چرا تمام توان ش را بر بازار 5 درصدی بازار واردات خودرو متمرکز نموده است. آن هم نه تمام سهم 5 درصد بلکه بخشی از آن. این در حالی است که بیش از 50 درصد از خودروهای تولیدی داخلی بی کیفیت هستند و جان بسیاری از مردم و مصرف کننده به خاطر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل در جاده های کشور از دست می رود. در صورتی که تاکنون یک بیانیه از سازمان حمایت در خصوص تولیدات بی کیفیت سایپا و ایران خودرو صادر نشده است. آیا بیانیه اخیر سازمان حمایت نشان می دهد که ظاهرا پول و سرمایه و جان  مصرف کنندگان 5 درصدی ماشین های وارداتی عزیزتر از آحاد مردمی است که تولیدات ایران خودرو و سایپا را مصرف می کنند؟

نظارت از مسئولان بر بازار خودرو مطالبه همیشگی و به حق است و دستگاه های نظارتی نیز باید بر همین اساس عمل کنند ولی نباید ابزار قدرتمند نظارت منجر به تخریب حقوق مردم گردد و عملکرد برخی سازمان ها را جهت دار و سوال برانگیز نماید. 

قدر مسلم سازمان حمایت به دنبال تامین منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و احکام و بیانیه های صادره از سوی این سازمان در جهت اصلاح امور است ولی با توجه به بیانیه اخیر به نظر می رسد رفتار این سازمان در مورد نظارت بر بازار خودروهای وارداتی قدری ناپخته و غیرحرفه ای بوده است.

متاسفانه این قبیل رفتارهای غیرحرفه ای در حوزه رسانه هم مشاهده می شود. نمونه این کار انتشار گزارش دیروز خبرگزاری تسنیم با عنوان" آیا داتیس پلمپ می شود؟" است. نگارنده خبر مذکور با اشاره به 7 شرکت فاقد مجوز اولا به اشتباه به مقوله فروش اشاره می کند در حالی که بیانیه سازمان حمایت به مجوز پیش فروش خودرو است و ثانیا به یک باره از یک شرکت خاص نام می برد و عنوان می کند شرکت مذکور خود را نماینده رسمی ولوو در ایران معرفی نموده در صورتی این شرکت هیچ گاه چنین ادعایی ننموده و بارها بر این نکته تاکید کرده نماینده رسمی هیکو است. انتظار از یک رسانه اصولگرا انتشار اخبار اصولی و مستند است.

تسنیم

 

انتهای خبر

 

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب