icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو رفع ممنوعیت واردات شاسی موتور دار ،امید های را برای واردات خودروهای جدید زنده کرد

رفع ممنوعیت واردات شاسی موتور دار ،امید های را برای واردات خودروهای جدید زنده کرد

دیروز شاهد بودیم که  در رویکرد جدید دولت ،دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای ممنوعیت ثبت سفارش و واردات 47 ردیف تعرفه کالایی را لغو کرد. بر این اساس واردات ثبت سفارش این کالاها از این پس طبق ضوابط آزاد خواهد بود.یکی از این کالا شاسی موتور برای سواری، مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون بود.

چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ 2 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- در روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری بود که دولت در اقدامی یک شبه بطور کلی واردات خودرو را ممنوع نمود تا به نوعی هم منابع ارزی کشور را کنترل نماید و هم اثر گذاری تحریم ها را کمتر نماید. اما این فقط یک بعد ماجرا بود چرا که در طرف مقابل شرکت های زیادی در زمینه واردات خودرو فعال بود و دارای کارکنان بسیار بودند. اما قانون فوق باعث گردید که امروز شاهد باشیم تمامی وارد کنندگان با مشکلات عدیده ای روبرو باشند  و برخی از آنها مجبور به تعدیل نیرو و شده اند .

در طول مدت ممنوعیت وارد خودرو ،انجمن وارد کنندگان خودرو به نمایندگی از بیشتر شرکت های وارد کننده بارها از مسئولین در خواست نمودند که واردات خودرو بدون انتقال ارز را آزاد نمایند تا بدینوسیله هم شرکت های وارد کننده بتوانند ادامه مسیر دهند و هم بدلیل عدم انتقال ارز ، مشکل کنترل منابع ارزی کشور حفظ گردد. اما ظاهرا حرف وارد کنندگان خودرو تا به امروز خریدار نداشته و نتیجه آن بیکاری گسترده ،عدم ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک و از بین رفتن بازار رقباتی شده است.

با این حال با اعلام رفع ممنوعیت 47 ردیف کالا امید ها برای واردات خودرو به نوعی زنده شد . چرا که آزاد شدن واردات شاسی موتور دار به این معنیست که وارد کنندگان می توانند به ایجاد یک خط تولید بسیار ابتدایی نسبت به تولید خودرو با قطعات منفصله اقدام نمایند. به عبارتی وارد کنندگان خودرو می توانند خودرو را بصورت تکمیل شده از شرکت مادر تهیه نمایند و سپس آن را در کشور ثالثی دمونتاژ نمایند و  قطعات باز شده را وارد ایران نمایند و سپس در خطوط خود به تولید خودرو بپردازند. این روش به نوعی دور زدن قانونی واردت خودرو بوده و می تواند به دور زدن تحریم خودروسازی ایران نیز منجر شود اما هزینه های نهایی را چندین برابر خواهد کرد.. البته این روش هم اما و اگر هایی نظیر عدم همکاری شرکت مادر بدلیل تحریم ها ،خرید خودروهای دست دوم و واردات قطعات منفصله به کشور و... روبرو است که احتمالا راهکارهایی برای آن اندیشیده خواهد شد.

در هر صورت با تصویب این رفع ممنوعیت 47 ردیف کالا بارقه ای هایی از امید برای واردات خودروهای جدید بوجود آمده است . حتی این امکان دارد با ثبات نرخ ارز در ماه های اخیر دولت تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو بدون انتقال ارز در آینده نزدیک بنماید. از همین رو باید منتظر روزها و ماه ههای آینده باشیم.

برچسب ها:

واردات خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

dorin agheli 1397/10/14
2:38:49

چقدر پیچیده راهی است برای واردات خودرو صبر ایوب !!!

حمید 1397/10/12
11:24:50

به امید اینکه در آینده بتونیم به گذشته برسیم چه کشور عجیبی هستیم!!

پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب