icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو ریز سود و زیان خودروسازان در فروش

ریز سود و زیان خودروسازان در فروش

دو خودروساز بزرگ ایران در شرایطی متحمل زیانی ۵/ ۵ هزار میلیارد تومانی در نیمه نخست امسال شدند که طبق صورت‌های مالی موجود، ریشه اصلی این ضرر هنگفت در هزینه‌های مالی آنها قرار دارد. طبق صورت‌های مالی اظهار شده، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، تا پایان شهریور امسال زیان ۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند، حال آنکه کل سرمایه ثبتی آن، یک هزار و ۵۳۰میلیارد تومان است.

یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-سایپا نیز طبق آنچه به بورس اظهار کرده، در 6 ماه ابتدایی امسال بیش از 2 هزار و 900 میلیارد تومان زیان حاصل کرده و این در حالی است که سرمایه ثبتی این شرکت، حدود 3 هزار و 930 میلیارد تومان است. با این حساب، دو خودروساز بزرگ داخلی در مجموع طی 6 ماه ابتدایی امسال پنج هزار و 467 میلیارد تومان زیان به ثبت رسانده‌اند. در صورت تداوم چنین روندی تا پایان امسال و ثبت زیان بیش از نصف سرمایه، دو خودروساز بزرگ کشور مشمول ماده 141 قانون تجارت می‌شوند و باید با تشکیل فوری جلسه هیات‌مدیره، نسبت به ادامه فعالیت یا انحلال، تصمیم‌گیری کنند.

اما نگاهی می‌اندازیم به آمار فروش و بهای تمام شده محصولات تولیدی خودروسازان در 6 ماه ابتدایی امسال، تا مشخص شود ایران‌خودرو و سایپا در این بازه زمانی چه عملکردی (در حوزه‌های فروش و مالی) به ثبت رسانده‌اند. ابتدا از ایران‌خودرو شروع می‌کنیم، شرکتی که طبق اطلاعیه منتشر شده در بورس، به جز یک خودرو، سایر محصولاتش در نیمه نخست امسال با زیان فروخته شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرو در «گروه پژو» فروشی 127 هزار و 608 دستگاهی را در نیمه نخست امسال به ثبت رسانده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، کاهشی 69 هزار و 575 دستگاهی را متحمل شده است. طبق اعلام ایران‌خودرو، محصولات پژویی این شرکت با متوسط قیمت 33 میلیون و 900 هزار تومان به فروش رفته‌اند. با توجه به آمار فروش 6 ماهه گروه پژو، بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مجموع درآمدی بیش از 4 هزار و 325 میلیارد تومان نصیب این شرکت از ناحیه محصولات پژویی شده است. این در حالی است که بهای تمام شده  پژوهای ایران‌خودرو در نیمه ابتدایی امسال، حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است. با این حساب، ایران‌خودرو در بخش محصولات پژویی خود و بدون احتساب هزینه‌های مالی و فروش و اداری و...، متحمل زیانی حدودا 468 میلیارد تومانی شده است. اگر این عدد را بر تعداد پژوهای فروخته شده تقسیم کنیم، آبی‌های جاده مخصوص روی هر دستگاه پژو به طور متوسط و بدون احتساب هزینه‌های مالی و فروش و اداری و...  حدود 3 میلیون و 670 هزار تومان ضرر می‌کنند. در گروه سمند نیز ایران‌خودرویی‌ها تولیدی 25 هزار و 909 دستگاهی داشته‌اند که نرخ فروش آنها به طور متوسط بیش از 27 میلیون و 100 هزار تومان بوده است. درآمد حاصله ایران‌خودرو از فروش این تعداد سمند، بیش از 702 میلیارد و 513 میلیون تومان بوده، حال آنکه بهای تمام شده به بالای 977 میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین، آبی‌های جاده مخصوص در مجموع زیانی بیش از 275 میلیارد و 194 میلیون تومانی را از ناحیه فروش گروه سمند به ثبت رسانده‌اند. اوضاع ایران‌خودرو در خانواده L90 نیز تعریفی ندارد، چه آنکه این شرکت در فروش این محصول متحمل زیان بیش از 50 میلیارد و 309 میلیون تومانی شده است.

در مجموع تنها 7 هزار و 877 دستگاه از این گروه خودرویی در 6 ماه ابتدایی امسال به فروش رفته و درآمد حاصله ایران‌خودرو از آن، بالای 302 میلیارد و 766 میلیون تومان بوده است.ایران‌خودرویی‌ها محصولات خانواده L90 را با قیمت متوسط 38 میلیون و 388 هزار تومان فروخته‌اند. طبق اطلاعات منتشره در بورس اما ایران‌خودرو در فروش دنا و رانا نیز متحمل زیان شده است. این شرکت 17 هزار و 574 دستگاه دنا را در 6 ماه نخست امسال به فروش رسانده و متحمل زیانی بیش از 144 میلیارد و 552 میلیون تومانی شده است. متوسط قیمت فروش این محصول در نیمه نخست امسال حدود 39 میلیون تومان بوده است. در مورد رانا نیز صورت‌های مالی ایران‌خودرو از زیان بیش از 5 میلیارد و 876 میلیون تومانی حکایت دارند. ایران‌خودرویی‌ها در نیمه نخست امسال یک هزار و 661 دستگاه رانا را با قیمت متوسط 30 میلیون و 573 هزار تومان فروخته‌اند. آبی‌های جاده مخصوص همچنین در وانت آریسان نیز زیان کرده‌اند، چه آنکه طبق صورت‌های مالی منتشره در بورس، حدود 14 میلیارد و 590 میلیون تومان ضرر مختص این محصول بوده است. در مجموع طی 6 ماه نخست امسال 3 هزار و 751 دستگاه وانت آریسان با قیمت 25 میلیون و 153 هزار تومان به فروش رفته است. سری هم اما به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو بزنیم. در این بین، سوزوکی گرندویتارا زیانی بیش از 50 میلیارد و 905 میلیون تومانی روی دست ایران‌خودرو گذاشته است.

آبی‌های جاده مخصوص یک هزار و 838 دستگاه از این محصول را با قیمت بیش از 136 میلیون تومان در نیمه نخست امسال فروخته‌اند. این در حالی است که هایما به‌عنوان شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو، سودی حدودا 25 میلیارد تومانی را نصیب این شرکت کرده است. طبق آمار، هایما فروشی 7 هزار و 858 دستگاهی را با قیمت 88 میلیون و 941 هزار تومان داشته و تنها محصول ایران‌خودرو بوده که سوددهی را به ثبت رسانده است. در نهایت دیگر محصول چینی ایران‌خودرو یعنی دانگ فنگ، زیانی بیش از 206 میلیارد و 644 میلیون تومانی را برای ایران خودرو به همراه داشته است. ایران‌خودرویی‌ها 10 هزار و 392 دستگاه از این محصول را با قیمت بیش از 42 میلیون تومان فروخته‌اند. از ایران‌خودرو بگذریم و به سایپا برویم و ببینیم صورت‌های مالی آنها در 6 ماه نخست امسال چه می‌گوید. بر این اساس، دومین خودروساز بزرگ ایران در مجموع 83 هزار و 38 دستگاه انواع پراید را در نیمه نخست امسال به فروش رسانده و در نهایت متحمل زیانی بیش از 43 میلیارد و 523 میلیون تومان شده است. مبلغ فروش پرایدهای سایپا در بازه زمانی تحت بررسی، حدود یک هزار و 556 میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد سایپایی‌ها این محصول را به طور متوسط با قیمت بیش از 18 میلیون و 700 هزار تومان فروخته‌اند. طبق اعلام سایپا، بهای تمام شده تولید خانواده پراید (بدون احتساب هزینه‌های مالی و اداری و...) بیش از یک هزار و 599 میلیارد تومان بوده است. دیگر محصول زیان‌ده سایپاآریو نام دارد، خودرویی چینی که زیانی بیش از 252 میلیارد تومان را روی دست سایپا گذاشته و این شرکت در 6 ماه نخست امسال، 5‌هزار و 324 دستگاه از آن را با قیمت متوسط حدودا 43 میلیون و 900 هزار تومان فروخته است. به جز پراید و آریو، تولید دیگر محصولات سایپا همراه با سود بوده است. در این بین، فروش 88 هزار و 692 دستگاه تیبا در نیمه نخست امسال، سودی بیش از 418 میلیارد تومانی را نصیب سایپایی‌ها کرده است. قیمت متوسط این محصول بالای 26 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

سایپایی‌ها در فروش محصول مونتاژی کره‌ای خود یعنی سراتو نیز سودی بیش از 220 میلیارد تومان را حاصل کرده‌اند. در مجموع 9 هزار و 504 دستگاه از این خودرو با قیمت متوسط 106 میلیون تومان به فروش رفته است. همچنین چانگان به‌عنوان یکی از خودروهای چینی کشور، بیش از 79 میلیارد تومان سود نصیب دومین خودروساز بزرگ ایران کرده است. 7 هزار و 544 دستگاه از این محصول با قیمت متوسط بیش از 66 میلیون تومان در نیمه نخست امسال به فروش رفته است. آمار سود و زیان خودروهای داخلی طی 6 ماه نخست امسال اما در شرایطی است که این ارقام بدون احتساب هزینه‌های مالی و اداری و فروش و... محاسبه شده است. به عبارت بهتر، اگر هزینه‌های مربوط به تسهیلات بانکی و فروش و دستمزد بخش اداری و سایر موارد مرتبط را به ارقام ذکر شده در این گزارش بیفزاییم، سود و زیان خودروها اعداد متفاوتی را ثبت خواهد کرد. شرایط به شکلی است که حتی برخی خودروهای سودده در این گزارش، پس از احتساب سایر هزینه‌ها، عملا زیان‌ده خواهند بود.

سود و زیان خودروسازان

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب