icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو سایپا و ایران‌خودرو تا سال آینده خصوصی می‌شوند

سایپا و ایران‌خودرو تا سال آینده خصوصی می‌شوند

وزیر صنعت گفت: ما جدی هستیم که طی امسال و سال آینده دو شرکت بزرگ خودروسازی را خصوصی کنیم.

پنجشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ 1 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به واگذاری سهام دوخودروساز بزرگ کشور، اظهار کرد: ما برای ساماندهی صنعت خودروسازی یک بسته و برنامه پیشنهادی ارائه کردیم که بخشی از آن واگذاری این شرکت‌ها است.

وی افزود: شرکت های خودروسازی یکسری اموال و املاک غیرتولیدی در تهران و شهرهای دیگر دارند که اصلا وجود این اموال با وظایفشان همخوانی ندارد بنابراین اعلام کردیم که این املاک باید واگذار شود.

وزیر صنعت تاکید کرد: قرار است امسال هر دو خودروساز بزرگ هزار میلیارد تومان از این محل واگذار کنند تا این نقدینگی وارد تولیدشان شود.

رحمانی گفت: دومین مرحله، واگذاری شرکت‌های وابسته و سومین مرحله، واگذاری خودشان است. سازمان خصوصی سازی هم واگذاری سهام دولت در شرکت ‌های اصلی خودرسازی را مدنظر دارد.

وی تاکید کرد: من نگفتم امسال سهام این دو شرکت بزرگ خودروسازی واگذار می شود، بلکه گفتم 98 و 99؛ عملیاتی شدن این فرآیند به اذعان همه کارشناسان  زمان‌بر است اما ما جدی هستیم که طی امسال و سال آینده دو شرکت خودروسازی را خصوصی کنیم.

برچسب ها:

خصوص سازی
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

حامد 1398/5/4
3:54:48

سالهاست مسولین صنعت کشور، خیلی چیزها را رها کردند و هر چه در جیب مردم بود، برابر خودروسازان و قطعه سازان، در طبق اخلاص نهادند تا شاید این نهال به درختی تنومند بدل شود! اما امروز که بهردلیلی در شرایط تحریمی شدید قرارگرفتیم، دیدیم که این درخت ریشه هایش در جای دیگری است! اما آنچه این تحریم را برای ما گزنده، دردناک یا کشنده کرده، به یقین مربوط به خودرو نبود! خوراک روزمره بود!! به این معنی که ممکن است چند سالی دست دوم وارد کرد، یا خودروی نو نخرید یا اصلا خودرو نداشت و گذراند، ولی خوراک را نمی توان یکروز هم نداشت!! و الانه تمام تلاش برای تامین ارز و واردات کالاهای اساسی است!! روغن، برنج، سویا و ....، چیزهایی که تکنولوژی تولید می خواهد، نه فناوری پیشرفته!! جالب است که در سالهای گذشته نیز بیش از نیمی از واردات کشور همینها بوده است!! مواردی که اقلیم همین کشور با همه ضعفها و فقرهایش، فقط به کمک کمی مصلحت اندیشی و مدیریت پاسخگوی آنها بود!! یا حتی به فرض محالم که نبود، راههای بسیار ساده ای برای حل آنها وجود داشت!! بدون تردید اینها موضوعاتی بودند که شغلهای زیادی هم ایجاد می کردند. صدها برابر آنچه امروز دست اندرکاران صنعت خودرو داخلی ادعای اشتغالش را دارند!! از سوی دیگر دقت کنیم کشورهای پیشرفته قبل از خودرو و هواپیما ساختن اول محصولات غذایی تولید کردند! روسیه، چین، هند، برزیل و سایر ابرقدرتهای اقتصادی!! یعنی از این منظر هم نگاه کنیم، سرمایه گذاری بابت خودرو، در این مقیاس، از جیب مردم، با این همه جفا به خود آن مردم، هیچ گرهی از مشکلات ما باز نکرد که امروز خودش یک گره کور شده است!! در این یکی دو سال گذشته نیز بهتر نبود که مسولین، بجای آنکه تمام توانشان را صرف ساخت یک بازار جذاب و انحصاری کاذب و پیشکش آن به خودروسازان، بکنند، می رفتند سراغ کارشناسان کشاورزی!! سراغ کارشناسان آب!! کارشناسان دامداری!! کارشناسان توریسم!! اینها چیزهایی بودند که هزاران سال آنها را داشته ایم! و با یک سری برنامه ریزی درست، می توان در یک بازه خیلی خیلی محدود، آنها را به ثمر نشاند. نتیجه اش هم این بود که حتی اگر سالهای طولانی هم تحت تحریم های مختلف وحشتناک قرار می گرفتیم، تحملش چندان دشوار نبود!!! دقت کنیم اینکه حالا تحریم های بواسطه یک گروه گنگستر بوده یا نبوده، یا حق داشتند یا نداشتند، کشورهای دیگر درست رفتار کردند یا نکردند، اینها موضوع ما نیست!! حالا فرض کنیم که خودرو هم مثلا ساختند و مثلا صد در صد داخلی هم بود!! آیا شکم مردم ما را سیر می کند؟؟ آیا می توان خارج از کشور فروختش و با آن کسب درآمد کرد؟؟؟ در چنین شرایطی، یک روستایی بیسواد که چند تا گاو و گوسفند و مرغ دارد و یک چند جریبی از زمینش را کاشته، سودش هزاران برابر فعالیت خودرویی هاست!! نه دانش می خواهد، نه سرمایه گذاری عظیم، نه ارزبری دارد، نه ادعایی دارد، نه مردم را هلاک می کند، نه جیب مردم را خالی می کند، نه سالها مثل بختک روی مردم می افتد!!!

آخرین مطالب