icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو شرکت کروز شفاف سازی کند:سرنوشت 98 میلیون دلار نرخ 4200 تومانی چه شد

شرکت کروز شفاف سازی کند:سرنوشت 98 میلیون دلار نرخ 4200 تومانی چه شد

این روزها بسیاری از کارشناسان و مسئولین مرتبط  دلیل  آشفتگی بازار خودرو را بر بدلیل بد عهدی قطعه سازان می دانند.اما در این بین چند شرکت انگشت شمار از جمله کروز هستند که بیشترین انگشت اتهام به سوی آنهاست چرا که فعالیت این شرکت به گونه ای غیر شفاف به نظر می رسد.

شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-بر اساس اطلاعات انجمن قطعه‌سازان خودرو، خودروهای موجود در کف ایران‌ خودرو بیش از 5 هزار میلیارد تومان ارزش دارند و  ارزش خودروهای انباشت‌شده در سایپا نیز همین حدود است. فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات چهارم خرداد ماه گفته بود:« 95 درصد قطعه سازان با بالاترین ظرفیت خود در حال تولید قطعه هستند، اما کسری یکی دو قطعه سبب شده که خودروهای تولید شده تجاری نشوند. باید بررسی شود و ببینند که چه شرکتی بیشترین میزان ارز دولتی را دریافت کرده، بیشترین مطالبات را از خودروسازان گرفته و در مقابل، عامل اصلی ناقصی 80 درصد خودروهای کف کارخانه است.‌ این شرکت بزرگ قطعه‌ساز در حال خریدن سهام شرکت‌های خودروساز است و بخشی از سهام آنها را هم خریده است.» وی ادامه داد:«عملکرد انحصاری این شرکت سبب شده تا سایر شرکت‌های قطعه ساز در معرض تعطیلی قرار بگیرند. شنیده‌ها حاکیست اکنون شرکت یاد شده در حال خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه سازی است، در حالی که اگر پول دارند باید جنس و قطعه به خطوط خودروسازی تزریق کند.»

 برای مشخص شدن نام شرکتی که آقای بهینا به آن اشاره داشته است کافی است که نگاهی به لیست دریافت کنندگان ارز 4200 تومان بیاندازیم . در این لیست که چند روز پیش توسط بانک مرکزی بروزرسانی شده مشخص است که سه شرکت قطعه ساز بیشترین دریافتی ارز 4200 تومانی را به خود اختصاص داده اند که از این سه شرکت دو شرکت ایساکو و ساپکو متعلق به ایران خودرو هستند که مشخصا روی سخن آقای بهینا نیستند. اما در رتبه نخست این لیست شرکت کروز قرار دارد که طبق آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی 98 میلیون دلار ارز 4200 تومان دریافت کرده است.قابل ذکر است شرکت کروز در حال حاضر مالک 26 درصد سهام ایران خودرو بوده و بخشی از سهام سایپا هم در اختیار خود گرفته و بررسی های مطبوعاتی نیز نشان می دهد که کروز ار سال گذشته در صدد خرید میزان بیشتری از سهام ایران خودرو و سایپا است تا بتواند حرف اول را در صنعت خودرو ایران بزند .

حال سئوال این است شرکت کروز با این میزان ارز دریافتی با نرخ 4200 میلیون تومان چه کرده است. چرا که نه تنها این میزان ارز پرداختی به سه شرکت یاد شده باعث ثبات در قیمت خودرو نگردید بلکه از سال گذشته قیمت خودرو به طور فراینده ای افزایش داشته و بازار خودرو را دچار متشنج کرده است. قطعا پرداخت ارز 4200 تومان توسط دولت به قطعه سازان جهت تثبیت قیمت خودرو در بازار بوده است اما عملکرد غول های قطعه سازی ایران به گونه بوده که مشخص نیست این میزان ارز 4200 که جمعا در حدود 200 میلیون دلار می گردد چگونه هزینه شده است.نکته قابل تاملی دیگر این است در فهرست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی نیز نام شرکت کروز بیش از هر شرکت دیگری تکرار شده‌است.بعبارتی بیشترین ارز پرداختی به قطعه سازان اعم از ارز 4200 تومانی و ارز نیمایی به شرکت کروز رسیده است اما همچنان تعداد قابل توجهی از خودروهای رسوب شده در کف کارخانه بدلیل عدم توانایی کروز و دیگر قطعه سازان بزرگ در تامین قطعه است.

با این حال شرکت کروز تاکنون هیچ توضیحی در خصوص این حجم عظیم ارز دریافتی سخنی به میان نیاورده است و به نظر می رسد مدیران و مسئولین این شرکت بهتر است به جای برگزاری نشست های خبری بی فایده نسبت به شفاف سازی این موضع اقدام نمایند .

قابل ذکر است بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 500 شرکت در زنجیره تولید قطعه برای صنعت خودروسازی کشور فعالیت می‌کنند. بیش از یک هزار و 200 واحد قطعه‌سازی خودرو  در کشور وجود دارند و 15 هزار کارگاه کوچک هم در این صنعت حضور دارند.  اما 30 درصد تولید قطعات خودروسازی کشور به‌صورت انحصاری در دست سه غول قطعه‌سازی است و این شرکت‌ها عمدتا تامین‌کننده انحصاری نزدیک به 2300 قطعه هستند. 

 

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب