icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو ظرفیت افزایش قیمت خودروها در بازار تا کجاست؟

ظرفیت افزایش قیمت خودروها در بازار تا کجاست؟

 قیمت خودرو طی روزهای اخیر به‌صورت لحظه‎ای افزایش پیدا می‌کند و در حال شکستن رکوردهای جدید است؛ رکوردهایی که برخی از آن‎ها قابلیت ثبت در گینس را دارند!

شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-،قیمت خودروها به قدری عجیب بالا رفته که تقریبا صدای همه را درآورده است. این صدا البته برای بسیاری اهمیت ندارد و همچنان برخی بر این باور هستند که قیمت‎ها برای سال آینده بیش‌از این هم افزایش پیدا می‌کند. این‎که قیمت‌ها برای سال آینده بازهم افزایشی خواهد بود، در حالی مطرح می‌شود که نه وزارت صمت و نه خودروسازان برنامه‌ریزی زمان‌بندی‎شده دقیقی به منظور کنترل بازار ارائه نمی‌دهند؛ برنامه‌ای که نشان دهد وزارت صمت و خودروسازان در پی افزایش تولید و تحویل خودروهای معوق در سررسید مشخص هستند. این بی‌برنامگی و ناهماهنگی سبب شده است بسیاری با این سودا که سال آینده قرار است خودرویی مانند پراید بین 60 تا 100میلیون شود، اقدام به خریداری آن و البته کسب سود در آینده‌ای نزدیک کنند. فروش فوری پراید 50میلیون‌تومانی در کمتر از یک ساعت تمام می‌شود و در بازار با ارقام بالاتری به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد تداوم این روند و افزایش قیمت خودروها، آسیب جدی به صنعت خودرو خواهد زد.

   وقتی واردات خودرو به‎صرفه‎تر می‎شود
یک کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها برای خودروسازان مفید باشد، اما درنهایت افزایش خارج از عرف و حباب‌گونه به ضرر آن‌ها خواهد بود. به‎عنوان مثال درحال‎حاضر قیمت پراید در بازار 50میلیون و قیمت پژو405 بیش‌از 70میلیون است. فروش خودرو 5درصد پایین‌تر از حاشیه بازار نشان از جهش قیمتی در بازار دارد. این ارقام گرچه تا حدی برای خودروسازان خوشایند هستند، اما عبور قیمت چنین خودروهایی از مرز 100میلیون تومان ارزش افزوده صنعت خودرو را با چالش مواجه می‌کند.» این کارشناس که تمایلی به ذکر نامش نداشت، در ادامه با اشاره به عدم برنامه‌ریزی خاص ازسوی خودروسازان، وزارت صمت و مجلس درخصوص به ثبات رساندن بازار خودرو بیان می‌کند: «در شرایطی که تقریبا همه کسانی که مدعی صنعت خودرو هستند، می‌خواهند با صرف صحبت‎کردن بازار را آرام کنند، به نظر می‌رسد صنعت خودرو در حال از دست دادن یکی از مهم‌ترین مولفه‌های خود یعنی تولید با ارزش افزوده است.» وی در تشریح این موضوع می‌افزاید: «خودروسازان سال‌ها با واردات خودرو مقابله کردند و به نوعی فشار بر نهادهای مختلف آورده‌اند تا تعرفه و عوارض واردات خودرو افزایش پیدا کند، آن هم با این استدلال که تولید خودرو ارزش افزوده بالایی دارد و مانع از خروج ارز از کشور شده و اشتغال ایجاد کرده است. اما با رد شدن قیمت خودرو از یک مرز حداکثری، عملا تولید خودرو در کشور شاخص اقتصادی‎بودن خود را از دست خواهد داد. چرا که وقتی قیمت یک پراید یا پژو405 و خودروهایی از این قبیل به قیمت خودروهای روز دنیا با آخرین استانداردها و امکانات نزدیک می‌شود، عملا واردات بسیاری خودروها به‎صرفه‌تر خواهد بود.»

   اولتیماتوم‎های بی‎اثر مجلس به دولت و خودروسازان 
به گفته این کارشناس، اگر راه حل قطعی برای ادامه راه صنعت خودرو در نظر گرفته نشود و اجماع ملی برای استانداردسازی تولید و قیمت‌گذاری خودرو و حذف رانت در این خصوص انجام نشود، دیر یا زود خودروسازان زیر آواری از بدهی و زیان انباشته از بین خواهند رفت و در این شرایط بهتر است به‌جای تهدیدکردن، راه‌کاری عملی ارائه دهیم. وی با بیان این‎که تقریبا همه در مقام مدعی و مطالبه‌گر صحبت می‎کنند و هیچ‎کس راهکاری ارائه نمی‌دهد، می‎افزاید: «وزیر صمت بارها اعلام کرده است قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد و خودروسازان نیز قیمت‌های فعلی را حباب می‌دانند. مجلسی‌ها نیز به‎صورت مدام وزیر صمت و خودروسازان را تهدید می‌کنند، بی‌آن‎که برای ساماندهی بازار اقدامی انجام دهند. البته اوایل امسال بحث طرح ساماندهی بازار خودرو مطرح شد اما پس از مدتی مسکوت‎ماندن، بازهم راهی برای تصویب پیدا نکرد تا بررسی آن به سال آینده موکول شود و با توجه به وضعیت بودجه به نظر نمی‌رسد تا تابستان سال آینده نیز این طرح به تصویب برسد. با وجود این تقریبا همه مسئولان به‎نوعی خود را در جایگاه مطالبه‌گر می‌بینند و کمتر کسی حاضر به ارائه برنامه در این خصوص است.» بهروز نعمتی، نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در تذکری اظهار کرده که در روزهای اخیر قیمت برخی خودروها به‎شدت افزایش پیدا کرده و مجلس شورای اسلامی نیز تصمیم خاصی در این خصوص نگرفته است. درخصوص وضعیت بازار خودرو، سخنگوی کمیسیون اصل90 شورای اسلامی نیز با اشاره به این که خودروسازان تعهد خود را درمورد قیمت خودروها زیر پا گذاشته‌اند، گفته است: «اگر وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خودرو اقدامی نکند، مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وی اقدام خواهد کرد.» اما به عقیده کارشناسان، به‌جای استیضاح و مواردی مانند آن، باید طرح و برنامه‌ای در این خصوص تدوین شود تا از رانت‌های موجود در صنعت خودرو جلوگیری شود. چراکه وقتی سایت‌های فروش خودرو باز می‌شود، بسیاری از مردم عادی از این‎که نتوانسته‌اند خودرو موردنیاز خود را خریداری کنند گله می‌کنند اما همان خودرو به تعداد بسیار زیاد در نمایندگی‌ها یافت می‌شود. این مورد همواره نشانه‎ای از رانت خاص خودروسازان برای نمایندگی‌ها تلقی شده است. بنابراین خودروسازان باید پاسخ دهند چگونه می‌شود که در زمان بازشدن سایت، نمایندگی‌های آن‌ها خیلی راحت اقدام به خرید خودرو می‌کنند، اما مردم عادی با جمله تکمیل ظرفیت مواجه می‌شوند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب