icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو فرار به جلوی شرکت کروز برای رفع اتهامات

فرار به جلوی شرکت کروز برای رفع اتهامات

روز گذشته شرکت تولیدی کروز پیرو حاشیه بوجود آمده در خصوص یک خبر با عنوان "یک قطعه‌ساز بزرگ، ایران‌خودرو را گروگان گرفت"اقدام به نشست خبری نمود که تا خود را از اتهام وارد شده مبرا کند اما اظهارات مقامات این شرکت تولید کننده قطعات خودرو قابل تامل است.

یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ 3 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-داستان از آنجایی آغاز شد که خبرگزاری ایسنا خبری را با عنون"یک قطعه ساز بزرگ ،ایران خودرو را به گروگان گرفت "آغاز شد.در متن این خبر آمده است:

"سال‌ها است که عموم جامعه قطعه‌سازی و برخی کارشناسان صنعت خودرو از انحصار ایجاد شده در تامین قطعات دو خودروساز بزرگ داخلی به خصوص در تامین برخی قطعات خاص و های‌تک و فساد ناشی از آن، انتقاد می‌کنند.
این انحصار باعث شده که دو سه شرکت بزرگ قطعه‌سازی به ابرشرکت‌های تامین‌کننده قطعات دو خودروساز بزرگ داخلی تبدیل شده و انحصار ایجاد شده را به اهرمی برای اعمال فشار و اصطلاحا اخاذی از خودروسازان بزرگ تبدیل کنند.
برخی کارشناسان مستقل داخلی معتقدند که همین انحصار و فساد ناشی از آن نیز باعث شده هزینه‌های تمام شده تولید خودرو در کشور افزایش یافته و خودروهای داخلی با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کنندگان برسد.
در جدیدترین رویداد در این زمینه شنیده شده که اخیرا برای مدتی خطوط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو به دلیل توقف تامین قطعه از سوی یکی از این قطعه‌سازان بزرگ، متوقف شده است.
در این ماجرا مالک این شرکت قطعه‌سازی بزرگ با عدم تامین قطعه‌ای که در انحصار دارد، تمام خطوط تولید ایران‌خودرو را برای مدتی متوقف کرده است. او مالک شرکتی است که تامین‌ قطعات سیستم‌های سوخت‌رسانی خودرو را به طور انحصاری در اختیار دارد و در روزهای اخیر ضربه خود را از طریق عدم تامین قطعات سوخت‌رسانی به صنعت خودروی کشور وارد کرده است"

همین امر موجب گردید که شرکت کروز که نوک پیکان اتهامات به سویش نشان رفته است جهت شفاف سازی نشست خبری را با برخی ها از رسانه های منتخب خود برگزار کند اما مشخصا مدیران این شرکت سعی داشتند با پنهان کردن برخی از موارد اصلی  و همچنین استفاده از جملاتی تاثیر گذار نسبت به رفع اتهامات از خود اقدام نمایند.

مطابق با متن های منتشر شده توسط رسانه ای هایی که در این نشست حضور داشتند آقای نادر سخا مدیر عامل شرکت تولید کروز با سخنانی در خصوص میزان افراد مشغول به کار در این مجموعه صحبت خود را آغاز کرده و اشاره داشته که این شرکت نه تنها در حال تعدیل نیرو نیست بلکه با برخوداری از حدود 11000 هزار نفر پرسنل بدنبال جذب نیرو است. سخنان ایشان در جهتی انجام شده که نشان دهد شرکت تحت رهبری وی بدنبال کارآفرینی بوده و در این اوضاع نابسمان اقتصادی در پی ایجاد اشتغال بطور گسترده است .اما نکته مهمی که وی به آن اشاره نکرد تعطیلی بسیاری از قطعه سازان خرد بدلیل انحصار طلبی این شرکت و دو الی سه شرکت تولید کنند بزرگ دیگر است چرا که بر اساس خبر منتشر شده توسط خبرگزاری تابناک در مورخه 5 خرداد 98 ،مقصود فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات طی یک نشست خبری عنوان کرده است که : عملکرد انحصاری این شرکت ها سبب شده تا سایر شرکت‌های قطعه ساز در معرض تعطیلی قرار بگیرند. بهنیا اظهار داشت: شنیده‌ها حاکیست اکنون شرکت یاد شده در حال خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه سازی است،"

کروز

با توجه سخنان ایشان و خبر منتشر شده توسط تابناک مشخص می گردد شرکت های بزرگ تولید کننده قطعات خودرو نظیر کروز نه تنها در ایجاد اشتغال موثر نبوده اند بلکه باعث بیکاری بسیار افراد مشغول در قطعه سازی خرد نیز بوده اند . حال در زمانی که خودروسازان بدلیل عدم تامین قطعه توسط شرکت های قطعه ساز به تنگ آمده مدیر عامل کروز سعی دارد با موارد تاثیر گذاری نظیر ایجاد اشتغال زایی به نوعی باعث انحراف افکار عمومی گردد.

اما این تمام ماجرا نیست چرا که در ادامه محمد کشاورز موسس و مالک برند کروز در ادامه عنوان نموده است که خودروسازان اگر قطعه ندارد چرا به تولید خودرو ادامه می دهند. وی این سخنان را از آن جهت مطرح نموده است که ایسنا در خبر یاد شده متذکر شد در جدیدترین رویداد در روزهای اخیر که باید 1000 دستگاه خودروی تولید شده در ایران‌خودرو به بازار تزریق می‌شد به دلیل عدم تامین قطعه از سوی همین قطعه‌ساز(البته ایسنا اشاره ای مستقیمی به کروز نکرده است و استفاده از واژه همین قطعه ساز به شرکتی اشاره کرده است قطعات را تحویل نداده است)، این خودروها ناقص مانده که تاثیراتش را طی روزهای آتی در بازار نشان خواهد داد.طبق محاسباتی که خبرگزار ایسنا انجام داده است توقف هر خط تولید خودرو به مدت یک دقیقه در حدود ٢٢٠ میلیون تومان زبان به همراه دارد که این میزان ظرف مدت یک ساعت به ١٣ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان می‌رسد.این زیان از طریق بیکاری کارگران، هزینه‌های جاری و اجباری نظیر برق، مالیات، استهلاک دستگاه‌های خط تولید و استهلاک خودروهای ناقص بر افزایش قیمت نهایی خودرو تاثیر می‌گذارد.

اما محمد کشاوز موسس کروز ادعا می کند که خودروسازان زمانی که قطعه ندارند نباید به تولید خودرو بپردازند اما ایشان توجه نکرده اند توقف خط تولید به هر دلیلی باعث ضرر های میلیارد تومانی خواهد شد و اگر این دو خودروساز قرار باشد به تعطیلی خط تولید خود  مبادرت وزرند مجبور به تعدیل گسترده نیرو های خود هستند این در حالی است که کروز در این نشست خبری از ایجاد اشتغال و عدم تعدیل نیرو سخن گفته است. در طرف دیگر هم خودروسازان مدعی هستند که تولید خودرو بصورت ناقص بدلیل عدم تعهد قطعه سازانی نظیر کروز است چرا که در نامه ای که در سال 98 توسط ایران خودرو به کروز ارسال شده است ،این خودرو ساز به کروز هشدار داده است که حدود 21000 هزار دستگاه خودروی ناقص تولید شده بدلیل عدم تعهدات شرکت کروز بوده است.همین امر نشان می دهند که خودروسازانی نظیر ایران خودرو بدلیل تعهد قطعه سازان نسبت به تامین قطعات مجبور به تولید خودرو بصورت ناقص شده اند و این قطعه سازان هستند که باید در برخی موارد پاسخگوی عدم تامین قطعات باشند.

کروز

قابل ذکر است که آقای کشاورز در بخشی از صبحت های خود اشاره کرده است که حدود 40 درصد خودروهای ناقصی تولید شده در ایران خودرو سایپا بر عهده شرکت کروز است اما به نقل از تابناک سخنگوی انجمن سازندگان قطعات طی یک نشست خبری گفته است: شرکت قطعه سازی که حدود ۸۰ درصد رسوب خودرو‌های ایران خودرو و سایپا را سبب شده، شرکتی است که تاکنون بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده و در ماه‌های اخیر بیشتر مطالبات نقدی خود را وصول کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرکت توانسته است حدود ۹۴.۹ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کند.

در ادامه تابناک احتمال آن را داده است که مقصود فرهاد بهنیا از شرکت قطعه سازی که حدود ۸۰ درصد رسوب خودرو‌های ایران خودرو و سایپا را سبب شده است، شرکت کروز باشد .چر ا که بررسی فهرست شرکت‌های ارز بگیر دولتی که توسط بانک مرکزی در مورخه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ منتشر شد نشان می‌دهد که شرکت صنایع تولیدی کروز به عنوان بزرگترین کارخانه تولید قطعات خودرو در ایران توانسته است در بین قطعه سازان، بیشترین ارز دولتی را دریافت کند.

این شرکت که از سال ۱۳۶۱ تاکنون تولیدکننده قطعات خودرو می‌باشد، موفق شده است که ارز‌های دولتی را به صورت روپیه هند، لیر ترکیه، وون کره جنوبی، ین ژاپن، یوان چین و یورو دریافت کند. در جدول زیر ملاحظه می‌گردد که دولت به شرکت صنایع تولیدی کروز حدود ۲۹.۹ میلیون روپیه، ۹۹.۳ هزار لیر ترکیه، ۱۱۳.۶ میلیون ین، ۵۴.۳ میلیارد وون، ۱۴۲.۵ یوان و ۲۴ میلیون یورو ارز دولتی پرداخت کرده است. حالا اگر این مبالغ را با نرخ بانک مرکزی، به دلار تبدیل کنیم باید بگوییم که شرکت صنایع تولیدی کروز ۹۴.۹ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده است"

کروز

لذا مشخص می شود که تعداد خیلی بیشتر از 40 درصد ار خودروهای رسوب شده در کف کارخانه بر عهده کروز باشد.البته قابل ذکر است توقف احتمالی خطوط تولید بدلیل عدم تحویل قطعه که ایسنا به آن اشاره کرده است امری جدید و تازه نیست چرا که طبق گزار ش مجلس در سالهای گذشته و با استناد به گزارش نماینده سازمان بازرسی کل کشور مستقر در شرکت "س"؛ براساس گزارشات دریافتی از شرکت ایران‌خودرو، عدم تأمین قطعات توسط شرکت کروز از تاریخ 17/01/1392 لغایت 19/08/1392 منجر به 26 روز توقف خط و کاهش تولید به میزان 18985 دستگاه شده است.البته در این گزارش دلیل عدم تحویل قطعات از سوی کروز عنوان نشده است چرا که در آن بازه زمانی کشور بدلیل تحریم های ظالمانه غرب کشورمان با مشکلات عدیده ای روبرو شد .

اما نکته ای دیگری که در گزارش تابناک نهفته است پرداخت بیشترین ارز دولتی به کروز بوده است این در حالی است که آقای کشاورز مالک برند کروز در نشست خبری روز گذشته گفت:  در بازه زمانی بین سال های ۹۱ تا ۹۶ ارز قیمت واقعی نداشت و ارزان در اختیار صنعتگران قرار گرفت، به این ترتیب کمر همت به نابودی صنایع کشورمان زدیم"

نکته مهم دیگر این است که بیشترین حجم ارز دولتی با قیمت 4200 تومانی را خود شرکت کروز تحویل گرفته است حال چگونه مالک برند کروز معتقد است که ارز ازران قیمت باعث نابودی کشور شده است مشخص نیست.

در  پایان هم باید اشاره کرد طبق اخبار منتشر شده در خبرگزاری های دیگر شرکت کروز چندان سابقه خوبی ندارد. برای مثال بولتن نیوز در خبری که 30 بهمن 95 منتشر نموده است به قاچاق گسترده و ورود قطعات غیر استاندارد اشاره کرده است. در این خبر که با عنوان" نهادهای ناظر از انحصاری شدن بازار قطعات خودرو توسط کروز جلوگیری کنند"منتشر شده  است عنوان گردیده:" در طی این گزارش‌ها مشخص شد که قطعات واردشده توسط کروز بدون تأییدیه استاندارد بوده و اجازه ورود به کشور را نداشته و از این قبیل قطعات که هم به اقتصاد و هم به‌سلامت جامعه لطمه می‌زند می‌توان به واردات عمده لنت ترمز اشاره کرد که استاندارد دستور مرجوع کردن آن‌ها را به گمرک داده است اما شرکت کروز به‌سرعت این قطعات را وارد بازار کرده و گمرک هم اقدام مؤثری صورت نداده است. هرچند این قبیل قطعات قبل از وصول و تائید موسسه استاندارد و چک صحت گواهی اخذشده برای جعلی نبودن باید از سوی گمرک آزاد نمی‌شد و اجازه ورود به داخل بازار کشور از دروازه‌های خروجی گمرک نباید صادر می‌شد.این‌گونه عمل کرد گمرک در حوزه واردات قطعات معیوب و غیراستاندارد در حالی صورت می‌گیرد که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه صنعت خودرو است "

کروز

البته تایید یا عدم تایید این اخبار بر عهده خبرگزاری منتشر کننده است اما به هر حال بهتر بود که مدیران شرکت کروز بجای برگزاری سوری نشست خبر با برخی از رسانه ها،  نسبت به ارائه مستندات قانونی و محکم جهت رفع تمامی اتهام های وارد شده اقدام می نمود نه اینکه فقط با صحبت کردن های بدون ادله سعی در شفاف سازی افکار عمومی داشته باشند.البته تمامی اتهامات وارد شده به شرکت کروز به موارد فوق باز نمی گردد و در روزهای آینده طی گزارش هایی کامل به آن خواهیم پرداخت

قابل ذکر پردیس خودرو آمادگی دارد جهت تنفیر افکار عمومی جوابیه شرکت کروز را منتشر نماید.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

علی 1398/7/10
14:31:2

کلا دروغ به مردم گفتن عادت شده ، این شرکت فقط از طریق رانت تونسته به جای برسه کل کارهای شرکت براساس زدوبند ، سواستفاده از شرایط اقتصادی به جای رسیده ، امیدوارم قوه قضاییه زودتر دست بکارشه تا نسل این بی عدالتیها از بازو قطع بشه.

محمد 1398/3/31
11:47:33

اگر واقعا نیت از این گونه اخبار رسیدگی ریشه ای به وضع صنعت و اشتغال است لازمه که بررسی بشه شرکت کروز چطور در یک مدت کوتاه توانست صنعت خودرو کشور را وابسته به خود کند. چرا صاحبان دو تابعیتی کروز میتوانند به راحتی از اروپا لوازم برقی که حتی توان ساخت داخل را هم داریم وارد کنند و حالا همنوا با کشورهای تحریم کننده برای تولید کننده های داخلی شرط و شروط بگذراند.

Amir 1398/3/14
11:56:28

دروغ میگن اصلا جذب نیرو ندارن فقط دوستان و آشنایان خودشون رو میبرم سرکار بدبختی ما اینه که دوتا از صاحبهای اصلی شرکت شمالی هستن ولی اصلا شمالیه رو نمی‌برم سرکار این خدایی انصاف نیست چرا انقده دروغ اینا رو انتشار میکنید خود شرکت کروز جاده مخصوص کرج اون خانومه که مسئول منابع نیروی انسانی هستش حتی اجازه سلام کردن رو هم نمیده چ برسه که جذب نیرو کنن خواهشاً دیگه دروغ اونا رو منتشر نکنید من دوران دانشجویی حتی اجازه ندادن کار آموزیم رو توی اون شرکت تمام کنم

پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب