icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو فرمول «پنج درصد زیر نرخ بازار» به نفع خودروسازان یا مردم؟

فرمول «پنج درصد زیر نرخ بازار» به نفع خودروسازان یا مردم؟

داستان اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی پایان نداشته و هر بار خبرهای ضد و نقیضی در خصوص این موضوع به گوش می رسد. این بار شنیده شده که قیمت جدید خودروها به احتمال زیاد اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد.

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-یکی از روزهای هفته جاری بود که خبر رسید وزیر صنعت و معدن و تجارت با فرمول پنج درصد زیر نرخ بازار مشکل داشته و نظر کارشناسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را معتبر و ارزشمند تر می داند اما به نظر می رسد مبنی قیمت های جدید همین فرمول خواهد بود. به این ترتیب پس از حدود یک دهه قیمت‌گذاری دستوری توسط ارکان مختلف، به نوعی شبه آزادسازی قیمت خودرو کلید خواهد خورد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تا پیش از این موضع موافقی درباره افزایش قیمت خودرو به خصوص براساس فرمول حاشیه بازار، نداشتند و حتی وزیر صنعت را به استیضاح تهدید کرده اند.
 از زمان افزایش بهای ارز و گران شدن مواد اولیه فعالان صنعت خودروسازی به خصوص قطعه سازان مصرانه خواستار افزایش قیمت خودروها بودند و در نامه خود به رئیس جمهور هشدار داده که در صورت ادامه قیمت گذاری دستوری، موجی بزرگ از بیکاری، صنایع خودرو و قطعه کشور را دربر خواهد گرفت.
به نظر می رسد که با حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودروها و جایگزینی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار شرایط بازار به زودی تغییر خواهد کرد. البته سازمان حمایت اعلام کرده که قیمت های جدید را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده اما مشخص نیست که چرا این ستاد قیمت های جدید را اعلام نمی کند. از طرف دیگر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی براساس فرمول پنج درصد زیر نرخ بازار چندان منطقی به نظر نمی رسد و حداقل تا پیش از این موافقان زیادی خارج از شرکت های خودروسازی نداشته و علاوه بر وزیر صنعت، نمایندگان بسیاری نیز با آن مخالف اند. حتی شنیده شده که شخص رئیس‌جمهوری نیز با افزایش قیمت خودرو متناسب با حاشیه بازار، مخالف است و قیمت‌های جدید نیز به همین دلیل اعلام نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که خبر مخالفت رئیس جمهور با استفاده از فرمول 5 درصد زیر نرخ بازار به فاصله کوتاهی توسط رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شد.
در نهایت اما گفته می‌شود مسوولان دولت، مجلسی‌ها و زنجیره خودروسازی کشور بر سر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ۵ درصد زیر نرخ بازار، به توافق رسیده و موافقت رئیس‌جمهوری نیز در این مورد اخذ شده است. بر این اساس، قرار است قیمت جدید خودروهای داخلی اوایل هفته آینده اعلام شود تا قیمت‌گذاری دستوری تقریبا به بایگانی برود.
براساس فرمول مذکور قیمت خودروها حداقل 10 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. به‌عنوان مثال، پراید به‌عنوان یکی از پرتیراژترین خودروهای داخلی، پس از اعمال فرمول جدید قیمت‌گذاری، با قیمتی بیش از 32 میلیون تومان در کارخانه به فروش خواهد رسید. همچنین پژو 206 نیز که دیگر خودرو پرتیراژ داخلی به شمار می‌رود، در مدل تیپ 2 با نرخ کارخانه‌ای 57 میلیون تومان به دست مشتریان می رسد.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب