icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو قیمت وارداتی‌ها با تسهیل ترخیص گره خورد

قیمت وارداتی‌ها با تسهیل ترخیص گره خورد

در‌حالی‌که تا امروز تنها ۴۲۰۰ دستگاه از خودروهای موجود در گمرک موفق به دریافت پلاک و ورود به بازار شده‌اند، هنوز هم مشکل حدود ۱۰ هزار دستگاه از مدل‌های وارداتی دپو شده در گمرک وجود دارد. موضوعی که اگر با تسهیل شرایط ترخیص از سوی سازمان استاندارد، گمرک و بانک مرکزی همراه شود، زمینه کاهش بیشتر قیمت در بازار وارداتی‌ها را فراهم می‌کند

پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-فولکس‌واگن، کیا، تویوتا، رنو، هیوندای، میتسوبیشی و تعدادی هم سانگ‌یانگ از جمله خودروهایی هستند که تاکنون با تکمیل پروسه ثبت‌سفارش و ترخیص، موفق شده‌اند پلاک دریافت کنند. مساله‌ای که مستقیما روی قیمت این محصولات تاثیر گذاشته و در کنار نزول نسبی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا، زمینه ثبات و تعادل را برای بازار خودروهای وارداتی فراهم کرده است. طبیعتا وقتی از ثبات و تعادل حرف می‌زنیم همه متغیرهای حاکم بر اقتصاد ایران از جمله نرخ تورم و بهای ارز را هم در نظر می‌گیریم. در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد حالا قیمت مدل‌های وارداتی به نزدیکی کف قیمتی اسفندماه 97 نزدیک می‌شوند و تورمی که از ابتدای سال به این بخش تزریق شده، رفته رفته کاهش یافته و به کمترین میزان ممکن خود از ابتدای سال رسیده است. حبابی که اگر با ترخیص هرچه بیشتر خودروهای دپو شده در گمرک روبه‌رو شود، قطعا قیمت مدل‌های وارداتی را به کمتر از مقادیر فعلی می‌رساند.

همین حالا که تنها 4200 دستگاه از مجموع حدودا 14 هزار دستگاه خودرو موجود در گمرکات کشور ترخیص شده، قیمت انواع مدل‌های وارداتی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. برای نمونه کیا اسپورتیج 2018 که بهای آن تا 820 میلیون تومان هم بالا رفت، هم‌اینک به کمتر از 725 میلیون تومان رسیده است. هیوندای توسان هم که رنگ قیمت 775 میلیون تومان را دید، تا محدوده 700 میلیون تومان سقوط کرده است. میتسوبیشی ASX هم که گویا عرضه بیشتری را این روزها تجربه می‌کند، پس از رسیدن به سقف قیمتی 700 میلیون تومان حالا در محدوده 560 تا 570 میلیون تومان معامله می‌شود. در بخش دیگری از بازار، محصولاتی نظیر سدان فولکس‌واگن پاسات با افت 100 میلیون تومانی، تا 900 و حتی 875 میلیون تومان کاهش یافته است. رنو تالیسمان 2018 نیز به‌رغم محبوبیت بالا فعلا در محدوده 750 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. کیا سراتو 2018 هم که ماه گذشته بعضا تا 600 میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شد، فعلا به مرز 500 میلیون تومان سقوط کرده و شرایط بهتری برای خرید پیدا کرده است.

این روند نزولی که به نظر می‌رسد با ادامه و افزایش تعداد خودروهای ترخیصی پلاک شده احتمالا ابعاد وسیع‌تری به خود خواهد گرفت، فعلا از ناحیه دستگاه‌های دولتی حمایت نشده تا در یک هفته مانده به موعد نهایی ترخیص خودروها، ابهام درخصوص ورود این محصولات به بازار افزایش یابد. طبق آنچه نمایشگاه‌داران خودرو و فعالان بازار به آن اذعان دارند، عامل اصلی کاهش قیمت همین افزایش محدود در عرضه خودروهای وارداتی به بازار بوده که اگر متوقف شود، حتما زمینه رشد دوباره قیمت‌ها را فراهم می‌سازد. گفت‌وگوی خبرنگار جمعه‌نامه «دنیای‌اقتصاد» با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم گویای این موضوع است که به‌رغم تایید ثبت‌سفارش برای حدود 8200 دستگاه خودرو، کماکان کندی فعالیت یا سختگیری سازمان استاندارد در پروسه صدور مجوز موجب شده تا واردکنندگان از رسیدن به اهداف خود دور شوند. دادفر با اشاره به مشکلات پیش‌روی ترخیص این خودروها، افزود: «بخشی از خودروها مشکلات بانکی و تخصیص ارز دولتی دارند که پیشبرد کار ترخیص آنها را با مشکل مواجه کرده است. بخش دیگری از خودروها هم به دلیل خارج بودن از شمول زمانی بخشنامه، فعلا امکان خروج ندارند. متاسفانه بخش سوم هم به دلیل کند بودن ذاتی سیستم بوروکراسی، در سازمان استاندارد متوقف مانده‌اند. وضعیتی که اگر تسهیل‌ شود و یا حداقل با تمدید دوره ترخیص توسط دولت به میزان یک تا دو ماه روبه‌رو شود، احتمالا زمینه کاهش مداوم قیمت را در بازار فراهم خواهد کرد.»

خودروی وارداتی

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب