icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو مذاکره با «فیات» برای ساخت خودرو در کشور

مذاکره با «فیات» برای ساخت خودرو در کشور

در حالی که وزیر صنایع در اکپسو میلان همکاری خودرو سازان ایرانی با فیات را به دلیل همکاری با کرایسلر آمریکا بعید دانسته بود اما وی در جدید ترین اظهار نظرش از آغاز مذاکره با «فیات» برای ساخت خودرو در کشور خبر داده است.

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو: در حالی که وزیر صنایع در اکپسو میلان همکاری خودرو سازان ایرانی با فیات را به دلیل همکاری با کرایسلر آمریکا بعید دانسته بود اما وی در جدید ترین اظهار نظرش از آغاز مذاکره با «فیات» برای ساخت خودرو در کشور خبر داده است.

 

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو"، در حالی که وزیر صنایع در اکپسو میلان همکاری خودرو سازان ایرانی با فیات را به دلیل همکاری با کرایسلر آمریکا بعید دانسته بود اما وی در جدید ترین اظهار نظرش از آغاز مذاکره با «فیات» برای ساخت خودرو در کشور خبر داده است.

با اینکه برخی از منابع خبری از مذاکرات این خودرو ساز با سایپا در گذشته خبر داده بودند اما گویا شانس همکاری فیات با ایران خودرو بیشتر است.

براساس سخنان احمد پورفلاح رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، شرکت ایران‌خودرو این هفته میزبان همتایان ایتالیایی خود از شرکت فیات خواهد بود؛ موضوعی که معاونت خدمات پس از فروش شرکت «ستاره ایران» آن را تایید و اظهار کرده است: اگرچه چندی پیش نمایندگانی از شرکت فیات به ایران آمده و به مذاکره پرداختند اما از آنجایی که به روزهای اجرایی‌شدن برجام نزدیک‌تر می‌شویم، مذاکرات آینده با ایران‌خودرو وارد فاز جدی‌تری شده است.

محمد فرهانیان با بیان اینکه گروه صنعتی فیات چندین شرکت خودروسازی نظیر آلفارومئو، لانچیا و… را به‌عنوان زیرمجموعه خود دارد اما مذاکره با ایران‌خودرو برای تولید تنها محصولات فیات (هسته مادر زیرمجموعه‌ها) خواهد بود، گفت: فیات به عنوان سازنده خودرو اقتصادی، کم استهلاک، به‌صرفه و خانواده‌پسند در اروپا شناخته می‌شود بنابراین با توجه به این مسئله که ایران‌خودرو سیاست تولید خودروهای ارزان و متناسب خرید برای درآمدهای متوسط و پایین جامعه را دستور کار خود دارد، محصولات فیات توجیه خوبی در این زمینه خواهد بود.

وی ادامه داد: از نظر قیمت نیز اگر ایران‌خودرو با فیات به نتیجه برسد، محصولات این خودروساز ایتالیایی جایگزین خودروهای پژو با رده قیمتی ۳۰ تا ۶۰میلیون تومان می‌شود.

در این باره محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش تجاری ایران و ایتالیا در سالن همایش برج میلاد از آغاز مذاکرات یکی از خودروسازان ایرانی به فیات ایتالیا خبر داد و گفته است : این شرکت برای همکاری با خودروساز ایرانی اعلام آمادگی کرده و ایران نیز برای همکاری استقبال می کند.

وی توضیح داده است : بیش از ۱۰ سال پیش مذاکراتی بین خودروسازان ایرانی و فیات انجام شده بود اما از آنجایی که این شرکت با آمریکا همکاری خود را آغاز کرد، به فیات اجازه همکاری با ایران داده نشد.

وزیر صنعت از آمادگی برای همکاری با فیات برای تولید خودروهای سبک، تجاری، موتورهای گازسوز و اتوبوس خبر داد و گفت : بر اساس برنامه ریزی ها، قرار است در کمتر از ۱۰ سال، سه میلیون خودرو تولید شود که یک سوم آن صادراتی باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه خودرو به دنبال شرکای معتبر هستیم، ادامه داد: در این زمینه در چند مورد در حال نهایی کردن توافق هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در بخش ساخت قطعات خودرو نیز ایران دارای شرکت های متعددی است که علاقه مندیم با شرکت های ایتالیایی همکاری کنند.
گذشته از اظهار نظر های طرف ایرانی طرف ایتالیایی هم از همکاری بین صنعت خودرو ایران و ایتالیا خبر داده است البته آمار ارائه شده توسط طرف ایتالیایی کمی اغراق شده به نظر می رسد.

رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا از استراتژی این کشور برای تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو ایرانی- ایتالیایی خبر داده است .
«لیچا ماتیولی» در همایش بزرگ تجاری ایران و ایتالیا در تهران گفت : از مارس ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۵ رویه ای برای تولید مشترک خودرو، اتوبوس و کامیون میان رخ داده و استراتژی ما برای آینده تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو میان ایران و ایتالیا است.

چند ماه قبل احمدپورفلاح رئیس اتاق بازرگانی ایران وایتالیابه اقتصادنیوزگفته بود:شرکت ایران خودرووفیات برای تولیدخودروهای ارزان قیمت درحال مذاکره با یکدیگرهستند. مذاکره ایران خودرو با فیات برای تولید خودرو ارزان مدتی است شروع شده که تا حصول توافق ادامه خواهد داشت.

احمد پورفلاح توضیخ داده با توجه به اینکه فیات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایتالیا، پیش از انقلاب هم سابقه تولید خودرو در ایران را داشته است، عزم خود را جزم کرده تا دوباره به بازار خودرو کشور باز گردد. فیات این توانایی را دارد تا خودروهایی ارزان را با همکاری ایران خودرو به تولید برساند و جایگزین برخی محصولات قدیمی خود کند تا توده مردم بتوانند با قیمتی مناسب مالک خودرویی با امکانات روز شوند.

مدیر عامل ایران خودرو هم این خبر را تایید کرده است اما کدام یک از خودروهای فیات می توانند گزینه مناسبی برای خودرو های ارزان قیمت و متوسط در ایران خودرو باشند.

گروه فیات کرایسلر هم اکنون شامل خودروسازانی چون فیات ،کرایسلر ، دوج ،جیپ، آلفا رومئو، لانچیا مازراتی و فراری است . از میان این نشان ها سه خودرو ساز یعنی فیات ، لانچیا و آلفا رومئو خودرو های کلاس ارزان و متوسط تولید می کنند.

ارزان ترین خودرو ها هم سه محصول هستند که یکی با نام اپسیلون در لانچیا و دو محصول با نام های فیات ۵۰۰ و پاندا که در فیات تولید می شوند . قیمت پایه هر سه خودرو هم حدود ۸ هزار یورو است که البته در زمان خرید با توجه با عوارض دریافتی از مشتریان به حدود ۹ هزار یورو می رسد . حال اگر به طور تخمینی مالیات را از قیمت این محصولات کسر کنیم به قیمتی در حدود ۶ تا ۷ هزار یورو خواهیم رسید . البته نمی توان عدد دقیقی را برای قیمت تمام شده کارخانه مد نظر قرار داد چون این اعداد محرمانه هستند .

ولی اگر عدد ۶ تا ۷ هزار یورو را مبنا قرار دهیم میتوان این سه خودرو را با قیمتی در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان روانه بازار کرد البته به شرطی که درصد داخلی سازی این خودروها در ایران به حد قابل قبولی برسد . از این سه خودرو ،فیات پاندا از همه ساده تر و کمی ارزان تر است .

این خودرو که هم اندازه پراید است میتواند رقیب جدی ایران خودرو برای پراید و تیبا باشد . پلت فرم این خودرو هم می تواند به ایران خودرو این امکان را دهد تا در کلاسی ارزان تر از خودرو رانا محصول جدیدی را با نشان شرکت خود روانه بازار کند .

این خودرو هم اکنون از چندین موتور بنزینی و دیزلی استفاده میکند. در نمونه های بنزینی موتور ۱٫۲ لیتری توانای تولید ۶۰اسب بخار و موتور ۱٫۴ لیتری تونایی تولید ۱۰۰ اسب بخار را دارد . این خودرو در دو نمونه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل تولید می شود . نمونه دو دیفرانسیل این خودرو گزینه مناسبی برای مناطق کوهستانی ایران محسوب می شود.

از نظر ایمنی هم این خودرو وضعیت مناسبی دارد و دارای ۴ ستاره در اروپا از ۵ ستاره ایمنی است . نزدیک ترین رقیب احتمالی این خودرو در بازار ایران را اگر خودرو تیبا فرض کنیم هم از نظر فنی و هم از نظر ایمنی این خودرو بسیار جلوتر از تیبا است .

خودرو بعدی خودرو فیات ۵۰۰ است. این خودرو احیا شده مدل قدیمی فیات ۵۰۰ است که معروف ترین خودرو ایتالیایی است . این خودرو همتای فولکس قورباغه در آلمان محسوب می شود .

از نظر ظاهری این خودرو زیبا تر از پاندا است . از طرفی این خودرو در چندین سایز تولید می شود و بازه هایی بین خودرو های کلاس a تا c را پوشش می دهد .
برخی تحلیل گران این خودرو را هم اکنون از زیبا ترین خودرو های کوچک در اروپا بحساب می آورند .موتورهای استفاده شده در کوچک ترین مدل فیات ۵۰۰ همانند موتورهای استفاده شده در فیات پاندا است .

گزینه دیگر تولید محصول اپسیلون شرکت لانچیا است . شرکت لانچیا معمولا خودروهایش کمی گران تر از محصولات کارخانه فیات است اپسیلون از نظر فنی تشابه زیادی با فیات پاندا دارد این خودرو در اندازه پژو ۲۰۶ است و در صورت ورود به بازار ایران میتواند با قیمتی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان گزینه مناسبی برای پژو ۲۰۶ باشد . این خودرو از موتور بسیار پیشرفته ای بهره می گیرد که با حجم ۹۰۰ سی سی و با اتکا به سیستم پرخوران موتور ، می تواند ۸۵ اسب بخار قدرت تولید کند مصرف این موتور بسیار پایین است و در صورت ورود به بازار ایران می تواند کم مصرف ترین خودرو بازار ایران باشد .

گفتنی است گروه فیات از نظر تاریخی بیشتر به سایپا نزدیک است چرا که محصولات شرکت ایویکو تا پیش از تحریم در شرکت زامیاد زیر مجموعه سایپا و محصولات فیات در شرکت بن رو که توسط سایپا خریداری شده تولید می شدند . البته همین شرکت بن رو حلقه اتصال ارتباط ایران خودرو با فیات نیز هست .

در سال ۱۳۸۰ در واپسین ماه های مدیریت منوچهر غروی مدیر عامل وقت ایران خودرو این شرکت تمایل داشت به جای پژو به سمت یک شریک دیگر برود . پس از طراحی سمند اختلافاتی با شرکت پژو رخ داده بود . این شرکت چندان مایل نبود پلت فرمی از خود را برای طراحی مدل های بعدی سمند به ایران خودرو بدهد در آن روز ها منوچهر غروی و معاون وی رضا ویسه که از بنیان گذاران خودرو سمند بودند به دنبال پلت فرمی برای سمند بودند منوچهر غروی به سمت فیات تمایل پیدا کرد و بعدا رضا ویسه به سمت رنو رفت .

پس از آنکه رضا ویسه در سال ۱۳۸۱ رئیس سازمان گسترش شد منوچهر غروی از ایران خودرو کنار گذاشته شد . و در نهایت پای رنو به جای فیات به ایران باز شد . قرار بود. ایران خودرو و سایپا هر کدام با استفاده از پلت فرم های رنو خودرو خود را طراحی کنند این طرح به هدف اصلی نرسید و به تندر ۹۰ ختم شد . پژو هم همچنان در ایران خودرو ماند . اما غروی که از ایران خودرو کنار گذاشته شده بود با برخی مدیران برکنار شده ایران خودرو شرکت بن رو را تاسیس کرد و همکاری با فیات را با تولید فیات سیینا آغاز کردند این پروژه در نهایت شکست خورد و شرکت ورشکسته بن رو به تملک سایپا در آمد .

با توجه به این روابط پیچیده گذشته ، فیات می تواند چند استراتژی را برای بازار ایران در نظر بگیرد در یک استراتژی این گروه میتواند تنها با یک خودرو ساز ایرانی کار کند به عنوان نمونه اگر این شرکت تنها با ایران خودرو همکار شود میتواند از محصولات ارزان قیمت تا برند های مختلف خود را در ایران خودرو و محصولات سنگین و مینی بوس و ون خود را با برند ایویکو در شرکت ایران خودرو دیزل تولید کند. شرکت ایران خودرو دیزل هم اکنون بشدت به یک همکار قوی در زمینه ون و مینی بوس و اتوبوس ارزان قیمت نیاز دارد. و ایویکو میتواند این گزینه باشد البته مشکل آنجاست که ایویکو به کامیون های سنگین و بازار ایران نیم نگاهی دارد و ایران خودرو دیزل در این زمینه با مرسدس بنز به توافق رسیده است .

گزینه دیگر همکاری گروه فیات با سایپا است . سایپا بعد از بد قولی سیتروئین و کیا موتورز به دنبال شریک قابل اعتماد تری می گردد و گروه فیات با داشتم برند های ایتالیایی و آمریکایی مختلف از بهترین گزینه ها محسوب می شود محصولات آمریکایی با برند ایتالیایی میتوانند در پارس خودرو تولید شوند، خودرو سازی که در روزگاری نه چندان دور تولید کننده محصولات جیپ ،آمریکن موتور و جنرال موتورز در ایران بود.

محصولات ارزان فیات و لانچیا هم میتواند نیاز سایپا را در بخش خودورهایی با قیمت متوسط تامین کند در بخش خودروهای لوکس که بتواند جایگزینی برای محصولاتی مانند زانیتا باشد هم نشان آلفا رومئو بهترین گزینه است . برای شرکت زامیاد هم همکاری دوباره با ایویکو میتواند جان تازه ای به این شرکت بدهد .

برای دریافت آخرین اخبار صنعت خودری ایران و جهان  و پیوستن به  کانال اختصاصی تلگرام  پردیس خودرو اینجا کلیک کنید.

برچسب ها:

فیات
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب