icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو معرفی خودروهایی که قرار بود برای همیشه بروند، اما ماندنی شدند +تصاویر

معرفی خودروهایی که قرار بود برای همیشه بروند، اما ماندنی شدند +تصاویر

سیاری از نام‌ها در عرصه خودرو اعتباری دارند که حذفشان از بازار غیر‌ممکن به نظر می‌رسد. اما این اعتبار و اصالت به این سادگی‌ها‌ کسب نشده ‌و سالیان دراز تجربه و حضور مستمر در بازار عامل ایجادشان است. اما گاهی خودروسازان به هر دلیلی ممکن است یک نام اصیل، پرافتخار و یا ارزشمند را در ابتدا و یا میانه راه کنار بگذارند.

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- این تصمیمات اما همواره نهایی نمی‌شوند و یک گروه، شخص و یا حتی اتفاق ساده ممکن است از مرگ یک سمبل و افتخار ماندگار جلوگیری کند. در این مطلب قصد داریم تعدادی از محصولات ارزشمند که ممکن بود برای همیشه از صحنه روزگار محو شوند اما ماندگار شدند را نام ببریم.

 

شورولت کوروت
کوروت را باید یکی از خوش‌شانس‌ترین محصولات تاریخ جنرال موتورز دانست. پیش‌نمونه مفهومی این خودرو در اوایل دهه 50 توسط ‌هارلی ارل طراحی شد و پس از استقبال همگانی در نمایشگاه‌های موتوراما، در نهایت مجوز تولید آن برای رقابت با محصولات اسپرت اروپایی همانند جگوار XK-120 صادر شد. با این حال فروش بسیار ناامیدکننده کوروت در سال‌های 1953 تا 1955 و ورود فورد تاندربرد و موفقیت آن در بازار سبب شد تا مدیران شورولت تصمیم بگیرند کوروت را کنار بگذارند. با این حال تلاش‌های مهندس شورولت یعنی زورا آرکوس دانتف و اصرار وی برای مهلت دادن به کوروت 8 سیلندر بهسازی‌شده، سبب شد تا کوروت پس از سال 1956 دوام بیاورد و تا به امروز بتواند سمبل خودروهای اسپرت آمریکایی باشد.

 

عصر خودرو

 

فراری‌های موتور جلو
فراری برای عقب نماندن از قافله سوپراسپرت‌سازان ایتالیایی، در دهه70 تعدادی خودرو موتور وسط روانه بازار کرد و همین محصولات در دهه80 به‌تدریج به ارکان اساسی این برند بدل شدند و به جز مدل 412، در اواخر دهه 80 دیگر خبری از یک کوپه موتور جلو در میان محصولات فراری نبود. بسیاری می‌پنداشتند که این آخر خط برای غول‌های 12 سیلندر موتور جلو کلاسیک است. اما تغییر مدیریت فراری و آمدن لوکا دی مونته‌زمولو پس از مرگ انزو فراری سبب شد تا سیاست‌ بازگشت به دوران طلایی در دستور کار قرار بگیرد. به همین دلیل نه‌تنها جانشین مدل 412 به صورت یک کوپه موتور جلو عرضه شد، که جانشین سری تستاروسا نیز مدل 550 شد که موتور جلو بود.

 

عصر خودرو

 

فورد ماستنگ
فورد بسیار خوش‌شانس بود که در اواسط دهه 80 میلادی اشتباه بزرگ حذف ماستنگ از چرخه تولید را مرتکب نشد. مدیران فورد در آن دوره می‌پنداشتند که بازار دیگر کشش کوپه‌های دیفرانسیل عقب را ندارد و باید یک محصول مدرن دیفرانسیل جلو جایگزین ماستنگ شود. برای همین طراحی جانشین خلف ماستنگ نسل سوم متوقف شد و قرار شد تا یک کوپه دیفرانسیل جلو با همکاری مزدا طراحی و جایگزین ماستنگ شود. وقتی خبر این تصمیم به طور مرموزی به گوش کلوپ رسمی ماستنگ رسید، خشم آنها غیرقابل باور بود. در نهایت در نامه رسمی این کلوپ در کنار هزاران نامه دیگر، از فورد خواهش شد که به ماستنگ فرصتی دوباره بدهد. مدل بهبود‌یافته نسل سوم در کنار مدل پروب (جانشین احتمالی ماستنگ) عرضه شدند، اما فروش ماستنگ افزایش یافت و پروب شکست خورد تا ماستنگ ماندگار شود.

 

عصر خودرو

پورشه 911
فردیناند پورشه کبیر براساس فولکس واگن، خودرویی اسپرت و ماندگار یعنی پورشه 356 را طراحی کرد. براساس همان فلسفه اولیه، فرزند او نیز مدل 911 را طراحی کرد. 911 محصولی بسیار موفق و خوشنام بود، اما از اواخر دهه 70 تغییر ذائقه مشتریان و کشش شدید بازار به سمت کوپه‌های بزرگ لوکس، سبب شد تا پورشه مدل 928 را با هدف جایگزینی تدریجی مدل 911 عرضه کند. 928 خودرویی بسیار بهتر از 911 بود، اما در کمال ناباوری فروش 928 هرگز به 911 نرسید. در این میان تلاش‌های تعدادی از مدیران ارشد پورشه برای متقاعد‌کردن هیات مدیره برای جلوگیری از حذف تدریجی 911 از خط تولید، نتیجه داد و در کمال ناباوری این 928 بود که حذف شد و 911 هنوز هم زنده است!

 

عصر خودرو

 

جیپ کلاسیک (رنگلر    و   CJ)
جیپ یکی از خودروسازانی است که از دهه 60 میلادی در پی نوسازی و ایجاد یک چهره جدید بود. برای همین امر باید جیپ سمبل اصلی و اصیل‌ترین محصولش یعنی سری CJ (بعدها رنگلر) را کنار می‌گذاشت و یک محصول مدرن با مشخصاتی کاملا جدید عرضه می‌کرد. اما افزایش روز‌افزون طرفداران سری کلاسیک جیپ در کنار عدم موفقیت محصولات جدید لوکس‌تر و شهری‌شده جیپ به نسبت سری کلاسیک سبب شد تا مدیران جیپ این تصمیم را چندین‌بار به تعویق بیندازند تا آنکه پس از موفقیت نسل YJ در اوایل دهه 90، در نهایت این سناریو کنار گذاشته شود.

 

عصر خودرو

 

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب