icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو نامه انجمن قطعه سازان فرانسه به ایران برای تداوم همکاری

نامه انجمن قطعه سازان فرانسه به ایران برای تداوم همکاری

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: انجمن قطعه سازان فرانسه در نامه ای با ذکر پیشینه بیش از ۲دهه ای همکاری در این صنعت و پایبندی خود به تفاهمنامه امضا شده، تداوم تعاملات را خواستار شد.

شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: در نامه ای که هفته گذشته از سوی انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) به دفتر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور (ISMAPA) ارسال شد، فرانسوی ها بر پایبندی خود به پروتکل و تفاهمنامه همکاری امضا شده در بهمن پارسال تاکید اما اعلام کردند به دلیل نرخی نگرانی برخی اعضای خود تا روشن شدن شرایط، در زمان دیگری به تهران سفر می کنند.

وی یادآوری کرد: پیرو امضای تفاهمنامه همکاری بین انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور و انجمن قطعه سازان فرانسه در بهمن ماه پارسال، مقرر بود هیات فرانسوی همراه با برخی فعالان این صنعت به ایران سفر کنند که این سفر تعلیق شد.

به گفته این مقام صنفی، به دلیل تصمیم پژو-سیتروئن برای تعلیق فعالیت ها (که البته به معنای خروج قطعی این شرکت از ایران نیست)، این سفر نیز تا روشن شدن برخی مسائل و شیوه های همکاری به تعویق افتاده است.

وی بیان داشت: در پی خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای برجام، قطعه سازان فرانسه بویژه شرکت های بزرگی که در بازار آمریکا نیز حضور دارند یا منافع مشترکی با آنها تعریف کرده اند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند؛ بر این اساس سفر یاد شده نیز با هدف برآورد صحیح از شرایط کنونی و دستیابی به جمع بندی مناسب چند ماهی عقب افتاد.

محبی نژاد ادامه داد: در عوض، قطعه سازان فرانسوی از همتایان ایرانی خود برای حضور در این کشور دعوت کردند تا در نشستی، شیوه های مناسب همکاری در فضای کنونی را بررسی کنند.

«فرانسوی ها به طور شفاف تاکید کردند سفر یاد شده ملغی نشده و حاضر نیستند بیش از 2 دهه همکاری خود با ایران را نادیده گرفته و از بازار کشور ما خارج شوند».



** پژو- سیتروئن به دنبال راهکار است

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: گروه خودروسازی پژو- سیتروئن از آنجا که منافع مشترکی با آمریکایی ها (از جمله در چین) تعریف کرده و خواهان به خطر افتادن این منافع نیست، اکنون تصمیم به تعلیق همکاری با ایران گرفته و به دنبال راهکار است.

وی اضافه کرد: قطعه سازان فرانسوی سرمایه گذاری زیادی در ایران نکرده اند که نگران آن باشند. با وجود این، برای ادامه فعالیت انجمن قطعه سازان فرانسه در ایران هیچ منعی وجود ندارد، اما اعضای آن کمی نگرانند و در بلاتکلیفی به سر می برند.

محبی نژاد توضیح داد: به یقین در صورت خروج از ایران، سرمایه گذاری های فرانسوی ها معطل و بی استفاده می ماند اما این شرکت ها همواره «زیان فقدان نفع» را نیز محاسبه می کنند؛ یعنی اگر از ایران خارج شوند چه منافعی به دست آورده و در عوض چه زیان هایی متحمل می شوند.



** جبهه ای بین المللی علیه سیاست های آمریکا در حال شکلگیری است

این مقام صنفی تصریح کرد: در فضای مه آلود ایجاد شده که آمریکا می خواهد تحریم های سخت تر و جدی تری در نظر گیرد، بنگاه های اقتصادی نیز بین بازار 2 طرف باید یکی را انتخاب کنند اما امیدواریم همانند برخی بانک های هندی و چینی که تحریم های آمریکا بر آنها تاثیری ندارد، کشورمان را برای ادامه فعالیت انتخاب کنند.

وی با اشاره به زمانبر بودن انجام تحلیل ها و روشن سازی اوضاع، ابراز امیدواری کرد در این مدت راه حل میانه ای نیز پیدا شود، زیرا این روزها شاهد مواضع سخت اتحادیه اروپا بویژه آلمان و فرانسه در قبال سیاست های آمریکا بودیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بیان داشت: به نظر می رسد بتدریج جبهه ای بین المللی علیه سیاست های آمریکا (بویژه با توجه به تصمیم های تعرفه ای این کشور علیه چین و اروپا) در حال شکلگیری است.



** شرکت های آلمانی، چینی یا رنو فرانسه هنوز موضع خود را اعلام نکرده اند

این مقام صنفی یادآوری کرد: شرکای تجاری خودروسازان و قطعه سازان ایرانی فقط فرانسوی ها نیستند، بلکه تاکنون شرکت آلمانی فولکس واگن، چینی ها یا رنو فرانسه هنوزموضع خود را اعلام نکرده اند.

محبی نژاد ادامه داد: در سال های گذشته هیات های مختلفی از هند، مالزی، تایلند و تایوان برای حضور در بازار ایران و همکاری متقابل اعلام آمادگی کرده اند که منافع خاصی در تعامل با شرکت های آمریکایی ندارند و می توان روی آنها حساب کرد.

«به این ترتیب به نظر می رسد کمی قواعد و تاکتیک بازی عوض شده است و شرکت های ایرانی باید به دنبال شرکای جدید تجاری بین المللی باشند».

وی تصریح کرد: در شرایط غبار آلود کنونی یک بار دیگر باید توجه خود را به سمت ارتقای داخلی سازی و استفاده از توان داخلی سوق دهیم.

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.

توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شده بود.

 انتهای خبر

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب