icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو نگاهی به وضعیت تولید خودروسازان بزرگ در سال ۹۸

خبر آنلاین

نگاهی به وضعیت تولید خودروسازان بزرگ در سال ۹۸

سال ۹۸ سال خوبی برای صنعت خودرو نبود. آمار تولید بسیار پایین‌تر از نرخ اعلامی از سوی مقامات صنعتی کشور ثبت شد. خودروسازان توانستند در این مدت در مجموع حدود ۸۵۵ هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این در حالی است که پیش‌بینی‌های اولیه حکایت از تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه داشت.

پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-این در حالی است که خودروسازان بزرگ در آمار رسمی اعلامی خود به سایت کدال (سازمان بورس) رشدی 6 درصدی را نسبت به سال قبل (سال 1397) ثبت کرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در این کاهش تولید تشدید دوباره تحریم‌ها علیه ایران بود. البته در این میان کمبود نقدینگی نیز مانند همیشه قطعه‌سازان را به‌عنوان حلقه اصلی تولید خودرو بیش از پیش آسیب‌پذیر کرده بود. آنالیز آمارها نشان می‌دهد خودروسازان روند رو به رشدی را از ابتدای پاییز سال گذشته آغاز کردند ولی ناگهان این روند با آغاز بهمن ماه متوقف شد. به طوری که نرخ منفی تولید به 21.6 درصد هم رسید. در این میان شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال و به تبع آن توقف خطوط تولید نیز ضربه آخر را وارد کرد.

نگاهی به آمار تولید آبی‌های جاده مخصوص

از مجموع 854 هزار و 235 دستگاه خودروی تولیدشده در سال گذشته سهم ایران خودرو معادل 389 هزار و 454 دستگاه بود. این یعنی آبی‌های جاده مخصوص توانسته‌اند 8 هزار و 108 دستگاه خودرو بیشتر از سال گذشته تولید کنند. رشد تولید ایران خودرو در این مدت 2.1 درصد ثبت شده است. کارنامه پایانی این شرکت در اسفند ماه با رکورد 34 هزار و 471 دستگاه بسته شد که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته خود حدود 23.6 درصد افت را نشان می‌دهد. در گروه ایران خودرو افت تولید پژو و سمند بیشترین سهم را در این نرخ منفی به همراه داشته است.

نگاهی به آمار نارنجی‌های جاده مخصوص

از مجموع 854 هزار و 235 دستگاه خودروی تولیدشده در سال گذشته سهم سایپا معادل 358 هزار و 699 دستگاه بود. البته این بدون احتساب تیراژ تولید پارس خودرو به‌عنوان زیرمجموعه این شرکت است. شرکتی که در این مدت توانست 106 هزار و 72 دستگاه انواع خودرو تولید کند. سایپا با این تیراژ تولید توانست رشد تولید 21.3 درصدی را برای خود ثبت کند. سایپا در آخرین ماه سال گذشته توانست 34 هزار و 471 دستگاه خودرو تولید کند که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افتی 18.8 درصدی را ثبت کرده است. سه خودروساز بزرگ در بهترین ماه تولید خودرو روی هم رفته 67 هزار و 367 دستگاه خودرو تولید کردند که درمجموعه کاهشی 21.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در گروه سایپا بیشترین افت تولید مربوط به خودروهای خانواده پراید و تیبا بوده است.

نگاهی به آمار سردمدار شرکت‌های خصوصی

شرکت مدیران خودرو به عنوان یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان خصوصی حوزه خودرو حتی در اوج بحران نیز به لطف همکاری طرف چینی به روند تولید و عرضه ادامه داد. این شرکت در سال گذشته توانست 13 هزار و 844 دستگاه خودرو تولید کند. نکته تاسف‌بار اینجاست که مدیران خودرو در سال 97 توانسته‌ بود 37 هزار و 281 دستگاه خودرو تولید کند. این یعنی این خودروساز چینی در سال 98 با کاهش تولیدی معادل 63 درصد روبرو شده است.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب