icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو چرا روسیه شریک مناسبی برای خودروسازی ایران نیست؟

چرا روسیه شریک مناسبی برای خودروسازی ایران نیست؟

از حدود 15 سال پیش صحبت هایی در خصوص همکار ی خودروسازان داخلی با لادا روسیه مطرح است که البته بسیاری این همکاری را مناسب ندانسته و معتقد اند که روسیه صنعت خودروی مستقل ندارد.

پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-مازیار بیگلو در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی در خصوص همکاری با این خودروسازی روسی توضیح داد که تاکنون جزئیاتی نیز در این راستا منتشر نشده و خبر خاصی به گوش نمی رسد. البته بعید به نظر نمی رسد که سازمان گسترش مذاکرات در این موضوع دخیل باشد.
بنا به گفته های وی نمی توان به این همکاری چندان دل بست، چرا که خودروسازان داخلی بیش از 15 سال است که به دنبال فعالیت مشترک با خودروسازان روسی اند اما متاسفانه از آنجا که روس ها قوانین واردات و صادرات پیچیده ای داشته و قیمت روبل نیز مثل ریال نوسانات زیادی دارد مشکلات فراوانی در راه است.
به علاوه باید این نکته را نیز در نظر گرفت که روسیه صنعت خودرو مستقل ندارد و کار کردن با شرکای اروپایی این کشور چندان راحت نیست. ضمن اینکه لادا یک سدان معمولی است که ما بهتر از آن را در کشور داریم و نیازی به چنین خودرویی در بازار احساس نمی‌شود.
به گفته بیگلو در حال حاضر و با توجه به بدعهدی های پیوسته اروپایی ها به نظر نمی رسد که صنعت خودروسازی کشور حتی به برای اروپایی ها نیز فرش قرمز پهن کرده باشد. هرچند پژویی که سال 90 کشورمان را ترک کرد با پژویی که سال 97 از ایران رفت، تفاوت عمده داشت اما به هر صورت پژو حس نیتی در زمینه همکاری با کشورمان نشان نداده است. البته با توجه به اموالی که از پژو در کشورمان باقی مانده است امید برای بازگشت مجدد از جانب این شرکت وجود دارد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور در ادامه در خصوص خودکفایی در صنعت خودروسازی نیز توضیح داد که صنعت خودروسازی کشورمان بعد از 3 سال به طور جد به دنبال آن است که به سطح بالایی از خودکفایی و افزایش عمق داخلی سازی قطعات دست پیدا کند.
البته بسیاری معتقد اند که چندان امیدی به داخلی سازی قطعات خودرو در کشور وجود ندار و در حالی برنامه ریزی هایی برای افزایش داخلی سازی و خودکفایی در خصوص قطعات پژو 301 صورت گرفته است که طی سال‌های گذشته داخلی سازی خودرویی مانند ال90 هنوز از 60درصد تجاوز نکرده است. در این میان سوالی که مطرح می شود این است که چرا به جای سرمایه‌گذاری بر تولید یک خودرو جدید، پیش از هر چیز عمق ساخت داخل خودروهای قبلی را افزایش نمی‌دهند؟
به گفته بیگلو، محصولات رنو در ایران توسط شرکت رنوپارس تولید می‌شد. بنابراین از نظر حقوقی امکان تولید محصولات این شرکت توسط خودروسازان داخلی وجود ندارد. اگرچه نباید این موضوع را فراموش کرد که رنو با وجود اینکه تولید را ترک کرده اما هنوز در حال تسویه بدهی‌های خود با قطعه سازان و خودروسازان کشور است. به عبارتی می‌توان گفت همیشه رفتار رنو نسبت به سایر خودروسازانی که در ایران کار کرده‌اند، کمی متفاوت‌تر بوده است. به همین دلیل افزایش داخلی سازی محصولات رنو اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه این شرکت مجوز بدهد یا توافق حقوقی انجام شود تا بتوانیم تولید قطعات رنو در کشور را ادامه دهیم، خودروهای رنو را داخلی سازی کرده یا قطعاتی را که در تولید آنها خودکفا نشده‌ایم، داخلی سازی کنیم.
این موضوع را نباید فراموش کرد که بواسطه اینکه رنو مالکیت نیسان و میتسوبیشی را دارد، به‌شدت درگیر بازار آمریکاست و نمی‌خواهد این بازار را تحت تاثیر همکاری با ایران قرار دهد. در چنین شرایطی ابراز تمایل از جانب رنو برای سرمایه گذاری مشترک در ایران و صدور مجوز برای داخلی سازی قطعات این شرکت در کشورمان واقع‌بینانه نیست.
بیگلو در خصوص تولید قطعات با تکنولوژی بالا که چندی است توسط شرکت‌های ساپکو و سازه‌گستر مطرح می شود نیز توضیح داد که تولید برخی از قطعات در داخل کشور با در نظر گرفتن قیمت مواد اولیه و ارز ارزان صرفه اقتصادی ندارد. اما با توجه به بالا رفتن قیمت ارز یک سری از قطعات خودروهایی که در تیراژ انبوه تولید می شوند به زودی داخلی سازی خواهد شد. مشابه این کار در سال های 90 و 91 نیز رخ داده است.
وی در خصوص مشکلات پیش رو برای تولید و داخلی سازی قطعات خودروها نیز گفت که برخی از مواد اولیه تاکنون در کشورمان تولید نمی شد و واردات آن ها تا پیش از این با توجه به نرخ کمتر ارز مقرون به صرفه تر بود که از آن جمله می توان به پلی‌آمیدها، آلیاژهای آلومینیوم، فولادهای فنری و استیل اشاره کرد بنابراین بخشی از مشکل به صنایع بالادستی بازمی‌گردد. تحقیقاتی نیز در این زمینه در حال انجام است تا در صورت ممکن مواد اولیه جایگزین معرفی شود.

برچسب ها:

واردات خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب