icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو گروگان‌گیری خودروها در گمرک بزرگترین اشتباه اقتصادی است/با اعصاب مردم بازی نکنید

گروگان‌گیری خودروها در گمرک بزرگترین اشتباه اقتصادی است/با اعصاب مردم بازی نکنید

معاون کسب و کار اتاق تهران با انتقاد از عدم ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک که ثبت سفارش شده آنها مربوط به قبل از تیر ماه امسال بوده است، گفت: گروگان‌گیری خودروها بزرگترین اشتباه مدیریتی و اقتصادی است.

پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-اخیرا امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو در یادداشتی با عنوان «اسب تروا در بازار خودرو» نوشته است: «اجازه ترخیص خودرو‌های لوکس دپو شده از گمرک به منزله اجازه ورود اسب تروا به کشور است‌. سیاستگذاری دولت از ابتدا در خصوص واردات خودرو اشتباه بود‌. خروج حداقل ۱۳۰ میلیون دلار ارز از کشور در برابر ۱۳ هزار خودرو آن هم در زمان جنگ تجاری چه سیگنالی را به اقتصاد کشور می‌دهد. جالب است زمانی که آمریکا اقتصاد و به ویژه صنعت خودرو کشور را تحریم کرده باز هم در حال دست و پا زدن برای واردات خودرو‌های لوکسی هستیم که تنها قشر نا‌چیزی از مردم می‌توانند بهره ببرند اما حجم زیادی از سرمایه مردم به جیب دیگران می‌رسد».

در همین رابطه هومن حاجی‌پور، معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: در شرایطی اقدام به واردات خودروهایی که امروز در گمرک هستند، شده که کشور هنوز دچار بحران ارزی نبوده است؛ یعنی در زمانی که شرایط عادی بود و دولت اعلام کرد که ارز به اندازه کافی در کشور وجود دارد و بخشی از این خودروها بدون انتقال ارز و بخشی هم به طور رسمی با همان ارزی که دولت اعلام کرده بود وارد شده‌اند.

وی افزود: آنچه مسلم است، اگر خودروها از گمرک ترخیص شوند ارزی از کشور خارج نخواهد شد چرا که ارز آنها قبل از پدید آمدن بحران ارزی پرداخت شده است.

حاجی‌پور تصریح کرد: اگر امروز خودرو به کشور وارد و بابت آن ارز پرداخت شود این کار بزرگترین خیانت به کشور است اما این در مورد خودروهایی که قبل از شرایط تحریم برای واردات آن برنامه ریزی و بر اساس مجوز وزارتخانه مربوطه ثبت سفارش قانونی شده است و مجوز پیش فروش هم داشته اند و ارز این خودرو نیز در حال حاضر در حساب کمپانی‌های خارجی است، صدق نمی‌کند و کاری خلاف قانون صورت نگرفته است.‌

معاون کسب و کار اتاق تهران ادامه داد: کارشناسان باید منصفانه صحبت کنند و در حرف های خود غرض ورزی نداشته باشند چرا که خودروهای وارداتی در حال حاضر جزئی از اموال کشور و تحت مالکیت مردم هستند و ما حق نداریم در مالکیت خصوصی مردم دخالتی داشته باشیم و با نگاه عوام فریبانه صحبت کنیم و برای اینکه خود را برجسته کنیم به مردم آدرس غلط دهیم.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: خریداری که خودرو خارجی ثبت نام کرده با خریدار خودروی داخلی در شرایط یکسان قرار دارد و در نتیجه نمی‌توانیم در کشور نگاه دوگانه داشته باشیم. در واقع نگاه دوگانه به مردم درست نیست. تصمیم‌گیرندگان نمی‌توانند اظهار کنند که پیش فروش‌های داخلی را سریع‌تر به دست مصرف‌کننده برسانیم و پیش فروش ماشین‌های خارجی که در گمرک موجود هستند را به تاخیر بیاندازیم.

معاون کسب و کار اتاق تهران با اشاره به اینکه متضرر اصلی این مسئله مصرف‌کننده نهایی است، بیان کرد: نمی‌توان در مورد منافع کشور صحبت کرد و خریدار نهایی را ندید. مردم در شرایط عادی بر اساس قوانین جاری کشور ثبت نام کرده‌اند و پول کامل خودرو خود را پرداخت کردند. امروز هم این خودرو در گمرک است، لذا گروگان‌گیری خودروها بزرگترین اشتباه مدیریتی و اقتصادی است.

وی افزود: اینکه یک روز بگوییم خودرو ترخیص می‌شود و روز دیگر خلاف آن را بگوییم با اعصاب مردم بازی کردن است؛ این خودروها متعلق به شرکت‌های واردکننده نیست و متعلق به مردمی است که ثبت نام کردند و اگر صلاح مردم را می‌خواهیم همه مسئولان باید کمک کنند تا خودروها با بیشترین سرعت و کمترین هزینه به دست مصرف کننده برسند.

وی با تاکید براینکه فرایند واردات خودرو روندی طولانی مدت است گفت: اینگونه نیست که امروز برای واردات کالا اراده کنیم و ساعتی دیگر کالا در گمرک حاضر باشد.

حاجی‌پور همچنین تعداد خودروهای وارداتی موجود در گمرک را ۱۳ هزار دستگاه خواند و گفت: اینها خودروهایی است که قبل از ۱۶ تیرماه در گمرک موجود بوده و دارای قبض انبار هستند و در سال ۹۶ اقدام به واردات آنها شده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی باید با ثبت سفارش های غیر قانونی برخورد کند اظهار کرد: مصوبه دولت در مورد خودروهای وارداتی به سازمان توسعه و تجارت ابلاغ شده است و این سازمان هم دستورالعمل اجرایی را صادر و به گمرکات ابلاغ کرده است و تا زمانی که سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش مجدد این خودروها را فعال نکند گمرک مجاز به ترخیص نیست.

برچسب ها:

ورادات خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب