icon-sign ورود / ثبت نام

نقد و بررسی نقد و بررسی ولوو , XC90 , مدل 2015 تا 2017

ولوو , XC90 , مدل 2015 تا 2017

نقد و بررسی خودرو : ولوو XC90 ، فراتر از انتظار !

قلم پردیس خودرو : سالهاست که کمپانی های معتبر و شناخته شده ی جهانی ، نظیر ولوو در ایران جایگاه چندان درخوری نداشته و نادیده گرفته شده اند . درعوض ، محصولات چینی و آسیای میانه به سرعت و بدون وقفه راه خود به ایران را هموار کرده اند و در نبود چنین برندهای قابل اطمینانی ، جای پای خود را محکم کرده اند . حال ولوو با یک شاسی بلند لوکس بازگشته تا شاید بتواند جایگاهی که سال ها به دست نیاورده است را این بار به چنگ آورد .

1396/4/4

 ولوو XC90  چه از نظر دینامیکی و چه از نظر طراحی ، شگفتی های زیادی را با خود به عرصه ی رقابت به همراه داشته است و از هر بعدی که به این خودرو نگاه کنید ، جثه ی قدرتمند و بزرگ آن اولین فاکتوری است که توی چشم می زند و تمام توجهات را به خود جلب می کند .  حس قدرت در هر گوشه ی آن ملموس است و ولوو این احساس را مدیون سبک طراحی منحصر به فرد خود است . جلو پنجره ی بزرگ با خطوط عمودی در کنار قاب کرومی آن ، آرم دایره ای شکل ولوو را به خوبی نمایش می دهد . دریچه ی هوا نیز در ابعاد بزرگ طراحی شده است و در پایین سپر جا گرفته اند . ردپای کروم در هر نقطه از این خودرو دیده می شود . خطوط بدنه ، کاملا صاف و مستقیم طراحی شده اند و چراغ های آن به تقلید از خطوط بدنه ، صاف و با اندک زاویه ممکن قرار گرفته اند . درنمای عقب خودرو ، چراغ ها به صورت باریک و دنباله دار به چشم می خورند ، که از فاصله ی دورتر به صورت خطی روشن نمایان می شوند .

 

این جثه ی عظیم ، متعاقبا کابین بزرگی را به دنبال خواهد داشت . ولوو فضای زیادی را به داخل خودرو اختصاص داده است و در کنار این ابعاد ، راحتی را نیز به آن افزوده است . تمامی امکانات و آپشن های ممکن ، در یک قسمت از داشبورد تعبیه شده اند و دردسترس راننده و دیگر سرنشین جلو قرار دارند . اکثر تجهیزات این خودرو بر روی صفحه نمایش بسیار بزرگ آن تعبیه شده است و از طریق این هدایتگر ، می توان به تمامی امکانات موجود ، دسترسی و کنترل داشت . سایر دکمه ها و آپشن ها بر روی فرمان نصب شده و راننده می تواند با تمرکز کامل حین رانندگی ، تجهیزات صوتی ، ناوبری و سیستم های هدایت را از این راه کنترل کند .

 طراحی فرمان در عین سادگی ، خوش دست نیز می باشد . در مجموع طراحان این نسل از ولوو در تلاش بوده اند تا با خطوط مستقیم و بدون زاویه ، طراحی قدرتمند و منحصر به فردی را برای این خودرو بیافرینند و در دستیابی به این هدف موفق نیز عمل کرده اند . در عین سادگی ، طراحی این مدل حرف های زیادی را برای گفتن دارد . صندلی های پوشیده از چرم را می توان به عنوان نکته ی مثبت این مدل در جهت افزایش راحتی و آسایش تمام سرنشینان در دراز مدت در نظر گرفت .

 

ولوو با تمام احترامی که برای هم کلاسی های خود قائل است و با توجه و اشراف به وزنی که به نام خود به ثبت رسانده است ، تنها از یک پیشرانه ی 2.0 لیتری بهره برده است که با یاری سیستم های سوپر شارژر و توربو شارژ ، می تواند قدرت به حرکت در آوردن این عظیم الجثه را به چهار چرخ خودرو منتقل کند . این  پیشرانه ی کوچک 4 سیلندر ، می تواند با حداکثر توان 320 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه ، به شتاب صفر تا صد 6.9 ثانیه ای دست یابد . این اعداد و ارقام بیشتر ما را به یاد یک سدان خانوادگی می اندازد تا یک شاسی بلند لوکس !

در آغاز ممکن است با دیدن عظمت این مدل ، به یاد هزینه ی زیاد مصرف بنزین و هر گونه سوخت دیگری که برای آن در نظر گرفته شده است بیافتید و خرید یک خودرو 2 تنی را به کلی از ذهن خود بیرون کنید ! اما با کمی دقت و اطلاع یافتن از ظرفیت بسیار پایین پیشرانه ی آن ، خیالتان از این بابت آسوده شده و از این نظر به مشکلی بر نخواهید خورد .

در سیکل ترکیبی ، صدی 7.7 لیتر سوخت توسط این مدل به مصرف می رسد که با توجه به پیشرانه ی 2.0 لیتری آن ، دستیابی به چنین مصرف بهینه ای چندان دور از انتظار نبود . تمام توانی که این پیشرانه به یاری سیستم های کمکی خود به تولید می رساند ، توسط یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به 4 چرخ خودرو منتقل می شود و آن را به حرکت در می آورد .

از نکات منفی که می توان به این ترکیب فنی نسبت داد ، حساسیت و مراقبت هایی است که سیستم های توربو شارژر به آن نیازمندند تا مبادا شما را در همان ابتدای راه ، جا بگذارند . این در حالی است که اگر از بنزین برای تغذیه خودروی خود استفاده می کنید ، می بایست توجه و حساسیت دوچندانی بر روی این سیستم معطوف سازید .

 

ولوو همیشه بهترین و عالی ترین امکانات را برای محصولات خود در نظر می گیرد . این مدل نیز از تمامی تجهیزات ایمنی و رفاهی لازم و ضروری بهره برده است و از این نظر می توان آن را بی عیب و نقص دانست . برای چنین خودرو های بزرگی ، سیستم هشدار برخورد نقطه ی کور ، نعمت بسیار بزرگی است که می تواند از برخوردهای زیادی جلوگیری کرده و کنترل شما را حین رانندگی بالا برد . اگر باز هم ابعاد آن به گونه ایست که شما قادر به پارک کردن آن در جای مناسبی نیستید ، می توانید با بهره گیری از سیستم پارک خودرو ، از ولووی خود بخواهید تا خودش را پارک کند ! امکانات تعبیه شده بر روی این مدل در زمینه ی کنترل بهتر آن قابل شمارش نیستند و سیستم های زیادی بدین منظور در نظر گرفته شده و بر روی آن نصب گردیده است .

با استفاده از سیستم کنترل کشش و پایداری در کنار سیستم کنترل سرعت در سر پایینی ها ، می توان درهر جاده ای با این خودرو همراه بود و زمام آن را به هر سویی هدایت کرد . سیستم های معمول دیگری نیز در لیست امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی آن به چشم می خورد که نام بردن از آنها خالی از لطف نیست . از  جمله ، سیستم هشدار از خواب آلودگی راننده و سیستم هشدار انحراف از مسیر و تشخیص عابرین پیاده که امروزه در اکثر خودرو های لوکس اعمال می شوند . ایمنی این مدل با داشتن سیستم های حفاظتی و کیسه های هوا برای تمامی سرنشینان ، در کنار سیستم حفاظت از کابین به هنگام واژگونی خودرو کامل می شود .

 نکات مثبت :

  • تجهیزات ایمنی بی نقص
  • امکانات رفاهی گسترده
  • طراحی قدرتمند و در عین حال ساده
  • قدرت بالای پیشرانه
  • مصرف سوخت بسیار پایین نسبت به وزن

نکات منفی :

  • مراقبت های ویژه به علت استفاده از سیستم توربوشارژر و سوپرشارژر
  • حساسیت پیشرانه و سیستم های کمکی آن به بنزین مصرفی
  • ابعاد بسیار بزرگ و جاگیر

نویسنده :

1396/4/4