icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین یواز پاتریوت ،مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه باید بدانید

یواز پاتریوت ،مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه باید بدانید

comments 1 1399/6/7

این روزها زمزمه حضور محصولات روسی یواز توسط شرکت سروش دیزل به گوشی می رسد .ظاهر این شرکت ایرانی که پیش از این در زمینه تولید خودروهای سنگین فعالیت داشته حالا می خواهد شانس خود را در بازار شاسی بلند ها امتحان کند.

البته پیش از سروش دیزل بارها خبر حضور روس در صنعت خودروی کشور را شنیده بودیم. حضور برند لادا بعنوان یکی از مشهورترین برند های این کشور سردسیر در ایران همین سال گذشته بود که بر سر زبان ها افتاد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد. در این میان شرکت توان خودروی جی که مدت کوتاهی محصولات اپل آلمان را در ایران عرضه کرد در نمایشگاه خودروی چند سال پیش تهران همین محصولات یواز UAZ را به نمایش گذاشت اما نهایتا این شرکت نتوانست تولید این خودرو در ایران را به سرانجام برساند.حالا سروش دیزل که بازار ایران بدلیل تحریم خودروسازی خالی از رقابت می بیند فرصت را غنیمت دانسته و قصد دارد هر چه سریعتر تولید خودروهای روسی UAZ را آغاز نماید.

آشنایی با کمپانی یواز (UAZ)

اصولا صنعت خودروی روسیه بدون حضور شرکای خارجیشان نظیر رنو توسعه چندانی نسبت به کشور های اروپایی و یا حتی چین نداشته است. کمپانی یواز یا همان (یو ،ای ،زد) از قدیمی ترین و با سابقه ترین خودروساز روسی محسوب می گردد که فعالیت خود را از جنگ جهانی دوم آغاز کرده است. تخصص این خودروساز تنها در زمینه خودروهای شاسی بلند ،مینی ون ها و خودروهای کار بوده و هدف اصلی آن بازار روسیه محسوب می گردد اما در سالهای اخیر می توان در برخی از کشورها محصولات این نشان تجاری را مشاهده کرد بطوریکه در سال 2019 میزان صادرات آنها حدود 30 درصد افزایش داشته است. شاسی بلند پاتریوت یکی از کهن سال ترین شاسی بلند های این خودروساز محسوب می گردد که بصورت شاسی مستقل تولید شده و همین نکته نشان از واقعی بودن شاسی بلندی آن است بطوریکه این نکته فنی قابلیت های آفرود مناسبی به پاتریوت بخشید است.قابل ذکر است پاتریوت برای نخستین بار در سال 2005 در بازار عرضه شده و از آن زمان تاکنون پیشرفت هایی داشته ولی در اصول اولیه طراحی آن حفظ گردیده است.

ابعاد بدنه

ابعاد بدنه

همان طور که اشاره شد یواز پاتریوت به معنای کلمه یک آفرود تمام عیار است از همین رو مطمئنا باشید که ابعاد این شاسی بلند شما را راضی خواهد کرد . بعنوان یک مقایسه نه چندان درست اما کاملا ملموس ابعاد پاتریوت در تمامی جهات از هیوندای سانتافه بزرگتر است.در جدول ذیل می توان ابعاد پاتریوت را مشاهده که از قابل توجهترین آنها می توان به ارتفاه بالای 1.9 این خودرو اشاره کرد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

همانطور که اشاره صنعت خودروی روسیه چندان قابل توجه نیست لذا نباید منتظر یک خودرو با ظاهری بروز و منطقی باشیم .از طرف دیگر این خودرو محصول سال 2005 یواز بوده که در طول این سالها کمترین تغییرات را تجربه کرده است. اما ظاهر ساده و زمخت پاتریوت به نوعی نشان گر زبان طراحی روسهاست چرا که در صنعت روسیه و  در همه زمینه ها، نشانی از ظرافت و زیبایی نیست اما در مقابل محصولات روس ها کاملا اقتصادی و با دوام هستند.

پاترویت هم در حقیقت با همین پس زمینه تولید شده لذا ظرافت و زیبایی در این شاسی بلند جای خود را به کارایی و اقتصادی بودن داده است.

پاتریوت

در نمای جلوی خودرو بیش از هر چیز جلو پنجره V شکل نمود خواهد داشت که در امتداد چراغهای اصلی جای نمایی شده است. برای تزریق مدرن بودن به ظاهر این خودرو شاهد چراغ های روز تابی هستیم که در زیر کاسه چراغ جلو تعبیه شده است. در بخش زیرین دماغه خودرو نیز چراغهای مه شکن حضور دارد که کاملا ساده و بدور از تجملا است.

پاتریوت

 در نمای جانبی خودرو نیز می توانیم طراحی جعبه گونه ای را مشاهد کنیم که ما را بی اختیار به یاد آفرود های مطرح جهان از جمله جیپ و مرسدس G کلاس می اندازد. در بخش عقبی هم طراحی در ساده ترین روش ممکن انجام شده تا یاد آور محصولات ژاپنی دهه های گذشته باشیم.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

با ورود به کابین پاتریوت همان زبان طراحی ساده اما اقتصادی ظاهر خودرو را مشاهده می کنیم بطوریکه هیچ چیز نشان از زیبایی ندارد اما تمامی ادوات داخلی در جای خود و در مقابل راننده قرار دارد. به عبارت  دیگر کابین این خودرو فقط جهت استفاده طراحی شده هیچ  توجهی به زیبایی شناسی نشده است.البته مهندسین این شرکت جهت مدرن بودن یک صفحه نمایش لمسی را در میانه داشبورد تعیبه کرده اند تا شاید سرنشنیان اندکی احساس کنند در سال 2020 زندگی می کنند!!

نمای کابین یواز

نکته مهم دیگری که در مورد این پرونده وجود دارد آن است که پاتریوت از نظر فضای داخلی، خودروی بسیار مناسبی است. همان طور که در تصاویر می بینید با خواباندن ردیف دوم در این خودرو فضای قابل قبولی (۲۴۱۵ لیتر) برای بار فراهم می شود. در واقع، پاتریوت شاسی بلندی واقعی است که از نظر فضای داخلی مناسب خانواده و همچنین طبیعت گردی است.

در نهایت باید تاکید کنیم که پاتریوت مخصوص کسانی طراحی شده که به دنبال خرید خودرویی برای آفرود و طبیعت گردی بوده اما پول چندانی برای خودروهای لوکس آفرود نظیر لندکروز ندارند. لذا شاید برای این دست از افراد طراحی و زیبایی در اولویت دوم قرار دارد و برای آن کارایی و مشخصات فنی بیش از هر چیزی در اولیت قرار دارد.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی

علی رغم ظاهر ساده و بی آلایش پارترویت ،این شاسی بلند با امکانات اولیه رفاهی مناسبی عرضه شده است. انتظار می رود که پاتریوت در ایران با امکاناتی نظیر گرم کن صندلی های جلو،یخ زدای شیشه جلو و برف پاک کن،گرم کن فرمان،سیستم چهارچرخ محرک با قابلیت تنظیم دیفرانسیل،سنسور پارک جلو و عقب،چراغ روز،دو کیسه هوای جلو،راهنمای پارک،سیستم کنترل پایداری،سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی،سیستم کنترل حرکت در سراشیبی،کروزکنترل و محدودکننده سرعت عرضه گردید.

مشخصات پیشرانه یواز پاتریوت

مشخصات پیشرانه یواز پاتریوت

یواز پاتریوت در بازارهای مختلف با دو پیشرانه دیزل و بنزینی عرضه می شود. پیشرانه بنزینی در این خودرو خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. موتور دیزلی این خودرو هم ۲٫۲ لیتر حجم دارد و خروجی ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن متر گشتاور را ارائه می دهد. قدرت این پیشرانه ها توسط جعبه دنده ۵ دنده دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک (ساخت شرکت پانچ) به چرخ ها منتقل می شود. انتظار می رود که این خودرو در ایران با موتور بنزینی ۲٫۷ لیتری و با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در ایران مونتاژ شود. با توجه به شاسی مستقل در این خودرو باید گفت با یک شاسی بلند واقعی طرف هستیم که سیستم چهارچرخ محرک دارد و می توان با آن از مسیرهای آفرودی گذشت. پس به نوعی در کلاس خودش به عنوان خودروی صفر رقیبی ندارد.

البته باید به این نکته توجه داشت که کاتالوگ اولیه پاتریوت به پیشرانه ۲٫۵ لیتری با توان نزدیک به ۱۵۰ اسب بخار اشاره دارد و جعبه دنده ۵ سرعته دستی در آن اعلام شده است. اما با بررسی های انجام شده، هنوز کمپانی یواز تولید انبوه پاتریوت را با این ویژگی ها انجام نداده است.

قیمت پاتریوت

قیمت پاتریوت

در بازار ایران علاقمندان به آفرود و طبیعت گردی کم نیستند لذا در وضعیت فعلی که نبود خودروی شاسی بلند واقعی صفر کیلومتر یک معضل محسوب می گردد ،شرکت سروش دیزل با قیمت گذاری مناسب می تواند براحتی بازار این بخش را در دستان خود بگیرد. در بازارهای روسیه ،پاتریوت در چهار تیپ کلاسیک، اپتیموم، پرستیژ و ماکسیموم عرضه خواهد شد که قیمت آن بر اساس تیپ های ارائه شده ما بین 11 هزار دلار تا 16 هزار دلار می باشد.این اعداد نشان می دهد در صورتی که پاتریوت در بازار ایران تولید شود با قیمتی در حدود 500 میلیون الی 600 میلیون تومان عرضه شود که عدد منطقی و کاملا رقابتی با برخی از محصولات بی کیفیت چینی است.اما سابقه نشان داده شرکت های ایرانی در این بازار بدون رقیب فرمول دیگری برای قیمت گذاری در پیش می گیرند که در این صورت قیمت یواز پاتریوت به نزدیکی های 800 میلیون تومان خواهد رسید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شده شرایط بازار ایران بسیار عجیب و غریب بود بطوریکه نه تیراژ قابل توجه تولید خودرو را شاهد هستیم نه دارای واردات خودرو بصورت آزادنه هستیم. لذا رقابت در بازار ایران به زیر صفر رسیده و هر خودروسازی در شرایط تحریم موفق به تولید هر خودرویی گردد قطعا موفق خواهد شد. لذا در شرایط کنونی یواز پاترویت می تواند خودرویی بسیار کارآمد برای علاقمندان به خودروهای آفرود باشد. لذا از همین امروز می توان پیش بینی کرد که این شاسی بلند در بین ایرانی ها محبوب خواهد شد. البته نباید در این بین فراموش کرد این نخستین حضور روسی ها در ایران است و شاید این مهم در کنار ظاهری ساده و شاید زشت مانعی بزرگ بر سرراه سروش دیزل در مسیر موفقیت باشد.

user-img

نویسنده :

میلاد حسینی

comments 1 1399/6/7
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

آتیلا 1399/6/10
15:52:13

از محصولات ماشینهای سواری این شرکت روسی تا حدودی آگاهی دارم..خیلی محکم و بادوام هستند اما به به قول نظریه ای که در تبلیغات شما دیدم این محصول جدید ظاهری چندان شیک نداره اما من میپسندم فقط ایراد اساسی که در ظاهر این خودرو دیدم وجود لاستیک زاپاس که روی درب عقب جای داده شده...اصولا چنین منظره ای در همه ی شرکتهای خودروساز از جمله(mvm X33) مدیران خودرو برام خوشایند نیست...قیمت ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان هم به نظر من گران هست یا شاید من آن مقدار پول رو ندارم !!! روی هم رفته دوست دارم یک دستگاه داشته باشم.

مطالب مرتبط