icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین خودرو های کپی شده چینی

خودرو های کپی شده چینی

comments 1 1394/2/25

تحریریه پردیس خودرو : با توجه به رشد عظیم بازار چین، ما نگاهی به خودرو هایی میاندازیم که خودروسازان چینی بی شرمانه مشغول فروش آن هستند و قانونی بودن این موضوع را هم بررسی خواهیم کرد

صنعت خودروی چین، صنعتی عظیم است. در سال 2013 چین عدد باور نکردی 7/18 میلیون خودرو را تولید کرده که برابر 7/22 درصد از تولید خودروی جهان در آن سال است. بسیاری از مدل های تولیدی، از برندهایی بود که برای خریداران خودرو نام آشنا بود، برخی از شرکت هایی بود که کسی نامشان را نشنیده بود و یک گروه سوم هم وجود دارد که مورد توجه ما است. این خودرو ها که قبلا نامشان را نشنیده ایم، بسیار آشنا به نظر میرسند. این خودروهای کپی شده چینی هستند.

برندهای داخلی چین دارای سابقه کپی کردن طراحی خودرو ها از دیگر خودرو سازان هستند که نمیتوانند به آن افتخار کنند. برخی از این کپی کاری ها، دارای تغییرات جزئی هستند، و برخی دیگر دارای تغییرات زیاد هستند. ما برخی از مشابه ترین کپی ها را برداشته و آنها را در کنار نمونه اصلی قرار داده ایم: از هامر گرفته تا آئودی و حتی تلاشی برای کپی کردن شکوه و عظمت رولز رویس.

در ادامه مطلب، شاهد چند مورد از جدید ترین خودرو های کپی شده چینی خواهید بود.

خودرو های کپی شده چینی: آیا کار آن ها قانونی است؟

ما در این مورد با یک مشاور حقوقی صحبت کردیم تا در مورد حقوق قانونی خودرو سازانی که ادعا دارند طراحی آنها توسط خودرو ساز دیگری کپی شده بیشتر بدانیم.

به گفته این مشاور حقوقی، قانون کپی رایت بین المللی وجود ندارد اما توافقات بین المللی مانند معاهده برن برای حفاظت از آثار ادبی و هنری وجود دارد. این مسئله نیازمند این است که کشورها قوانین مربوط به مالکیت فکری یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

قوانین کپی رایت کشور به کشور متفاوت است و با وجود تفاوت در قوانین، اصول مشابه هم هستند.

و تنها یک شیء نیست که میتواند باعث زیر پا گذاشتن قانون کپی رایت شود بلکه طرح اولیه نیز میتواند قوانین را زیر پا بگذارد. برای مثال انگلستان حافظ موارد خاصی مثل اثرهای هنری است. در مورد طراحی خوردو، کپی رایت میتواند حتی برای طرح های دوبعدی موجود در کامپیوتر و صفحه کاغذ هم اعمال شود.

با این حال اگر یک شرکت معتقد باشد که طرحش کپی شده است، برای ثابت کردن آن راه آسانی در پیش ندارد. به گفته این حقوقدان شرکت شاکی باید ثابت کند که کپی صورت گرفته بررسی شده و تشابهات موجود نتیجه یک طرح مستقل است یا طرح مورد نظر از یک طرح دیگر مشتق شده است. بین دو طرح باید رابطه سببی وجود داشته باشد که ثابت کردن این رابطه کار سختی است.

علاوه بر حمایت شدن از طرف قانون کپی رایت، میتوان طرح ها را ثبت هم کرد. اگر طرح یا نمونه اولیه به عنوان نسخه اصلی شناخته شود، میتوان از آن با استفاده از قوانین طرح های به ثبت رسیده تا 25 سال حمایت کرد.

خودرو های کپی شده: به نظر شما آشنا به نظر میرسند؟

خودرو های کپی شده را به همراه مدلی که از آنها الهام گرفته اند را در ادامه ببینید.

جی پاتون و هامر

با وجود نامی که یاداور جرج پاتون، ژنرال ارتش آمریکا که در جنگ جهانی دوم فرماندار بود است، شکی  در مورد کشوری که جی پاتون از آن الهام گرفته شده است نیست.

این خودروی 580 سانتی متری دو دیفرانسیله 4 در، ترکیبی از تعدادی از خودرو های صحرایی کلاسیک آمریکایی و خودرو های ارتشی سفارشی است. این خودرو در آپشن های مختلف 7 صندلی یا با صفحه نمایش در عقب و دو صندلی لوکس عرضه شده و دارای موتور 8/6 لیتری 10 سیلندر است که 357 اسب بخار تولید نیرو دارد.

خودروی اصلی: هامر

خودروی کپی: جی پاتون

ایگل و پورشه کایمن

ایگل خودرویی است که برای به رخ کشیدن توانایی های چین در تولید خودرو های اسپورت برقی طراحی شده اما طراح آن نمیتواند طرح اصلی را که از آن الهام گرفته را پنهان کند. این خودروی دارای یک جعبه باتری کوچک است که به آن سرعت 112 کیلومتر در ساعت را داده و میتواند با یک شارژ 250 کیلومتر را طی کند که بر خلاف ظاهر شیک آن، عدد کمی است.

نمیتوان منکر شباهت ایگل با یک پورشه کایمن که کاپوت فراری اف12 روی آن سوار شده است شد. حتی لوگو یک کپی مشابه لوگوی طلایی پورشه است.

خودروی اصلی: پورشه کایمن

خودروی کپی: ایگل

جک A6 و آئودی A6

با وجود این که برخی از شرکت ها نمیخواهند خودرویی که از روی آن کپی کرده اند افشا کنند، به نظر میرسد که جک زمان رونمایی از A6 حتی از نامگذاری آن هم خوشحال بود. بله، درست خوانده اید: A6.

نه تنها این خودرو هم نام آئودی A6 است، بلکه بسیار شبیه مدل اصلی نیز هست. در واقع پنجره ها و چراغ ها هستند که این شباهت را لو میدهند.

خودروی اصلی: آئودی A6

خودروی کپی شده: جک A6

جیلی GE و رولز رویس فانتوم

آیا شما هم در آرزوی داشتن رولز رویس فانتوم هستید ولی 305 هزار پوند برای خریدن آن ندارید؟ خب شاید جیلی GE با داشتن پنجره های از جنس کروم و حتی کاپوتی مشابه خودروی مناسب شما باشد. فقط مطمئن شوید که کسی آنقدر نزدیک خودروی شما نمیشود که بتواند این موضوع را تشخیص دهد.

خودروی اصلی: رولز رویس فانتوم

خودروی کپی: جیلی GE

چری ریج M1 و تویوتا یاریس

چری ریج M1 هاچبک کوچکی است که برای تردد در داخل شهر طراحی شده است. با کاپوت که به حدی زشت است که در کشورهای دیگر دیده نشود، اما انحناهای جانبی و صندوق خودرو درست شبیه تویوتا یاریس است. اما شانس با تویوتا یار است و این تنها تشابهات موجود در این خودرو است و احتمال این که رقابتی بین این خودرو با یاریس معروف و جذاب باشد کم است.

خودروی اصلی: تویوتا یاریس

خودروی کپی: چری ریج M1

بریلیانس V5 و BMW X1

بریلیانس شریک BMW در چین است و کراس اوور X1 در چین از طریق این شراکت به فروش رسید. به این ترتیب رقابت این خودرو با X1 جالب به نظر میرسد. میتوان گفت که این خودرو یکی از نزدیک ترین کپی های انجام شده است که تا کنون دیده شده است. البته، این نسخه از مدل BMW ارزان تر است، اما فقط در چین فروخته میشود.

خودروی اصلی: BMW X1

خودروی کپی: بریلیانس V5

user-img

نویسنده :

comments 1 1394/2/25
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

محمد جواهری 1394/7/18
9:48:18

خب دمشون گرم کاش ماهم بتونیم به این خوبی کپی کنیم و کسی صداش در نیاد . لاقل یه پراید رو صد سال تولید نمیکنند

مطالب مرتبط