icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین تویوتا پریوس ، خوشنام ترین هیبریدی جهان در ایران !

تویوتا پریوس ، خوشنام ترین هیبریدی جهان در ایران !

comments 1 1394/8/17

قلم پردیس خودرو : با توجه به مشکلات محیط زیستی و به خصوص آلودگی هوا در کلان شهرها ، ورود خودروهای هیبریدی و به اصطلاح پاک در کشورمان می تواند تاثیری مثبت در جهت حل این معضل به حساب آید . کمپانی تویوتا از جمله برندهایی است که در این زمینه دست دارد و سعی کرده تا با عرضه ی خودروهای سبز و طرفدار محیط زیست ، هم درمانی بر این درد باشد و هم بتواند بازار های خودروی اطراف را تحت سلطه ی خود در آورد و به سود کلانی دست یابد . چندی پیش ، خبرهایی راضی کننده و بسیار خوشایند از هیبریدی شدن تویوتا کمری و مورد استفاده قرار گرفتن آن به عنوان تاکسی در تهران بودیم که قدمی در جهت کاهش آلودگی هوا و افزایش اعتبار برای تویوتا بود . استقبال از این حرکت موجب شد تا تویوتا به فکر راهی کردن خوشنام ترین محصول هیبریدی خود به کشورمان باشد . تویوتا پریوس ، از آن خودروهای هیبریدی خاص است که نه تنها ظاهر و طراحی آن منحصر بفرد می باشد ، بلکه عملکرد و کیفیت رانندگی آن نیز بر جذابیت های وی افزوده است و همه ی این عوامل در کنار هم توانسته اند اعتباری گرانقدر برای پریوس دست و پا کنند . این مدل در کلاس فست بک به رقابت می پردازد و توانسته به عنوان شماره یک سلف خود نام گیرد .

 

یکی از فاکتورهایی که می تواند از علل خوشنامی آن در کیفیت باشد ، هماهنگی و انسجام ترکیب پیشرانه های آن است که می تواند در هر کسری از ثانیه بهترین ترکیب را انتخاب کرده و حداکثر توان خود را در اختیار راننده قرار دهد . این ترکیب بدین صورت است که در حالت سکون و در لحظه ی روشن کردن خودرو ، پریوس موتور الکتریکی خود را وارد مدار کرده و بدون هیچ تکان و لرزشی ، خودروی شما شروع به کار می کند . این حالت تا سرعت 30 کیلومتر بر ساعت ادامه یافته و همچنان این پیشرانه ی الکتریکی است که می تازد . با فراتر رفتن از این سرعت ، پیشرانه ی بنزینی وارد عمل شده و افسار خودرو را به دست می گیرد . در مسیرهایی که نیاز به قدرت بالا و توان حداکثر پیشرانه ها احساس شود ، موتور بنزین سوز در کنار موتور الکتریکی ایفای نقش می کند ؛ لازم به ذکر است که این حالت اغلب در مسیرهای سربالایی و شیب های تند و روبه بالا پیش می آید .

 

خودروهای هیبریدی از نظر اقتصادی کاملا به صرفه عمل می کنند و در سیکل ترکیبی ، تنها 4.7 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر به مصرف می رسانند . علاوه بر این ، حجم مخزن سوخت آن نیز به 45 لیتر می رسد و ظرفیت کاملا متعادلی نسبت به رقبای هم کلاس خود دارد . این ترکیب فوق العاده از یک پیشرانه ی بنزینی 1.8 لیتری 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ ، که مجهز به سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ ها می باشد ، تشکیل شده است . پیشرانه ی بنزینی این مدل در قسمت جلویی آن قرار گرفته و با یاری موتور الکتریکی تعبیه شده بر روی آن ، 134 اسب بخار توان تولید می کند .

 

 رانندگی با پریوس از آن دسته تجربه هایی است که هیچگاه فراموش نخواهید کرد ؛ سواری نرم و راحت در کنار کابین آرام و بی صدا ، آرزوی هر راننده ای است تا بتواند ترافیک سنگین این روزها را بدون دغدغه پشت سر بگذارد . اعمال یک شاسی خوب و مهندسی شده همیشه یک هندلینگ و فرمان پذیری خوب را به همراه دارد . در کنار شاسی ، سیستم تعلیق نرم و در عین حال متعادل نیز می تواند کمک کننده باشد و کیفیت رانندگی شما را بالا برد . در سرعت های بالا ، فرمان سفت تر شده و در تسلط کامل راننده قرار می گیرد ؛ پریوس ، این هندلینگ دقیق را مدیون مجموعه الکترونیکی و مکانیکی سیستم کنترل ثبات و پایداری بی نظیر خود است .

 

 از آنجا که این مدل هیبریدی خوش آوازه ، حرکتی کاملا بدون سر و صدا دارد ، سازندگان این خودرو تصمیم گرفته اند تا با اعمال سیستم ایجاد صدای مصنوعی ، عابرین پیاده را از عبور این خودرو آگاه ساخته و از تصادفات و ضربه های احتمالی جلوگیری کنند ؛ این امر ، قدمی در جهت افزایش ایمنی عابران پیاده نیز به شمار می رود . درون کابین ، از هیچ امکانات و آپشنی کم نگذاشته شده است و هر چه به دستشان رسیده ، چه به صورت استاندارد و چه به صورت سفارشی بر روی این مدل قرار داده اند . صندلی ها در 6 جهت مختلف قابل تنظیم اند ؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به فیلتر گرد و خاک ، مشکل تهرانی ها و جنوبی ها را تا حدودی حل کرده است ؛ گفتنی است که عملکرد بالای این سیستم زبانزد است . بر روی داشبورد آن نیز یک صفحه نمایش لمسی 6.1 اینچی قرار گرفته است که در کنار سه نمایشگر کوچک دیگر که در بالاترین قسمت داشبورد نصب شده اند ، اطلاعات مفیدی از پیشرانه ها و ترکیب آنها دراختیار راننده قرار می دهد .

 

 آنطور که گفته شده است ، وزن این مدل به 1380 کیلوگرم می رسد و حجم صندوق بار آن نیز 611 لیتر در نظر گرفته شده است که می تواند از المان های مثبت برای سفر با این خودرو به شمار آید . عملکرد خیره کننده این مدل ، در کنار ظاهر و طراحی بیرونی خاص آن ، نام پریوس را بر سر زبان ها انداخته است . طراحی تهاجمی و خشن سپر جلوی آن ، حس قدرت را القا می کند . در تاکید بر این جلوه ، چراغ های جلو نیز با شیب تند و زاویه داری قرار گرفته اند و طراحی جالبی دارند . گوشه ی پایین سپر را چراغ های مه شکن مثلثی شکل تویوتا پرکرده اند و در تاریکی شب ، به خوبی توی چشم می زنند . تمام خطوط و شکست های روی بدنه و سپر ، به آرم ژاپنی الاصل تویوتا منتهی می شوند . در مجموع ، نمای درهم رفته ی پریوس توجه خیلی ها را به خود جلب کرده و می تواند در میان برترین طراحی های تویوتا قرار گیرد . با توجه به امکاناتی که برای آن در نظر گرفته شده است و کلاس رقابتی وی ، این خودرو به قیمت 140 میلوین تومان و یا بیشتر ارزش گذاری شده است .

user-img

نویسنده :

comments 1 1394/8/17
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

علی 1394/8/18
22:12:43

اگر ماشین اینه پراید چیه ولی بدبختی ماباید پراید سه ملیونی رو داریم با وام بیست وپنج ملیونی داریم چهل ویک ملیون داریم میخریم

مطالب مرتبط