icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین نقد و بررسی مشخصات مینی کراس اور راینD60 :محصول نه چندان زیبای خودرو سازان راین

نقد و بررسی مشخصات مینی کراس اور راینD60 :محصول نه چندان زیبای خودرو سازان راین

comments 2 1396/4/19

تحريريه پرديس خودرو :پس از آنکه شرکت کرمان موتور در تولید و عرضه لیفان X50 با موفقیت چشمیگری در فروش کراس اور های کوچک روبرو شد ،شرکت های دیگر به فکر تولید و عرضه مینی کراس اور های چینی در ایران افتاده و یکی پس از دیگر با عقد قرار داد با خودروسازهای چنینی بی نام نشان اقدام به عرضه محصولات این چینی های بی کیفیت به بازار ایران نمودند.برای مثال شرکت ایران خودرو با شرکت چینی دانگ فنگ، خودروی مشترک با نام H30 Cross را تولید و با قیمت باور نکردنی 44 میلیون تومان روانه بازار کرد.حالا هم نوبت شرکت خودروسازان راین شده که پا را فراتر بگذارد و با بی نام و نشان ترین خودروسازن جوان چین وارد مذاکره شود و تولید یکی از محصولات این شرکت با نام فاو D60 را در ایران آغاز کند.خودر سازان راین در نمایشگاه مشهد 95 این D60 را به نمایش عمومی گذاشت.

مقدمه

خودروسازان راین گه در گذشته دور از سابقه خوبی در تولید محصولات هیوندای برخودار بود،مشخص نیست که چرا یکبار به چنین روزی افتاده است. ظاهرا مدیران این شرکت از گذشته نزدیک خود و همکاری با شرکت های غیر معتبر چینی درس نگرفته اند . آخرین باری که این شرکت کرمانی محصولی از چین را تولید کرد مربوط به خودرو ولیکس C30 می باشد. همه حال روز و عاقبت این همکاری دیدم . خودروی ولیکس به  دلیل طراحی ضعیف ظاهری ، عملکرد فنی ضعیف ، نداشتن امکانات امینی مناسب و خدمات پس از فروش بد باعث شده خیلی زود از صنحه روز گار محو گردد.اما باز هم خوروسازان راین با یک خودروساز نام نا آشنای دیگر چینی  برای  تولید یک خودرو ضعیف و نازیبا  به توافق رسیده اند. مسئله ای که مدیران این شرکت به آن توجه نمی کنند  این است که شرکت دیگر مانند کرمان موتور ،مدیران خودرو و ایران خودرو با سیلقه خریدران ایرانی کاملا اشنا هستند و قبل از ورود هر خودرو اقدام به بازار سنجی و قیمت گذاری رقابتی  می کنند و در نهایت با موفقت های چشم گیر روبرو می شوند.مسئله ساده و پیش پا افتاده که متاسفانه بعضی از مدیران ما با آن آشنا نیستد.

در خصوص تاریخچه این خودرو باید گفتن که راین D60 محصول کارخانه جونپای فاو بوده که این پسوند چونپای یکی از زیر برندهای کمپانی فاو محسوب می شود.این برند در سال 2014 متولد شده و از اولین محصولات این شرکت همین D60 می باشد.

به همین بهانه به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت تا مهری تایید بر گفته های خود بگذاریم.

ابعاد بدنه راین D60

ابعاد بدنه راین D60

همانطور که اشاره شد D60 در سگمنت کراس اور های کوچک قرار دارد و در رده خودروهایی همچون لیفان X50 رقابت می کند.ابعاد راین D60 متشکل از 1756 میلی متر عرض ،4179 میلی متر طول و 1625 میلی مترارتفاع بوده و فاصله دو محور برابر با 2557 می باشد. همچنین ارتفاع D60 از زمین برابر 181 میلی متر تعیین شده است.راین D60  با این ابعاد توانسته فضای نسبت مناسبی را برای سرنشنان فراهم آورد ولی فضای بار اندکی کوچک شده است.

طراحی ظاهری راین D60

طراحی ظاهری راین D60

خیلی نمی توان در خصوص طراحی این خودرو نظر داد چرا که سرتاسر ظاهر این خودرو سرشار از نکات منفی می باشد. طرح کلی بدنه شبیه گوه بوده که هر چه بیشتر به دماغه خودرو نزدیکتر می شویم  ابعاد بدنه باریکتر می شود.جلو پنجره باریک و کوچک خودرو به صورت ملموسی کپی شده جلو پنچره معروف کیا موسوم به بینی ببر می باشد که بصوررت کاملا غیر ماهرانه تغییرات جزیی داشته است.چراغهای جلو خودرو به تنهایی زیبا و دارای قاب معقولی می باشد ولی متاسفانه با هیچ یک از المان های خودرو همخوانی ندارد.

شیب زیاد درب موتور خودرو که از شیشه جلو تا روی چراغهای ادامه دارد باعث شده که نمای جلو این خودرو کمی خنگ واخمو به نظر برسد. اگر نگاهی به نمای جانبی راین D60 بیاندازیم با انبوه خطوط کج و خمیده روبرو هستیم که بدون اینکه از جایی خاصی شروع شوند، در جای خاصی هم تمام نخواهند شد و بصورت معلق در نمای جانبی خودرو رها شده اند .انتخاب رینگ و لاستیک 16 و فضای خالی بین گلگیر و لاستیک ها ،حاکی از کوچک بودن لاستیک ها دارد و حجت را بر بینیده تمام می کند.

شاهکار طراحان راین دی 60 را در عقب این خودرو می توانید مشاهده کنید.چراغهای باریکی که به تبعیت از چراغهای جلو دارای زائده است که تا روی گلگیر ها عقب کشیده شده است. ترکیب بندی این چراغهای به همراه دیگر اجزای عقب این خودرو ترکیبی ناموزن و نازیبا ر بوجود آورده است. نمای عقب این خودرو فقط در یک نکته با نمای جلویی خودرو مشترک است و آن هم حالت خنگ و اخمو که در ذهن هر بینیده  ای تداعی می شود.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

دیگر نیازی نیست که بگوییم که طراحی کابین این خودرو هم در همان حد خارج خودرو می باشد.نمای داخل کابین خودرو شبیه به محصولات دهه گذشته محصولات چینی از قبیل ام وی ام X33 نسل اول می باشد.خطوط اریب ،خروجی های هوای کج همگی حاکی از این دارد که طراح این خودرو علاقه خاص به خطوط کج و معوج دارد.بعضی از قسمتهای داشبورد اجزای به رنگ نقره ای تزیین شده که باز هم بصورت مقطعی در یک قسمتی شروع شده اند و بدون دلیل در اواسط داشبورد تمام شده اند. بطور کل گفت نمای داخلی این خودرو مانند ظراحی ظاهری این خودرو چنگی به دل نمی زند و مطمئنا با سلیقه ما ایرانیها فاصله زیادی دارد.

مشخصات پیشرانه

مشخصات  پیشرانه

فاو جونپای D60 با دو موتور 1.5 لیتری و 1.8 لیتری در بازار داخلی چین عرضه شده است . موتور 1.5 لیتری قدرتر ی نه چندان مناسب 101 اسب بخار را تولید کرده و موتور 1.8 لیتری قدرتی برابر با 125 اسب بخار تولید می کند.

شرکت راین خودرو قصد دارد این خودور را با موتور 1.5 لیتری وارد بازار ایران کند که  جای بسی تعجب دارد. زیرا موتور 1.8 لیتری علاوه بر داشتن قدرت بیشتر ،از محصولات تویوتا نیز به شمار می رود. موتور 1.5 لیتری مصرف سوختی برابر با 6.6 لیتر در 100 کیلومتر دارد و از استاندارد یورو 4 بهره می برد.شاید داشتن استاندارد و مصرف سوخت پایین از اندک نقاط قوت D60 محسوب گردد.

فاو برای سیستم انتقال قدرت دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک را در نظر گرفته که موتور 1.5 لیتری فقط با جعبه دنده 5 سرعته عرضه می گردد. قطعا با توجه به تصمیم راین خودرو به عرضه مدل 1.5 لیتری ،شاهد فاو D60 با جعبه دنده دستی در ایران خواهیم بود.حال سئوال این است راین خودرو برای رقیبهای D60 همچون لیفان X50 و H30 CROSS که هر دو دارای جعبه دنده های اتوماتیک هستند چه برنامه ای دارد ؟؟

اماکانت رفاهی و ایمنی راین D60

اماکانت رفاهی و ایمنی راین D60

خودروی D60 توسط کمپانی فاو در نوع 1.5 لیتری در چهار مدل Standard,Comfort,Deluxeو Permium عرضه می گردد .شرکت راین که ظاهرا هیچ علاقه ای به موفقیت این خودرو در ایران ندارد مدل Comfort این خودرو را که تقریبا هیچ امکانات رفاهی خاصی را ندارد برای عرضه انتخاب نموده است . فاو D60 در مدل Comfort دارای امکانات از قبیل صندلی های چرمی ،پاور ویندوز ،ضبط صوت مجهز به CD Player و چراغهای جلوی LED می باشد.

 یکی دیگر از نکات مثبت D60 داشتن 5 ستاره ایمنی از موسسه CNCAP چین بوده که می توانند رقبای داخلی این خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند که خریدران ایرانی داشتن ایمنی را در اولیت آخر خود قرار می دهند.D60  برای گرفتن این 5 ستاره به تجهیزات ایمنی از قبیل دو کیسه هوا و سیستم های ترمز ABS+EBD, BA، TCS, ESP, HAC مجهز می باشد.البته توجه توجه داشته باشید این ستاره های زیاد از موسسه ایمنی چینی تهیه شده در خصوص اعتبار آن حرف و حدیث های بسیاری در مجامع بین الملی وجود دارد.

قیمت راین D60

شرکت خودرو سازان راین پیش فروش این خودرو را با قیمتی معادل 54 میلیون و 900 هزار تومان آغاز کرده است.

کلام پردیس خودرو

نزدیکترین رقیبان راین D60 در ایران ، خودروی لیفان X50  محصول کرمان موتور و H30 کراس محصول ایران خودروخواهند بود. اما خودروهای نامبرده شده هر دو با توجه به داشتن امکانات بیشتر ،بهره بردن از جعبه دنده اتوماتیک ، موتوری تقریبا یکسان و طراحی های ظاهری قابل قبول تر ، دارای قیمتی کمتر از فاو D60 می باشند و خریدران ایرانی خیلی سخت روی خوش به این محصول نام نا آشنای چینی نشان خواهند داد  زیرا ملاک ایرانیها برای خرید یک خودرو ارزان قیمت شامل چهره زیبا ،داشتن امکانات رفاهی فراوان ،داشتن صفحه نمایش لمسی و قیمت مناسب بوده که موارد فوق در این خودرو به سختی یافت می شود.

طبق اخبار نه چندان موثق شرکت خودروسازان راین در ادامه و در صورت موفقیت این خودرو قصد دارند که نمونه فول D60 را بهمراه موتور 1.8 لیتری در بازار ایران عرضه کنند که پردیس خودرو امیداور است که اولا این خودرو برخلاف مطلب فوق با موفقیت در فروش روبرو گردد ،ثانیا مدل فول این خودرو هر چه سریعتر وارد گردد تا عاشقان موتور های پرقدرتر هم بتوانند مشتری این خودرو شوند.

user-img

نویسنده :

comments 2 1396/4/19
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

سینا 1396/4/19
14:57:38

منظور از بی نام و نشان و جوان چیه؟؟؟ این که چینی هستن و قابل مقایسه با شرکتای زاپنی و کره ای و اروپایی نیستن که حرفی نیست! اما تا جایی که من می دونم فاو اولین و بزرگترین خودرو ساز چین هست! یعنی هم قدیمی ترینه و هم نام و نشان دار توی چین! اگر چه با کیفیت ترین خودرو ساز چین نیست...

پشتیبانی پردیس خودرو 1396/4/19
15:12:29

با سلام خدمت شما دوست عزیز همانطور که در متن نوشتار عرض شد این خودرو محصول شرکت جونپای از زیر مجموعه های شرکت فاو می باشد که در اسل 2014 تاسیس شده است و علت جوان بودن این کمپانی همین است.

مطالب مرتبط