icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین بورگوارد BX5:بررسی مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه که باید بدانید

بورگوارد BX5:بررسی مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه که باید بدانید

comments 0 1397/3/10

و در نهایت بورگوارد  بصورت رسمی در ایران رونمایی شد. پیش از رونمایی محصولات این برند آلمانی الاصل حرف و حدیث های فراوانی در خصوص شریک تجاری این برند در ایران شکل گرفته بود . در بره ای از زمان گمانه زنی بر این اساس بود که بورگوارد با بهمن خودرو به ایران خواهد آمد چرا که مدیر عامل این شرکت پس از حضور در ایران از خودروسازان وطنی نظیر ایران خودرو و گروه بهمن بازدید کرده بود، اما نهایتا این شرکت کیان موتور وارنا بود که توانست بورگوارد را قانع به همکاری نماید.این شرکت تازه تاسیس در نهایت روز پنجشبنه مورخه 11 آبان 96 در  مراسمی خصوصی از دو محصول این شرکت با نامهای بورگوارد BX5  و BX7 رونمایی کرد. همین موضوع بهانه ای شد تا بورگوارد BX5 را پیش از حضور رسمی در بازار  مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

تاریخچه

 

این روزها شاید برند بورگوارد به گوش شما نا آشنا باشد اما لازم بدانید این برند یکی از کهنه کارترین خودروسازان آلمان می باشد که در سال 1929 توسط کارل اف.دبلیو بورگوارد در شهر برمن پایه نهاده شد. پیش از جنگ جهانی دوم این برند یکی از معروفترین محصولات آلمانی شناخته می شد. در حقیقت  بورگوارد یکی از قدیمترین خودروسازان جهان محسوب می گردد که دوران طلایی این برند در دهه 1940 و 1950 خلاصه می گردد.کارل فردریش وینهلم بورگوارد بنیانگذار این برند کار خود در  سال 1905 با گروه هانسا آغاز کرد و نهایتا سال 1925 اولین خودروی این برند تازه تاسیس شده متولد گردید.در سالهای بعد اولین محصولت این شرکت که هانسا 1500، هانسا 2400و ایزابلا نام داشت چنان  مورد استقبال قرار گرفت که سرمایه این شرکت را چندین برابر کرد وباعث گردید موسس این برند گروه هانسا را به زیر مجموعه بورگوارد تبدیل نمایند و خود را بعنوان بزرگترین تولید کننده خودروی آلمان معرفی کند.

 

در سالهای پایانی دهه 50 کم کم بدهی و مشکلات مالی ناشی از خظ تولید سنتی و پرهزینه این شرکت هویدا گردید.در مقابل هم رقبای بورگوارد نظیر اوپل و فولکس واگن توانستند با عرضه محصولات ارزان قیمت کفه ترازو را به نفع خود سنگین کنند که نتیجه این اتفاقات باعث شد بوگوراد در سال 1961 ورشکسته گردد. فشار روحی و روانی انحلال این برند بزرگ چنان گسترده بود که موسس آن 2 سال بعد یعنی در سال 1963 فوت کرد.البته سالها بعد تحقیقات نشان داد که بدهی های بوگوراد آنچنان که اعلام شده بود زیاد نبوده و در صورت خویشتن داری بانک ها و دیگر طلبکاران این برند می توانست در مدت زمان کمی خود را دوباره احیا نمایند اما ظاهر رقبا این شرکت با همکاری بانک کمر به نابودی این برند بزرگ بسته بودند که در نهایت هم موفق شدند. قابل ذکر است بازماندگان این برند در مدت زمان کمی توانستد تمامی بدهی را از محل فروش تاسیسات این برند پرداخت نماید که مشخص کنند صحیح بودن تحقیقات بود.

در سال 2008 کریستین بورگوارد پسر ارشد بناینگذار این برند  به همکاری کارل هاینز این آتش زیر خاکستر را روشن نمود. البته در این بین نباید از سرمایه گذاری عظیم فوتون چین چشم پوشی کرد چرا که بنا بر اسنادی بیشترین سهام بورگوارد در اختیار این شرکت چینی می باشد. این همکاری چینی-آلمانی در سال 2015 نتیجه داد و در نهایت در سال 2015 اولین محصول این شرکت با نام BX7 به صورت رسمی به بازار عرضه گردید. اوایل سال 2016 و در نمایشگاه ژنو دومین محصول بورگوارد با نام BX5  بصورت رسمی رونمایی و تولید آن در سال 2017 آغاز شد.در حال حاضر محصولات این شرکت در تنها کارخانه این کمپانی در شهر پکن چین تولید می گردد اما واحد طراحی و تامین برخی قطعات حساس این شرکت در آلمان حضور دارد .بورگوارد اعلام کرده است که بنا دارد در آینده نزدیک بزرگترین کارخانه خود را در شهر برمن آلمان راه اندازی کند.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی محصولات بوگوارد طبق احضارات سازنده آن توسط طراحان مطرح این روزهای صنعت خودرو صورت گرفته است. البته با نگاه به ظاهر این ژرمن اصیل هم می توان به این نکته پی برد چرا که در تمامی نقاط بدنه ظرافت و زیبایی موج می زند. در نگاه اول جلو پنجره بزرگ که با نوار عمودی تزیین شده و لوگوی لوزی شکل بورگوارد در مابین آن خودنمایی می کند ،به بیننده القا خواهد کرد که  با خودرویی جسور روبرو هستید. چراغهای خوش تراش و در کنار سپر دو رنگ ، زیبایی نمای جلو خودرو را دو چندان کرده است.

طرحان سعی کرده اند که با حجم دادن به پنل های بدنه  خودرو نظیر درب موتور وگلگیر های جانبی حس تهاجمی بودن این خودرو را در تمامی  زوایای دید  تزریق نماید.

وقتی به عقب خودرو می رسیم نا خود اگاه به یاد پورشه ماکان خواهیم افتاد .چراغهای خوش ترکیب و باریک عقب در کنار سپر بزرگ و حجیم  نمای عقب را کاملا جذاب و جوان پسند نموده است. البته بال کار شده در قسمت بالای شیشه و دیفیوزر نقره ای رنگ زیر سپر در این زیبایی بی تاثیر نیست.

طراحی داخلی و کابین

طراحی داخلی و کابین

شعار اصلی کمپانی بورگوارد "لوکس دست یافتنی" در کابین این خودرو به واقعیت تبدیل شده است. نوع طراحی و کیفیت متریال به کار رفته کاملا در سطح بالا ارزیابی شده و تا حدود بسیاری به دیگر محصولات آلمانی نظیر بی ام و شباهت دارد. نوع طراحی کابین این خودرو کاملا کلاسیک و در عین حال اسپرت می باشد.استفاده از اداوات فیزیکی کنترل بخش های مختلف خودرو در کنسول میانی به مانند محصولاتی نظیر پورشه طراحی شده و همچنین وجود قطعات طرح چوب در نقاط مختلف داشبورد و رو دری ها ،زیبایی کابین را دو چندان کرده است.در قیمت میانی داشبورد صفحه نمیش لمسی ایستاده ای تعبیه شده که علاوه بر القای حس مدرن باعث تکمیل شدن طراحی کابین این چینی آلمانی الاصل گردیده است.

ابعاد بدنه بورگوارد BX5

ابعاد بدنه بورگوارد BX5

بورگوارد BX5 در سگمنت کراس اوور های کامپکت قرار گرفته و نباید از آن ابعاد یک شاسی بلند را انتظار داشت اما با توجه به ابعاد جدول ذیل و فاصله دو محور مناسب این خودرو، می توان دریافت که فضای مناسبی برای سرنشینان ایجاد شده است .طبق منابع موجود جهانی با توجه طراحی مناسب کابین ،فضای کافی برای پای سرنشینان عقب و جلو ایجاد شده است. اما میزان فضای صندوق بار کمی کوچکتر از حد انتظار برآورد شده است.

 

نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

وزن
کیلوگرم

فاصله دو محور
میلیمتر

بسترن X80

4483

1876

1677

1640

2685

مشخصات فنی بورگوارد BX5

مشخصات فنی بورگوارد BX5

تاکنون چندین پیشرانه مختلف برای این شاسی بلند جدید بورگوارد معرفی شده اما موتور 1.8 لیتری توربو با بیشنه قدرت 190 اسب بخار و حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر محتمل ترین گزینه این خودرو برای بازار ایران می باشد.این موتور به منظور انتقال قدرت به چرخها ،با یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک جفت شده است.قابل ذکر است بورگوارد BX5 به دو صورت تک و دو دیفرانسیل عرضه شده است.

موتور دیگر معرفی شده برای BX5 پیشرانه 1.4 توربو خواهد بود که توانایی تولید قدرت 140 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر را خواهد داشت. این موتور به منظور انتقال قدرت از جعبه دنده 7 سرعته کلاچ دوبل یک بهره می برد.

البته قرار است در آینده نزدیک موتور 1.4 لیتری توربو هیبریدی هم به این گزینه های موجود برای BX5 افزوده شود اما تاکنون در خصوص مشخصات این پیشرانه اطلاعاتی در دسترس نیست.

 

حجم موتور

نوع پیشرانه

گشتاور(نیوتن متر)

قدرت (اسب بخار)

1.8L AT

توربو شارژر

280

190

1.4 AT

توربو شارژر

240

140

ایمنی

ایمنی

بورگوراد BX5 تاکنون در تست های تصاف بین الملی شرکت نکرده است ،اما طبق احضارات شرکت سازنده، این خودرو با توجه به استفاده شدن فولاد مستحکم و فوق العاده مستحکم  در بدنه و شاسی خودرو و همچنین استفاده از امکاناتی ایمنی نظیر 6 کیسه هوا ،سیستم هشدار خواب آلودگی ،سامانه های مختلف جلوگیری از تصادف و رادار می تواند براحتی تمامی تست های معتبر را پاس نماید.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی

بورگوارد BX5 به امکانات رفاهی کاملی مجهز شده که از برجسته ترین آنها می توان به قابلیت کنترل بسیاری از موارد خودرو نظیر باز و بسته کردن درب خودرو ،قابلیت رهیابی خودرو ،بررسی گیج های روغن و آب و موارد مختلفی از روی تلفن همراه اشاره کرد.همچنین این خودرو به امکاناتی دیگر نظیر صفحه نمایش لمسی 12 اینچی با قابلیت اتصال به گوشی همراه ،دوربین 360 درجه تجهیز شده است.

برای اینکه بدانیم این خودرو با چه امکاناتی به بازار ایران عرضه می گردد باید منتظر ماند.

زمان عرضه و قیمت بورگوارد BX5

زمان عرضه و قیمت بورگوارد BX5

همانطور که در بالا اشاره شد شرکت کیان موتور وارنا ،بورگوارد BX5 را به تازگی رونمایی کرده و انتظار می رود این خودرو در نمایشگاه خودری تهران 96 بصورت رسمی به نمایش عمومی در آید . در خصوص زمان عرضه به بازار، اخباری منتشر نشده اما طبق شنیده ها محصولات این شرکت در سال جاری با بازار عرضه خواهد شد.

بورگوارد BX5 با قیمتی برابر با 21 هزار تا 31 دلار در بازار چین عرضه شده است از این رو انتظار می رود  این خودرو در ایران با قیمتی فراتر از 180 میلیون تومان بفروش برسد.

مسئولان شرکت کیان موتور وارنا در جریان رونمایی از محصولات این شرکت در ایران عنوان داشته که بورگوارد BX5 با گارانتی 7 سال یا 150 کیلومتر عرضه خواهد شد  که در نوع خود بی نظیر است.همچنین طبق احضارات مدیران این شرکت قرار است بورگوارد تا پایان سال 97 در ایران به تولید برسد.

 

تکمیلی تاریخ 96/12/21 :شرکت کیان موتور وارنا قیمت بورگوارد BX5 را برابر با 239 میلیون تومان اعلام کرد.

کلام پایانی

کمپانی بورگوارد با شعار"لوکس دست یافتنی "پا به بازار های جهانی نهاده است و این بدان معناست که بورگوارد سعی می کند که خودروی لوکس با قیمتی در دسترس همگان را تولید نماید. از این رو بورگوارد BX5 کراس اوری لوکس خواهد بود که می تواند محصولات خوش آب و رنگ کره ای و ژاپنی را در بازار ایران به چالش بکشد. اما نباید با برچسب چینی بودن ،قیمتی ارزان را برای این خودرو متصور شد .بورگوارد در صورت قیمت گذاری مناسب و ارائه خدمات پس از فروش مناسب می تواند به با توجه به ظاهر خوش تراش ،کیفیت بالا و تکنولوژی آلمانی به یکی از بازیگران سگمنت کراس اور های گرانقیمت بازار ایران تبدیل شود.

user-img

نویسنده :

هومن زمانی

comments 0 1397/3/10
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط